Släppa ihop dräktigt sto med nya hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kallblodsåklart
  • Startdatum Startdatum
K

kallblodsåklart

Undrar lite hur ni med avelserfarenhet gjort!

Släpper ni ihop ert dräktiga sto med nya hästar? Skillnad på valacker och ston?

Har ett dräktigt sto som går ihop med en valack, de gick ihop sen en månad innan betäckningen och har fortsatt att gått ihop, är jättebra kompisar! Nu får vi snart hem två ston, skulle gärna vilja ha dom i samma hage, vad tror ni om det, går det bra tror ni? Förutom risken med virusabort då, men det tror jag inte är så stor risk, inga tävlingshästar någon av dom!

Sv: Släppa ihop dräktigt sto med nya hästar?

En valack som betäcker skulle jag inte våga släppa henne med. I övrigt tror jag inte att det ska vara några problem.

Men jag håller inte på med avel så jag vet inte vad jag pratar om. :D

Jag håller alltid nya hästar ifrån de dräktiga minst två veckor (helst tre) innan jag släpper ihop dem. I vintras när jag fick hem nya hästar bytte jag jacka och vantar när jag gick "mellan" nya och gamla hästar.

Jag tycker inte det är värt att riskera allt man lagt ner på betäckningarna med att få hem en massa smittor. Visst kan det hända ändå, men om jag gör så gott jag kan efter mina förutsättningar!

Jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte ska släppa ihop dräktiga ston med valacker för då kan de absorbera... Kan detta stämma????

Det tycker jag låter väldigt skröna-aktigt. (Fast du menar nog resorbera).
Säkert ngn som råkat ut för resorbering och skyller på valackerna.

Jag har aldrig sett en valack betäcka ett icke-brunstigt sto. Så i rimlighetens namn borde de inte försöka betäcka en dräktig.

För att hjälpa upp ditt självförtroende lite så kan man faktiskt säga absorbera också men det vanligaste är att man säger resorbera. Vi hade en sådan här diskussion i förra årets väntans tider-tråd tror jag det var. Hoppas jag inte missuppfattade det nu så jag sitter här och ljuger :o

Tveksamt ,
Absorption är egenskapen till upptagning eller uppsugning hos ett material. Man beskriver ett specifikt materials förmåga att absorbera, till exempel en tampongs förmåga att suga upp vätska. Ett annat exempel är ett ämnes förmåga att absorbera ljus i till exempel spektroskopi

Men då borde man ju kunna säga absorbtion eftersom fostret tas upp av stoets kropp igen, det blir ju ingen abort med ett dött foster som kommer ut.

Översättningen på wiktionary säger:
absorbera = suga upp, uppsuga, suga åt sig, uppta, ta upp, ta åt sig och
Resorbera = suga upp, absorbera

Alltså anser åtminstone jag att det är samma sak :laugh:

Tack för era svar! :D

Nej jag har också hört detta med resorbering/absorbering av fostret, men vet inte om det stämmer alls! Måste väl vara ovanligt hoppas jag...

Risken för betäckning är lika med noll, små ponnyvalacker och nordsvensk sto!

Ja, jag kanske ska hålla de ny stona några veckor i egen hage och sen släppa ihop dom

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Myzan87
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31