Släppa ihop 1 åring med 2 årig hingst

J

Jaba

Vågar jag släppa ihop min 1 åring, som just är hemkommen från bete med 15 andra 1 åringar med 2 åringen som tills i maj hade sällskap i hagen av en annan 2 årig hingst.
Men som sedan dess 3-4 månader gått ensam?

Hus skulle ni göra?

Sv: Släppa ihop 1 åring med 2 årig hingst

släpp ihop dem, funkar det inte så är det bara att flytta på den ena. enkelt, naturligt och självklart.

hästar ÄR flockdjur, de reder ut herarkin själva.

Jo hästar är flockdjur och därför vill jag ha honom med andra hästar i hagen.
Men jag blir lite tveksam då min mor och en annan i stallet sa att det aldrig skulle gå.

Men du tror inte att det är något problem att 2 åringen har varit utan sällskap ett tag nu?
Kan dom inte bli väldigt dominant av det?

släpp ihop dem, funkar det inte så är det bara att flytta på den ena. enkelt, naturligt och självklart.

hästar ÄR flockdjur, de reder ut herarkin själva.

"Bara" att flytta.
Har du nånsin försökt sära på två hingstar som slåss på liv och död?
De flesta får inte ens isär två taxar som slåss...;)

Oftst går det bra när de inte är äldre än så, men tänk på innan att en av hästarna kan bli ordentligt skadad innan ni får isär dom.
De kan även vara sams ett tag, för att helt plötsligt ryka ihop.

Detta har jag oxå tänkt på.

Så med andra ord borde jag inte göra det?

Jag lät min 1- och 2-åring (hingstar) stå i boxarna bredvis varandra i några veckor innan jag släppte ihop dem i hagen. Då lärde de känna varandra och "göra upp" med galler emellan. När jag väl släppte ihop dem, så blev de mest upphetsade över att äntligen få träffas på riktigt. Inte mycket fight där inte ...

Fast nu är ju bägge två väldigt "riktiga" i huvudet också ... Inga stridstuppar ...

Jag tror personligen inte att en 2-åring skulle vara så hingstig ännu, att den skulle bry sig om en åring. Hur är tvååringen med de andra då?
Min tvååriga hingst har i sommar gått med ett par elaka "gubbar" och en åring vilket har gått utmärkt. Gubbarna har förklarat för honom vart skåpet ska stå, och han visar inga som helst hingstiga tendenser längre. Åringen har han beskyddat bara, emot de andra.

Att ställa dem bredvid varann är inte alltid "sanningen" ute i hagen. Min hingst var väldigt dominant och störig direkt när han kom till stället med gubbarna i somras, han fick stå i box bredvid en av dem och han bara skrek och betedde sig. Sedan släppte vi ihop dem, och när han fått onda ögat av gubbarna lugnade han sig direkt.

Men bara du an avgöra hur din hingst är, känns han dominant och tuff med de andra?

Min erfarenhet är att en 2-åring inte är så hingstig än. Min 2,5-åring går med två äldre valacker. Än har han inte visat något hingst beteende mot dom. Han bara leker...

Jag skulle släppa ihop dom. Kan inte se att det skulle bli något problem.

MVh Russin8

Svart till alla:

VI har valt att inte släppa ihop dom. INte av den anledningen att min lilla ms skull egöra något utan vad 2 åringen skulle göra.
2 åringen har under dom senaste 6 månaderna gått själv i en liten hingsthage. HAr är inte specielt hingstig men han börjar nu veta vad han kan göra. Skiker endel ute när stona kommer.
När han i våras stod med en lika gammal häst så var dom väldigt mycket för att puckla på varandra. Men dom lekte och var aldrig arg.

Men eftersom att min polle har varit totalt otursförföljd i sitt lilla liv så satte min mor stop för planerna.
Nu går han med en valack i stället. Tyvär ser det ut som att han saknar något eller någon...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka