Släppa fram hunden

MikaTela

Trådstartare
Idag var jag på stan med min syster, mamma och systerson på 5 år.
Vi var på en gågata, rätt "befolkad" just då.
Systersonen gick närmast husen och bredvid honom rullade jag med rullstolen. Förbi mig går en tant med en dvärgschnauzer i 1 m koppel.
Av hunden att dömma älskar den nog ungar för den hängde sig i den metern koppel den hade och hoppade fram på bakbenen och viftade för fullt med framtassarna. Vad gör ägaren i detta läget?

Jo hon går närmare oss utan att korta in kopplet. Skrattar och säger till systersonen - "Kolla han vinkar till dig!"
Hunden släpper hon så nära som ett par dm ifrån min systerson utan att läsa av hans kroppspråk eller fråga om han/vi ens vill ha hunden så nära inpå oss.

Min systerson är hundvan men inte direkt förtjust i hundar, särskilt inte hoppiga och okända hundar!
Jag själv hinner inte egentligen reagera då tanten marscherar förbi rätt raskt samtidigt som allt detta händer men trots det var det en obehaglig situation för min systerson.
Det jag fick göra efter var att försöka skojja bort det och jämföra med min hund för att avdramatisera händelsen för honom!

Tycker bara det är dålig stil!!
När jag har min skrutt med mig i stan så ska han gå tätt vid min sida hela tiden, han får inget långt koppel, får inte närma sig någon och ännu mindre hoppa mot någon! Anser att det handlar om vett och etikett!

Sv: Släppa fram hunden

Jag håller helt med dej, ingen ska behöva ha hundar nära inpå sig så även om det är trångt och att släppa fram hunden så som hon gjorde är ju bara så fel:mad:

Jag vet när jag stod och väntade utanför en barnvagnsovänlig affär när min kompis son var liten, jag hade min gammelhund på sidan mellan väggen och barnvagnen och det kommer en människa och låter sin hund hoppa upp i barnvagnen:eek: min hund blev ju helt vansinnig eftersom han såg bebisen som en del av sin flock som han skulle försvara.

Vad tänker människor med egentligen?

Nej, det där lät ju inte bra. Man kan aldrig veta vad ett barn har för relation till hundar, de kan vara rädda för dem eller allergiska.

Bara för att man har en söt liten vovve betyder det inte att alla andra tycker det.

Lät dom den hoppa upp i barnvagnen :eek: :eek: :eek:

Nu har min systerson aldrig blivit påhoppad eller nått av nån hund men han är inte glad i hundar/djur och har stor respekt för dom särskilt okända!
Och han backade dessutom tydligt men kom ju inte så långt pga husväggen samtidigt som det i hans ålder är lite viktigt att vara tuff och modig.

Jag har liten hund men ser den lika mycket som hund som en schäfer eller golden eller liknande. Folk är och har rätt att vara rädda för hundar utan att behöva utsättas för dom!

Kan man inte som djurägare visa respekt för andra människor så kanske man inte ska ha djur?
Iaf inte vistas på befolkade ställen med dom!

Jag blir galen på folk som ska släppa fram sina hundar hela tiden. Min hund är både hyfsat liten och väldigt söt och mjuk vilket gör att många faktiskt vill klappa henne. men inte får hon gå fram till vem som helst för det, hunden ska bara hälsa på folk som frågar om det eller som visar väldigt tydligt att de vill hälsa, jag har sälv varit hundrädd och vet hur hemskt det är när de kommer fram och "bara vill hälsa". När Jag möter personer som är uppenbart hundrädda (stirrar skrämt på hunden, spänner sig, går åt sidan osv) brukar jag istället ta ett fastare tag i hunden så att de ser att jag håller i henne och att hon inte kommer komma fram för att hälsa.

Häromdagen när jag köade hos veterinären satt det en gubbe med en liten hund på en bänk en bit ifrån. Jag höll min hund bredvid mig men döm om min förvåning när han släpper på flexikopplets spärr och försöker mana på sin hund för att gå fram och hälsa. Nu kunde jag flytta mig lite åt sidan och han fattade tillslut att det inte var aktuellt att hälsa me jag önskar att jag hade kunnat berätta för honom vad min söta hund vill göra med de flesta hundar som är mindre än henne... :devil:

Jag blir tokig på folk som släpper fram sina hundar både till andra djur och människor!
Jag försöker få min kille att nonchalera hundmöte och även vanligt möte för att vi ska få ut bästa av våra promenader. Men är ju inte lätt då folk släpper fram sina hundar mot honom.
Det är inte ett dugg gulligt med hundar som studsar och drar i sitt koppel som hålls av en fnissande ägare som inte ens gör en tendens att göra något åt sin studsboll i andra änden!

Nej när man är mogen att respektera sin omgivning då är man redo att skaffa hund (om man då även har och kan allt annat som krävs)!

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite... 2
Svar
33
· Visningar
8 512
Senast: TinyWiny
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928
Övr. Hund Har alla människor tappat vettet helt?? :confused: Det har ju blivit varmare & finare väder här i Sthlm nu, och med det mer hundar... 2
Svar
28
· Visningar
2 398
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka