Släpförsäkring!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 099
Sv: Släpförsäkring!

Jag syftade på Räddningstjänsten, inte verket.

Folksam har en förklaring när man ringer dem och frågar om försäkringen, när sedan villkoren kommer hem står där - som konstaterat - något helt annat.

Jag har inte mitt släp försäkrat alls längre, har alltid fattat det som de ändå inte täcker skador hästen förorsakar men jag blir lite velig efter att ha läst den här tråden.

Stämmer det så lär dom ju slå ut alla andra försäkringar på marknaden! :D
Jag hade begärt det SKRIFTLIGT...

Ja det låter smått otroligt. Dessutom skulle det bli fantastiskt dyrt för Folksam att ersätta alla skadorna orsakade av trilskande hästar, vilket i sin tur borde göra försäkringen oskäligt dyr.

Jag har inte mitt släp försäkrat alls längre, har alltid fattat det som de ändå inte täcker skador hästen förorsakar men jag blir lite velig efter att ha läst den här tråden.

Stöld, brand osv är inget som kan hända ditt släp? Trafikolycka som resulterar i att släpet skadas av själva olyckan? Det går inte på bilens försäkring ifall någon mot förmodan tror det.

Har du behövt använd den? Först då vet man ju om dom verkligen står för sitt ord.. :angel: Kanske skulle låtsas att man råkat ut för en "olycka" där hästen fått panik o sparkat sönder delar av transporten o ringa till dom för att se hur seriösa dom är... Stämmer det så lär dom ju slå ut alla andra försäkringar på marknaden! :D
Jag hade begärt det SKRIFTLIGT...

Det är precis så, man måste ha det på papper.. Nej, jag har inte använt försäkringen, har inte fått hem papperna än så vi får se.. bråkas ska det..:devil:

Dumma frågor får dumma svar ;)

Jag hade ingen vagnskadeförsäkring utan bara egendomsförsäkring och ansåg risken så liten att det kostade mer än det smakade.

Aha! Då förstår jag hur du menar och inser att jag nog bör läsa mina försäkringsvillkor igen angående just vagnskadedelen.:crazy: Blev lite osäker nu på vad som ingår i min.

Har precis köpt nytt släp, och enligt säljaren finns numer en försäkring som täcker även invändiga skador som hästen gjort! (alltså inte bara den som folksam förut hade, som täcker om brandkår måste skära loss hästen vid olycka etc)

Nån som vet mer /vilket bolag?

Tycker det låter nästan för bra för att vara sant.... :angel:

missan

INGEN försäkring tar inre skador som hästen gjort OM det inte är vållat i samma veva som en trafikolycka.

Men om du lastar en häst som snällt går in och sen går bärsärkagång och släpet inte varit i någon form av olycka, ex av vägen eller krock. Då får du inte en spänn på försäkringen.

Skulle en sån försäkring finnas så skulle den bli så dyr att ingen skulle ha den för det..

Medan de flesta försäkringar täcker om släpet varit med i en olycka och ex brandkåren får ta loss taket och ta ut hästen.

Ett släp är försäkrat genom bilens försäkring när den hänger på bilen. Skillnaden är om du har en separat försäkring på transporten är att om den blir stulen, brand eller skadad när den står "tom" så att säga så är den försäkrad.

Ex bil och släp är med i trafikolycka, då är släpet försäkrat på bilens försäkring.

Transporten står avställd i en lada, ladan brinner ner och släpet också, släpet har inte en egen försäkring och då får ägaren inte ut en krona för släpet. Likaså om det blir stulet, någon kör på den eller skadar den på något sätt.

Bilens trafikförsäkring gäller även släpet ja men den täcker inga skador på mina egna grejer. Menar du att min bilförsäkring skulle täcka skador på mitt släp vid ev olycka?

Bilens trafikförsäkring gäller även släpet ja men den täcker inga skador på mina egna grejer. Menar du att min bilförsäkring skulle täcka skador på mitt släp vid ev olycka?

Vad jag fick förklarat för mig så gäller det om exräddningstjänsten behöver ta ut hästen ur transporten och då bryter sönder transporten, så vad jag fattade så behövs en rapport att släpet varit med i olycka och då utfaller försäkringen.

Det är ett par år sedan jag kollade upp det, men jag tog ställningen att ha mina släp och lasbil fullförsäkrade.

Har du inte blandat ihop det nu? Det är väl då släpvagnsförsäkringen faller ut?

Jag orkar inte rota fram mina villkor men jag har svårt att tro att min bilförsäkring betala ut pengar för mitt släp. Varför skulle de då ha särskilda släpvagnsförsäkringar? Varför har du själv försäkrat ditt släp om bilförsäkringen täcker även det?

Har du inte blandat ihop det nu? Det är väl då släpvagnsförsäkringen faller ut?

Jag orkar inte rota fram mina villkor men jag har svårt att tro att min bilförsäkring betala ut pengar för mitt släp. Varför skulle de då ha särskilda släpvagnsförsäkringar? Varför har du själv försäkrat ditt släp om bilförsäkringen täcker även det?

Man försäkrar transportens värde, bara..

Är inte transporten försäkrad går den vid olyckfall på bilensförsäkring, ex om du backar på någon eller kör i diket.

En transportförsäkring är för att försäkra transportens värde, mot ex stöld, brand, skadegörelse osv.. Alltså när den INTE hänger på bilen.

Ska kolla närmre..

Det du pratar om dvs stöld, brand osv är sk egendomsförsäkring och vad du får när du halvförsäkrar ett släp, alltså en sån försäkring jag hade som jag sade upp. Har du en helförsäkring har du även vagnskadeförsäkring dvs ersättning för skador på ditt släp vid olycka när den hänger på bilen. Vilka skador den omfattar vid olycka verkar däremot lite oklart.

Ex från Sveland.

Du behöver ingen trafikförsäkring för släp eftersom dragbilens försäkring gäller.

Egendomsförsäkring för släp omfattar Brand, Stöld, Skadegörelse, Glasruta, Naturskada och Rättsskydd.

Vagnskadeförsäkring för släp ersätter yttre skador och normal utrustning. För hästtransporter ersätts även plötslig och oförutsedd inre skada på släpet om hästen som orsakat skadan är försäkrad i Sveland.

SLäpet är TRAFIKförsäkrat via bilens trafikförsäkringen (som ju är lagstadgad). Dvs försäkringen ersätter skada på ANNAT fordon. Exvis om du backar in (med eller utan släp) i en annan bil och den får plåtskador. Då går trafikförsäkringen (din) in och betalar.

Skadorna på DIN bil och ditt släp får du betala själv. Om du har en halv- eller helförsäkring på bilen betalas BILENS skador via den. SLÄPETS skador måste du ha en försäkring på släpet för.

SÅ den automatiska försäkringen man får via bilens försäkring täcker enbart skador på andra fordon/annan egendom.

Det stämmer, jag har min transport (och häst) försäkrad i Sveland, detta står på deras hemsida:
"Du behöver ingen trafikförsäkring för släp eftersom dragbilens försäkring gäller.

Egendomsförsäkring för släp omfattar Brand, Stöld, Skadegörelse, Glasruta, Naturskada och Rättsskydd.

Vagnskadeförsäkring för släp ersätter yttre skador och normal utrustning. För hästtransporter ersätts även plötslig och oförutsedd inre skada på släpet om hästen som orsakat skadan är försäkrad i Sveland."

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 108
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 236
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka