Släpar bakfötterna efter sig...

P

PayWay

Min varmblodsvalack tar inte med sig sina bakfötterna... Det har än så länge "bara" resulterat att vet har fått komma en gång då han lyckades skrapa upp/bort en bit hud ovanför hoven å d bara pissade blod! Vad kan jag göra för att han ska sluta släpa bakfötterna efter sig?

Sv: Släpar bakfötterna efter sig...

försök rida mer dressyr, bommar, höjda bommar, serpentiner med tre bommar där du rakställer. aktivera honom.

antar att ni kollat så att det inte är något fel i rygg eller rumpa/bakbenen och att sadel coh träns passar.

Han gör det även när jag longerar honom i endast grimma...

Hej du

Ge inte upp med ditt varmblod De släpar ju bakhovarna helt enkelt för att rygg och bakdel inte är musklade helt. Jag håller med tidigare inlägg att du skall använda bommar att träna över, rid i skog o mark så han får tänka var han skall sätta fötterna. Använd boots som skydd i början eventuellt men låt honom träna upp sig långsamt.
Har själv en varmblods valack som gått som ridhäst i alla år. Han liksom tappar sin bakdel men vi är på mkt god väg att träna bort det med mkt rörelser och bommar för att få honom sätta under sig ordentligt så han bär sig riktigt:)
Lycka Till

Jag har faktiskt samma problem med mitt varmblod. Han har varit ridhäst i hela sitt 10 åriga liv. Jag brukar träna med bommar och sånt och lite resultat har jag fått :) Så fortsätt käpma :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 214
Senast: GoLightly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka