Släpar bakbenen i galopp!!!

C

cia-123

Hej!

Stod på marken igår o såg min medryttare rida hästen i galopp.
Frambenen - inga problem, men bakbenen!!!
Tycker att han lyfter dåligt bak, samt "travar"...eller släpar dem efter sig:(:(:(

Vad kan nu detta bero på?
Ryggont, eller vad?
Han reagerar inte då man masserar ryggen iaf...

Någon som har/haft liknande problem, och kan förklara vad det kan bero på? :confused:

Jättetacksam för svar!

Sv: Släpar bakbenen i galopp!!!

Ett tryck över ländryggen pga för lång sadel, kan ge sådana symptom. Dock behöver det inte innebära att hästen blir öm efteråt, även om de i de flesta fall blir så. Sen finns det en mängd andra orsaker, men detta bör väl vara det enklaste att kolla och kunna utesluta.

dålig bakbensaktivitet helt enkelt..
övningar som stärker bakbensaktiviteten:
galoppfattningar(6 st fattningar per fyrkantspår), galoppbommar, studs, långkombinbationer (5 små hinder 1 glpsprång mellan varje) travcavalettis och galoppcavalettis, travhoppning och kombinationer i kort galopp (dvs 7 språng där det bör vara 6 spång)

Ett tryck över ländryggen pga för lång sadel, kan ge sådana symptom. Dock behöver det inte innebära att hästen blir öm efteråt, även om de i de flesta fall blir så. Sen finns det en mängd andra orsaker, men detta bör väl vara det enklaste att kolla och kunna utesluta.

Tack för svar!

MMM, första jag tänkte på också iom att jag nyligen bytt sadel.
Flyttade sadeln lite framåt, men märkte ingen skillnad.
Sadeln är utprovad och passar hans rygg mkt bra.

Tycker det är liite svårt att få sadeln perfekt (van vid stora bruna hästar o deras sadlar;)
Men bogbladet ligger fritt och sadeln trycker inte över korset...så???

dålig bakbensaktivitet helt enkelt..
övningar som stärker bakbensaktiviteten:
galoppfattningar(6 st fattningar per fyrkantspår), galoppbommar, studs, långkombinbationer (5 små hinder 1 glpsprång mellan varje) travcavalettis och galoppcavalettis, travhoppning och kombinationer i kort galopp (dvs 7 språng där det bör vara 6 spång)

Helt riktigt, Tack för Ditt svar också!!!
Tror också att han har dålig bakbensaktivitet....
Han är en fd turridningshäst, har bara ägt honom sedan mars.
Försöker lära honom öppna,sluta...hoppar lite hinder, bommar, klättrar.
Tycker att det bordebli bättre.......
Han är jättedutti o lättlärd, villverkligen lära sig, men förstår inte alltid vad jag vill att han skall göra.
Som sagt, HAN har låååång erfarenhet som turridningshäst, knappast dressyrtränad alls.

Försöker o försöker :)

aha ja, då är det nog det som är orsaken, att han fått gått och släpat benen efter sig jämt.. men rikligt med galoppfattningar så borde han bli mycket bättre :)

Lycka till!

aha ja, då är det nog det som är orsaken, att han fått gått och släpat benen efter sig jämt.. men rikligt med galoppfattningar så borde han bli mycket bättre :)

Lycka till!

Ja, vi får kämpa på med träningen.
Blir bara orolig att det kan bero på något annat:confused:

Men, Jättetack för Ditt svar:bow::bow::bow:

Ha en underbar dag!:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30