Släpar bakben

P

peekaboo

MEDGÅNG:

Vi letar trygg familjehäst och har nu haft en 20-årig nordsvensk på prov ett par månader. Han ser ut som en 11-åring med något svankig rygg och har oförskämt fina ben, närmare bestämt helt utan ärr, gallor, överben. Han är rund och fin och muskulaturen är helt okej, även om det faktum att han stod knappt ett par månader omkring "köpet" säkert medfört viss tillbakabildning.

Hästen rids tre gånger i veckan i skritt på stig och grusväg med någon kortare trav. Vi kräver egentligen inget annat än en trevlig tur, både för honom och oss.

MOTGÅNG:

När hästen skrittar rör sig bakdelen som på en disney-ko, förföriskt svängande från sida till sida. Han släpar bakbenen, vilket inte syns med blotta ögat men när han gått i spångången i stallet ligger det alltid spån uppsparkat på cementgången och över huvud taget rör han sig stelt, eller kanske snarare försiktigt. Detta kan förstås tillskrivas åldern, men bör ändå påpekas.

Vid ridning i trav hörs det tydligt att han släpar bakben, tårna tycks helt enkelt slå i marken. Han är snubblig på stigar och ren terräng har vi därför inte ens vågat prova. Han har dessutom ett stönande läte för sig vid ridning. Det hörs oregelbundet och tämligten sällan. Ägarna kommenterade detta med: "Han har alltid låtit så." De har haft honom i tre år, dessförinnan var han ridskolehäst ett par år på liten ridskola. Tiden innan dess är höljt i dunkel.

PLANERADE ÅTGÄRDER EFTER ETT EV. KÖP:

Kiropraktor. Magkänsla och efterforskningar säger att bekymret sitter i rygg/bakdel. Därför får veterinärbedömning vänta.

FRÅGA:

Känner någon igen symptomen och hur gick ni i så fall tillväga?

---

I ärlighetens namn ska erkännas att det inte lockar att lägga en förmhögenhet på en gammelgubbe som i princip bara kommer att promenadridas och mycket stillsamt ska utbildas i westerngrunderna. Vi vill dock inte att han ska ha ont, och kommer noga övervägt vidta åtgärder.

Gå nu inte i taket för detta; han lever ett liv med alla bekvämligheter och sköts som en prins, så bespara oss och tråden skarpa tillrättavisningar.

Seriösa svar och tankegångar mottages tacksamt!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släpar bakben

Hej!

Släpande bakben kan mycket väl vara knäledsiflammationer, vilka i sej kan ge rygg och frambensproblem.

Hade det varit min häst hade jag kollat med vet. först, eftersom knälederna är känsliga och sprider ut smärta lite varstans i kroppen.

Är det knälederna är ET/massör/kiropraktor onödigt- eftersom ledinflammationer inte går tillbaka och de muskelproblem hästen kan ha för att avlasta knäna kommer komma tillbaka eftersom grundproblemet fortfarande finns kvar (=långt dyrare i längden).

Men har ni tur är det nåt annat och hästen har inte ont, utan är bara gammal och stel och blir bättre med motion i väl avvägda mått.

Lycka till!

/ Lavinia

Om han släpar båda funderar man ju på spatt..?
Är det mest när han är kall eller varm, eller lika oavsett?
Jag hade en häst förut släpade ett bakben, fick nu nyligen veta av en vet att det mkt väl hade kunnat vara SI-leden som spökade. Det känns inte som en 20 år gammal nordis ska behöva röra sig sådär, för totalt uråldrig är den ju inte.. jag hade nog funderat lite på om det är värt att köpa men gillar ni hästan så gör det!! Även äldre hästar måste ju få nån somk älskar dem trots krämpor mm.

Jag skulle nog ta ut en equiterapeut INNAN köpet. För att se om det blir bättre medans ni fortfarande har hästen på prov.

Har ni tänkt besikta?

Jag skulle definitivt undersöka hästen både vetrinärt och kiropraktiskt INNAN köpet är genomfört. Risken finns ju att han inte håller ens för promenadridning och då är ju köpet rätt misslyckat om det är det ni köpt hästen för.

tycker också ni skall besiktiga hästen.

men när det är sagt så delade jag länge stall med en dölahäst och hon gick som du beskriver och "vrickade på rumpan". kunde även släpa tårna ibland om hon var okoncentrerade. hästen var ung och fräsch och inget fel på henne öht, hon har alltid rör sig så, det är hennes rörelsesmönster. hon har än i dag aldrig någonsin varit halt.

Men om den rids så lite så kanske den helt enkelt är lat och arbetar inte alls. Och att den är stel är ju inte heller jättekonstigt. Vet en häst som gärna släpar bara ett ben när den inte arbetar rätt, då går den bra. Där är det styrkan som brister.

Men kolla upp med en kiropraktor en gång för att se över hästen, men jag tror mycket på att det är styrka, lathet och stelhet i en kombination som gör att hästen är som den är.

Släpande bakben känner jag igen från en fd stallägares häst. Den hade spatt. Snubbling kan bero på knäproblem. Jag skulle röntgat hästen.

Hur ser hästen ut muskelmässigt? Hästar med problem med biceps femoris släpar ofta bakbenen. Har han alltid gått så? Tom som ung? Hur ser hovarna ut? Har han bra cirkulation i dem?

Tack för alla svar!

Fyller på med mer fakta och svar på några av frågorna som ställts.

Han har fått två laserbehandlingar för någon månad sedan, vilka inte gav resultat på släpandet men dock på de stela ljumskar han hade. Laserterapeuten trodde att risken för knäproblem var liten, eftersom han inte reagerade på massage/tryck/belastning på de ställen knäproblemshästar normalt reagerar på. Han reagerar heller inte alls om jag tämligen omilt känner på ryggen.

Han släpar lika illa varm som kall. Dock tycker jag mig se att han efter ridning eller promenad är rörligare i hagen, och vid ett par tillfällen till och med brallat omkring med de andra hästarna, men det är kanske snarare är ett tecken på att gammelgubbestelheten mår bra av lätt motion.

Han hör inte till de lata hästarnas skara. Enda anledningen till att han i skritten rör sig tämligen långsamt och försiktigt är, som jag misstänker, att han har ont. Traven har ett rejält tempo och den enda gång jag galopperat helt kort saknades ingen som helst framåtbjudning. Just tempot får mig att undra om han verkligen har ont, men hästar är som bekant de sista att visa när det gör ont. Jag tror inte att han markarbetats mycket, under de senaste tre åren knappt alls. Förmodligen skulle han inte uppskatta det särskilt men göra sitt bästa.

Jag vet inte alls hur han rört sig förut, eftersom vi bara haft honom ett par månader. Hovarna är hela och fina och hovslagaren har inte uttryckt något missnöje med dem. Muskelmässigt är han fin över ryggen och baktill, med en trevligt rund ändalykt. Halsen är dock en smula tunn, och partiet bakom bogbladet är muskelfattigt.

SI-leden? Jag har hört talas om den, men vet inte mer. Måste googla. Det 10-åriga kallblodstravarstoet i samma stall har tendens att släpa bakben, dock inte alls lika illa. För ett par år sedan var hon sned i ändan och, tror jag, hade ont i ryggen. Hon behandlades av kiropraktor vilken om jag inte minns helt fel menade att det var SI-leden som spökade. Hon blev markant mycket bättre, om inte helt bra. Dock kan som sagt ses en smula släpande bakben när hon leds (jag har inte sett henne i arbete).

Vi har inte tänkt att besikta. Hästen kostar inte mycket, han är gammal och som vi ansåg när vi tittade på honom oförskämt frisk och väl bibehållen. Han är tänkt som gårds/familjehäst och ska ha det gott hos oss så länge han kan, om köpet blir av. Det vi överväger är att ta ut en veterinär som får titta på just bakbenstekniken. Eftersom jag, trots era misstankar om knäproblem och spatt, fortfarande lutar åt rygg/rumpa/skelett känns det dock legitimt att börja med kiropraktor/equiterapeut, före eller efter veterinär. Som jag ser det tenderar allmänveterinärer liksom allmänläkare vara mindre insatta i muskler/skelett/nerver etc, och dessutom än så länge relativt ovilliga att se problem med vidvinkelseende och förutsättningslöst söka avhjälpa problemet snarare än symptomen. Inte sällan skrivs recept på löpande band för att avhjälpa symptom, utan en tanke på "roten till det onda" och andra, kanske ve och fasa alternativa, behandlingsformer.

What an outburst!

(Men visst önskar man vidvinkelseende, lösningsorienterad behandling för bestående resultat och samarbete över behandlingsformsgränserna? Det kommer. Så småningom.)

Nåväl.

Följande citat sammanfattar tydligt bekymret/dilemmat vi har, tack för dem:

"Det känns inte som en 20 år gammal nordis ska behöva röra sig sådär, för totalt uråldrig är den ju inte". och "Risken finns ju att han inte håller ens för promenadridning och då är ju köpet rätt misslyckat om det är det ni köpt hästen för." Han är ju så perfekt, och så det här... Bah!

Tankegången i mitt huvud snurrar runt, runt. Dela gärna med er av fler erfarenheter och klokheter.

Googlade just på spatt. Ska kolla haserna bak ordentligt och jämföra med de andra hästarna. Ska känna efter ev. värme när han ridits. Symptomen stämmer ganska bra in på det vi uppmärksammat, även om jag ännu inte hittat något uttryckligt om släpande bakben.

Misstänker du att han rör sig så försiktigt i skritten p.g.a. att han har ont så skulle jag definitivt ta en vetrinärkontakt i första hand (och sedan fylla på med massage/equiterapi etc.).

Även om ni köper honom billigt så har kostnaderna en tendens att dra iväg, ett vetrinärbesök på klinik med röntgenplåtar och diverse sprutningar om det visar sig att han har inflammationerinklusive återbesök m. ytterligare någon sprutning (en kompis betalade 12.000 för detta för inte så länge sedan!), plus ett antal equiterapibesök kostar flis.

Blir inte hästen frisk och har obotligt ont så tillkommer även kostnaderna för avlivning/destruktion.

Plötsligt har den billiga hästen blivit dubbelt så dyr!

Det är inte meningen att göra dig upprörd eller ledsen, jag försöker bara objektivt se på troliga händelseförlopp.
Jag har dessutom varit med om de som köpt snälla, perfekta, äldre och trygga skogsmullar som sedan blivit rena dynamiten när de blivit behandlade och friska!:bump:
Det var alltså smärta som i första hand gjorde att hästen var så "stabil".

Inte för att det behöver vara fallet med er häst men ändå tänkvärt.

Det värdiga för hästen är ju att inte behöva ha ont, det är inget nöje att sitta på en sådan häst. Köper ni den så står ni helt ensamma för kostnaden för alla behandlingar. Sedan är ni kanske villiga att stå för en del kostnader även under fodervärdsperioden men då är det ert val och inte en nödvändighet.

Lycka till!

Hej!

Jag håller med här!

Det kommer bli dyrt i längden med ET/kiro/massör. Det är alltid bättre att börja med vet och när hästen är friskförklarad där gå visade med alternativare. En seriös alternativare behandlar heller inte en häst som inte kollats av vet först.

Eftersom du redan "känner" att nåt kanske är fel- är det inte bättre att ta reda på om det är något allvarligt, innan ni kärat ner er helt i hästen och köpt den? Det verkar ju som att du (som många andra, inkl jag) kommer gå och fundera på om du har rätt eller fel och tro mej, du vill inte trava runt med tanken att "kanske har häst ont" skavandes i bakhuvudet tills ni ger upp och åker in.

Och som sagt, visar det sej att det är smärta kan hästen magiskt bli en helt annan när hästen blir frisk- är det inte bättre att veta innan.

Angående vet och deras "okunskap" om hästmuskler så är det allt fler vet som faktiskt är intresserade och inte bara medicinerar bort de sekundära problemen. Åk till klinik med hästen så slipper du undra.

/ lavinia, som själv levt flera år med en häst som hade problem och vet hur jobbigt det är för psyket- även om hästen bara är skogsmulle.

Att han vickar på rumpan hade jag inte sett som något konstigt, rörligheten i ryggen är helt enkelt olika.
Att han släpar bakbenen däremot får mej direkt att tänka på ryggproblem.
Känn på ryggen snett framåt från virveln där man säger att en sadel ska sluta för att inte vara för lång, i den muskeln sitter ibland problemet när bakbenen inte vill hänga med.
Det kan vara så enkelt som att sadeln är någon cm för lång, inte för ögat men för honom, eftersom han rör mycket på rumpan när han går så rör han också mycket just där och sitter det då en sadel där som stoppar upp rörelsen så blir det till slut problem.
De flesta hästar reagerar minimalt när man klämmer och känner där vid vila om det inte har gått alldeles för långt.

Åtgärden jag hade vidtagit är en veterinär som är duktig på rörelsestörningar, gärna en som kan akupunktur. Ta alltså inte ut någon distriktare utan en riktigt duktig hästveterinär.

Givetvis passar ni på att samtidigt besiktiga hästen, det kostar inte många kronor att göra en gårdsbesiktning i samband med besök men kan spara många tusenlappar i längden.

Tror veterinären på spatt eller annat och rekomenderar röntgen får ni ju ta beslutet då, är det en billig häst kanske det inte känns motiverat att lägga ut en massa pengar, kanske to.m mer än vad han kostar.

Men, ni ska veta innan köp vad problemet är, inköpspriset spelar ju ingen roll för vad veterinärvården kostar tyvärr.

Min häst har spatt.. Han är ett 17 årigt halvblod.
Men nu är det såpass illa så att han är halt. Han har haft så förut innan han kom till mig men det har alltid gått över och han har blivit bättre.
Ska jag hoppas på att han blir bättre fast vi varit till veterinär, fått medicin plus vila?
Vet inte hur länge till jag eller min lilla häst vill vänta... han hatar ju att bara stå i hagen... har kört lite longering och då visade han bara första gången lite grann... men innan vi åkte till veterinär så longerades han varje dag och ingen hälta syntes. det va först när man red på honom och då va det en ordentlig hälta. Vad ska jag göra? Har bara haft honom i lite drygt tre månader....

Min häst har spatt.. Han är ett 17 årigt halvblod.
Men nu är det såpass illa så att han är halt. Han har haft så förut innan han kom till mig men det har alltid gått över och han har blivit bättre.
Ska jag hoppas på att han blir bättre fast vi varit till veterinär, fått medicin plus vila?
Vet inte hur länge till jag eller min lilla häst vill vänta... han hatar ju att bara stå i hagen... har kört lite longering och då visade han bara första gången lite grann... men innan vi åkte till veterinär så longerades han varje dag och ingen hälta syntes. det va först när man red på honom och då va det en ordentlig hälta. Vad ska jag göra? Har bara haft honom i lite drygt tre månader....

Vad säger veterinären, plånboken och ditt hjärta?
Verkar han ha ont?

Om han inte verkar ha ont så hade jag gett gurkmeja och väntat iallafall i tre månader innan du börjar rida.
Har han fruktansvärt ont, alltså nästan blockhalt, då ska han till veterinär igen.
Sedan är det viktigt att han hålls igång och inte galopperas eller alls jobbas mycket på volter eftersom det sliter i onödan.
Du ska absolut inte longera en häst med spatt, det sliter väldigt mycket.
Rakt fram, dvs ut i skogen är det bästa för (de flesta) spatthästar när spatten inte är aktiv längre.
Gurkmeja kan du ge även sedan när spatten inte är aktiv längre fast då i underhållsdos, det hjälper lederna.

Senast ändrad:

veterinären sa ungefär att jag gör som jag vill men att han tvivlar på att det går att rida mer än ett par dagar sen ska han stå i tre veckor och sen rida ett par dagar och tjaffsa så fram och tillbaka.. men om min häst inte rids ordentligt varje dag så är han ruggig att hålla på med..och han springer somen galning i hagen..
har blivit lite bättre. om han rids ordentligt står han som ett ljus i stallet.. men

Dina tips om att gå i skogen och så eller bara på rak väg är jätte bra men han vill ju verkligen springa...

Det var också veterinär som sa att han skulle longeras... men men... plånboken känns det väl sådär med med tanke på vad veterinären sa... han kommer alltså egentligen inte gå att ridas.. men det gör ont i hjärtat att tänka på att ta bort en underbar häst...

Vad skulle du gjort.. om du bara haft honom i 3 månader?

Jag är fel person att fråga egentligen, jag hade haft min häst lite längre än du haft din när hon blev sjuk.
Jag kämpade med henne i 18 månader, tills jag hade uttömt varenda möjlighet både veterinärmedicinskt och alternativmedicinskt.
Hon tappade livsgnistan och då var jag tvungen att ta beslutet att ta bort henne:cry:

Hon hade alltså inte spatt utan var sjuk på annat sätt men det blev dyrt, försäkringen tog ju inte allt även om jag då tack och lov hade fast självrisk.
Men jag hade utan tvekan gjort om samma sak igen.

Min häst jag har nu stod i drygt tre månader efter att hon "bara" hade vrickat sig i hagen, jag vill ge mina hästar tid att få läka ordentligt.

Med rakt fram i skogen menar jag inte i skritt, du kan rida i alla gångarter där när spatten inte är aktiv.

usch va hemskt...

men under dom tre månaderna jag haft honom har det inte varit speciellt kul...
i början va han en dröm.. dom första två veckorna gick det att rida sen blev han en mardröm.. han va riktigt galen och jag blev livrädd...

Han va riktigt elak tryckte in mig mot väggar och sparkade på mig, ledde jag honom från hagen stegrade han sig.. så för ca en dryg månad sen började vi med ledarskapsövningar och allt blev bättre.. eller ja framsteg alltså inte helt perfekt inte.. vi har fortfarande en liten bit kvar.

så det har varit kämpigt och nu det här med spatten.. men jag känner ju att han är värd tiden.. frågan är bara om det är rätt mot honom.. för som jag beskrev honom ovan så beter han sig så fort han inte får röra ordentligt på sig..

Men vad kan jag göra nu? han är ju inte halt annat än vid ridning så vad kan jag göra för att han ska få ur sig enegin?

vet att inlägget blev långt och osammanhängande men hoppas att du förstår..

Först och främst, har du tagit bort tillägget för arbete i foderstaten? Om inte så gör det genast.
Min häst var inte heller kul de första månaderna hon fick stå och min andra häst jag har nu är inte heller glad när hon inte rids.
Min första häst blev riktigt sur och hittade på diverse men det gav med sig när hon hade varit sjuk ungefär ett halvår.
Sedan blev hon ju surare och surare för att hon hade ont men det är ju ganska förståligt.

Försök att pyssla med honom lika mycket, alltså minst lika lång tid som du gjorde när du red, helst dubbla den tiden, du kan göra diverse trickträning och verkligen befästa hur han ska gå när du leder osv.
Får du ta ut honom på promenader korta stunder så är ju det bra, gärna flera gånger om dagen.
Se till att han får tillräckligt mycket tuggtid, det är ju alltid viktigt men ännu viktigare när han står, ge gärna grenar av asp,ask eller gran, det tycker de flesta om att stå och gnaga på och det är mycket nyttiga mineraler där i.
Du kan ge andra träslag med men kolla då upp vad det är och så att det inte är giftigt.

Om han har en trevlig kompis i hagen som han verkligen tycker om så underlättar ju det med.

Liknande trådar

Hästvård Innan jag börjar berätta vill jag säga att hästen inte är jättehalt, utan mer stel som jag skrev. Därför har vi valt att inte ta ut...
Svar
5
· Visningar
7 025
Senast: Lejonelle
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka