Släpar bakben

Sv: Släpar bakben

Det enda han får nu med råd av stallägaren... samt förra ägaren är hösilage. plus nån morot på kvällen. men jag ska prova med det du skrev så får vi se..

Tack tack

hm.. vart får man tag på gurkmeja, hur ska det ges och vad kostar det?

Googla på gurkmeja så kommer inköps ställen upp.
När jag köpte sist gav jag 99 kr för 1kg, jag tror att doseringen var två msk vid besvär och 1 msk i underhåll, men jag kan minnas fel och det är olika dosering på olika fabrikat.
Du blandar det i fodret, tex i betfor, mina hästar tyckte att det var gott:d

Senast ändrad:

Röntga bakknäna innan köp. Det KAN vara ganska långt gången artros, då kan de få svårt med rörligheten där. Vid artros kan det bildas taggiga områden av brosket i lederna vilket gör att det gör ont att belasta i vissa lägen. Genom att svänga baken i skritten behöver man inte vinka bakknäna lika mkt när bakbenet ska sträckas för nästa steg, så det passar ju också in.

SNubbligheten tyder ju också på det... kan göra riktigt ont att lyft högt för att kliva över grenar och rötter. Hur reagerar hästen om du lyfter bakbenen högt när du kratsar hovar eller så? fraåmåt-uppåt?

Hej Ellie.

Nästa gång du vill fråga om något kan det vara idé att starta en ny tråd, såvida din fråga inte har direkt med aktuell tråd att göra.

Hoppas att det löser sig för dig och din häst.

Hej heidi maria

Han är något stel i bakbenen vid hovkratsning, men jag skulle inte säga att han "reagerar" och han drar inte till sig benet och vill sätta ner hoven. Ska testa framåt/uppåt.

Hej allihop och tack för ert engagemang!

UPPDATERING: Veterinär kontaktad (oerhört erfaren veterinär som bland annat tjänstgjort som banveterinär på travet där han var avskydd eftersom han är så noggrann). Han talade om scolios (som jag förstod det en sammanväxning av diskar i ryggraden). I förstaläget ska hästen stå på Fenylbutazon (inflammationshämmande och smärtstillande). Tycks det förbättra situationen utgås från det i fortsatt diagnostisering.

Dock blev jag en smula... rädd när veterinären menade att det kan komma att bli så att hästen får stå på Fenylbutazon fortsättningsvis. Jag har ännu inte hämtat ut medicinen utan istället kontaktat en gudabenådad kiropraktor. Denna har tydligen ställt otaliga diagnoser, varpå hästägarna kontaktat veterinär som efter undersökning bekräftat kiropraktorns diagnos.

Veterinären misstänker bekymmer i ryggen (ev. scolios) och vill som de flesta läkare/veterinärer ordinera medicin. Utan tveksamheter vill jag först låta kiropraktorn undersöka hästen.

[and for the record: jag skulle gärna vilja ta in hästen på klinik för stor utredning med allehanda utrustning och därefter rada upp equiterapeuter, djurkommunikatörer, sjukgymnaster, laserterapeuter, massörer och healare men rent ekonomiskt vore det förödande, inte minst med tanke på att gammelgubben ifråga är oförsäkrad och heller inte min]

Säkert är åtminstone några av er intresserade av att höra var denna historia slutar. Jag återkommer!

/J

Hej TinyWiny och tack för ditt svar!

En massage/laserterapeut har känt igenom honom. Efter min beskrivning tryckte hon vid precis det ställe du beskriver och sa att om han haft ont i bakknäna skulle han med stor säkerhet reagera vid tryck just där. Han reagerade inte alls, men som terapeuten sa finns undantag som bekräftar regeln. Enda stället han reagerade märkbart var ljumskarna, en stelhet som löstes med ett par laserbehandlingar.

/J

ok.. ber om ursäkt.. är lite ny på detta med att starta trådar och sånt..
men hoppas allt löser sig för dig med..

Liknande trådar

Hästvård Innan jag börjar berätta vill jag säga att hästen inte är jättehalt, utan mer stel som jag skrev. Därför har vi valt att inte ta ut...
Svar
5
· Visningar
7 025
Senast: Lejonelle
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka