släp, tjänstevikt och hur mycket man får dra.

J

Jenni73

Halloj,

Jag sitter och försöker klura ut om det är lönt att sätta på krok på min bil, så att jag kan köra runt med hästen.

Jag har B-körkort, men funderar på att ta för tungt släp.

vikterna på min bil är följande:
Totalvikt 1930 kg
Tjänstevikt 1551 kg
Max släpvagnsvikt 1500 kg

Min häst väger ca 800 kg

Hur mycket får jag dra med biljen om jag har B-körkort/tungtsläp-körkort?

Går det att hitta ett släp som min häst kan åka i och som min bil får dra? är det släpets tjänstevikt eller totalvikt eller något annat jag ska se på?

Jag tycker att detta är superförvirrande :confused: och blir överlycklig om någon lyckas bringa klarhet i detta.

//Jenni

Det beror på vad total vikten på släpet är och maxlasten på det så väger en transport 1490 kg tex är maxlasten inräknad och då får du dra det på b kort men kolla maxlasten på släpet + totalvikt

Hälsningar Karin

Du har precis som jag "max släpvagnsvikt" som ligger under bilens tjänstevikt. I normala fall får du dra släp vars totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt. De får inte heller väga mer än 3500 kg tillsammans (totalvikt + totalvikt).

I ditt fall Får du dra ett släp med totalvikten 1551 kg helt lagligt så länge den faktiska vikten (släpets tjänstevikt + häst) inte inte överstiger 1500 kg.

Eftersom hästen väger 800 kg får släpets tjänstevikt inte vara mer än 700 kg. Det borde inte vara så svårt att hitta en boggie vars tjänstevikt är max 700 kg och totalvikten är max 1551 kg.

Lycka till! :)

det borde du lätt kunna hitta.....
har ett släp med totalvikt på 1300 kg o det får lasta 760, så du borde hitta ett :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 749
Senast: angelo
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 958
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka