Har du kört med släp och kan backa så behöver du inga körlektioner.
Väldigt många kan inte backa. Det ser vi varje gång vid tävlingar mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du kört med släp och kan backa så behöver du inga körlektioner.
Jag skrev att om man är van och kan backa. Kan man inte backa så behöver man garanterat körlektioner oavsett vilken kombination man tänker köra.Väldigt många kan inte backa. Det ser vi varje gång vid tävlingar mm.
Så här är det (något förenklat): ALLA släpmodeller som finns som 1990-modeller eller över går att få med lägre totalvikt. När man köper ett fabriksnytt släp kan man då oftast välja om man vill ha en annan totalvikt än standard och anledningen till att folk valt en lägre totalvikt är då oftast körkortsbegränsning eller bilbegränsning. Det är alltså de släpen du har att välja på på begagnatmarknaden.Fast nu börjar den här tråden spåra ur... Jag startade den och ville veta vilka släp som fanns med lastvikt på 900 kg och max totalvikt på 1870 kg. Tack för all input om vilket kort som behövs för släp, men det var inte grundfrågan. Om ngn hittar hit för att den har samma frågeställning som mig så kan jag informera om att jag hitta några Boj Bravo med totalvikt på 1800 kg på begagngatmarknaden, nertypade eller ej vet jag inte.
Skulle nån ha information om fler släp som matchar mina önskemål så får ni jättegärna skriva
Jag skrev att om man är van och kan backa. Kan man inte backa så behöver man garanterat körlektioner oavsett vilken kombination man tänker köra.
Varför fortsätter du på det spåret då?N
Nu vet vi inte om trådskaparen kan vacka eller inte.
O denne frågade om att väga ner en transport. Inte BE eller utökad behörighet.
Varför fortsätter du på det spåret då?
De sammanlagda totalvikterna får inte överstiga 4250 kg. Kolla på släpvagnskalkylatorn.men är totalvikten viktig vid b96? Självklart får släpet inte ha högre totalvikt än bilens regbevis anger, men tex min bil får jag dra 1800 med på b96, max totalvikt 2200. det har jag tolkat som att jag får ha ett släp som väger 1990 (tex) så länge jag inte i praktiken har mer än 1800 på kroken.
Stämmer detta eller har jag missuppfattat?
men är totalvikten viktig vid b96? Självklart får släpet inte ha högre totalvikt än bilens regbevis anger, men tex min bil får jag dra 1800 med på b96, max totalvikt 2200. det har jag tolkat som att jag får ha ett släp som väger 1990 (tex) så länge jag inte i praktiken har mer än 1800 på kroken.
Stämmer detta eller har jag missuppfattat?
Som jag läser din text har du missuppfattat. Du får med B96 bara dra den TOTALVIKT som anges under raden för B96. Bruttovikt är bara egalt när det handlar om BE.
Bilens totalvikt: 2130
Max släpvagnsvikt: 1800
Max tågvikt: 3930
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2120
På B-96 får jag hänga på ett släp som väger 2000kg så länge jag bara lastar 1800? eller får släpets totalvikt inte överstiga 1800?
Som jag trodde då. tack för dubbelcheck!Slamkrypare. Släpet får ha totalvikt 2120 men bruttovikten får inte överstiga 1800 kg med den bilen. Med B96 alltså.