Slängtrav vid avsaktning

C

clarinho

Min häst har för vana att ta några steg, typ 5, i slängtrav när man saktar av galopp till trav. Jag trodde att detta berodde på dåliga muskler förrut, men nu efter 1 år i träning så finns vanan kvar. Vad kan det bero på och vad kan man göra åt det? Jag tränar mkt övergångar, men märker ingen större skillnad. Dålig tajming kanske?

Sv: Slängtrav vid avsaktning

Tränar du för tränare-vad säger denne? Jag förmodar att hästen inte har ont någonstans typ trång i någon led som gör det extra svårt att bryta av...
Jag hade gått tillbaka till mig själv också, gör du helt rätt? Kanske sitter du inte i helt hundra balans? Ta hjälp av en tränare om du inte redan gör det!

beror väl på går han i snabb galopp innan och sen bestämmer du dej för att nu ska jag sakta av till trav pang poff, så är det nog inte så konstigt om han slängtravar. (om du nu gör så) Men annars försök rida i en bra , jämn galopp, gärna i form, och planera att nu ska jag stanna om x m eller vid den bokstaven och börja då galoppera ännu långsammare och gör halvhalter så hästen förstår att det ska hända nått, och bryt sedan av till trav, och tror det är musklerna och balansen som har stor vikt i det skedet om hästen fortsätter i lung samlad trav eller springer ifrån. tRäna mkt övergångar, både avsaktningar och igångsättningar, det bygger de muskler av. Springer han iväg när du börjar trava oxå ?? hur gör han från trav till skritt, trav till halt ??

Alltså jag rider i form och en jämn galopp och allt det där du skriver. Jag tränar mkt övergångar. När jag börjar trava springer han inte iväg, och avsaktning trav till skritt kan jag göra utan minsta tygeltag och han gör det fint.

ett tips är att rida i "undertempo" på en liten volt (8-10m) i galopp och tänka att man ska göra en övergång till skritt fast man gör en övergång till trav...

du kan oxå lägga ut två bommar med 14m (korta ifall det är för lätt) och göra övergångarna imellan, börja med trav-skritt/halt-trav och sen när han börjar kännas "fin på hjälperna, svårt att förklara men du vet nog vad jag menar..." så gör du övergångar från galopp-trav-galopp.

men gör inte en övergång varje gång du rider i på bommarna, man kan även göra volter, korta länga galoppsrång, göra halt och rygga... variationsmöjligheterna är oändliga!:banana:

om det inte är att han har ont vilket vore konstigt så är det nog av lathet :devil: och dålig vana ;) de måste ju sätta under sig mer när de bryter av från galoppen och det är ju jobbigt;)

funka på min iallafall, även många övergångar trav-skritt-trav, gärna på åttvolt eller liten volt (8-10m) man kan även precis i oh efter övergången tänka "baken ut" och senare när hästen fått mer muskler tänka "baken in"

hoppas att det löser sig! fast en bra dressyrtränare är den bästa medicinen:bump:

Senast ändrad av en moderator:

hmm kankse bar tkr det blir jobbigt i dessa avsaktningar, en idee bara kan ju träna mkt avsaktningar i de gångarter han kan sakta va bra och träna upp de musklerna, det kanske kan hjälpa han att sakta av bättre från galopp. För antingen när hästen springer ifrån efter galoppen av min erfarenhet så orkar den inte eller så är ryttaren inte tillräckligt snabb med hjälperna. Kankse blir att när du fått ner han från galoppen så blir du passiv lite för längre och då slängtravar han. För även om hästen inte går i form kan den ju gå i bra trav efter galoppen, spånar lite här bara ;)

För att få mina elever att förstå hästen så bra som möjligt och för att också förstå varför saker händer, brukar jag be dem att själva göra det man begär av hästen, om nu detta är möjligt. I ditt fall är det det. Så..gå ut där du kan springa. "Galoppera" framåt i hög hastighet, och sedan bryter du av till "trav" från denna hastighet. Slängtravar du också? Det är fysiskt omöjligt att från icke samlad galopp, få en bra övergång till trav. Med andra ord, det är kanske inte alls övergången det är fel på, det är arbetet i galoppen före övergången. Du kan göra övergångar tills korna kommer hem, det kommer inte hjälpa om du inte börjar arbeta galoppen innan.

Prova att kuta runt lite själv på gräsmattan, "minska galoppen" och sedan gör en övergång till trav. Många får en aha upplevelse av detta.

Jag har haft en häst som gjorde samma sak.
Min tränare sa att jag skulle galoppera på volt och vid avsakningen kan man böja honom lite överdrivet mkt inåt, då blir han inte så stark och kan dra iväg. Detta har hjälpt oss.:)

Lycka till

Tack för alla svar, jag ska jobba med galoppen innan avsaktningen alltså + träna mkt på avsaktningarna.

Jag kan tänka mig (som ngn skrev) att det handlar om en dålig vana och lathet.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka