Slänger ut fodret

Ireland

Trådstartare
Min ena häst kastar bort det mesta av sitt foder från krubban ner på golvet när hon får mat. Varför gör hon så?
Först trodde jag att det var lucernen hon inte gillade och ville komma åt havren som låg under. Men hon gör detta även när hon inte får sin lucern. Sen försöker hon plocka från golvet, men det är ju inte så lätt att urskilja betfor och havre från spånen... Lite slöseri med foder :cool:

Sv: Slänger ut fodret

Sätt spillkanter på krubban, eller sprid lite hö under krubban så att fodret landar i det.

Ok.. är det nån speciell krubba eller bara nån kant man kan sätta på?
Jag lägger hö under, men sen sår hon ju o skrapar i marken när hon äter..så allt hon spiller ut kommer med ut i boxen med.. :smirk:

Det kan ha med tänderna att göra. Min var väldigt drällig innan han fick ordning på tänderna.:D

Vi har plastkrubbor med en avtagbar kant som hänger in över själva krubban, sas.
Det finns även krubbor med 2 st metallstänger om hästen stoppar huvudet mellan, men kommer inte åt att putta fodret över kanterna.

Det är nog svårt att montera "stänkskydd" på en krubba som inte är gjord för det från början...

Jo man får nog köpa en ny krubba om det ska funka.. En krubba med metallstänger vägrar jag att ha. Vi hade ett föl på min förra skola som busade i boxen och fastnade med ett av bakbenen mellan metallstängerna och slet av benet.. Hemskt var det. Få leta runt efter en annan krubba.

Men frågan är varför de gör såhär?

Eller köp en gummikrubba och ställ på golvet. INget hästen kan skada sig på hur den än bär sig åt, lätt att rengöra och ger dessutom en naturlig ätställning. Och svårt att kasta ut maten om kamelen inte välter krubban med hjälp av ben/hov.

En av mina hästar gör på samma sätt. Känns ibland onödigt att lägga det i krubban. Man kanske ska hälla det på golvet direkt åt dom :idea:

Hej! jag har tre hästar allt från en a-en-d-ponny + en stor häst alla bökar ut maten för att sdean äta från golvet, provade då med hink utan handtag som jag ställde dirket på golvet till min förvåning så slutade alla tre med att böka ut maten. Läste någon artikel i ridsport (tror jag) att det bästa sättet att fodra hästarna är från golvet då detta är deras naturliga ät ställning. Hoppas att din häst oxså slutar.

Ja det låter ju mkt sannolikt.. Är ju inte naturligt för en häst att äta i boghöjd..

Man kanske kan ta en spann utan handtag och binda fast i boxväggen nere på golvet? Så kan hon inte välta den heller?

Har en häst som brukar slänga ut de första tuggorna av kraftfodret på golvet. Jag har provat med spillkant på krubban, men då kom hon inte åt de sista resterna längts in i hörnen under spillkanten - och det tycket hon var rysligt frustrerande .....

Men nu har jag testat en annan grej - bär in hinken med mat till henne och låter henne ta den första tuggan ur hinken. Sedan häller jag upp resten i krubban. Och - märkligt! - nu kastar hon inte ut maten längre! Kan ju vara en tillfällighet, men än så länge har det funkat.

Så gjorde mitt varmblod när han åt ur en sk. transportkrubba (en sån man kan hänga på boxkanten). Han tyckte nog den krubban var för "trång", när jag bytte till större krubba slutade han med o göra så.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 328
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar