Slänger skor omkring sig

A

artchie_1997

Min häst tappar sina skor efter bara 3 veckor! :(
Han springer väldigt mycket i hagen (STOR hage!), där det finns ganska mycket sten på en del ställen (i skogen).
Först tappade han högerfram, en grannes hovslagare slog i den då min vanliga hade semester. En vecka senare kommer den vanliga p.g.a att de andra sitter löst. Men inte högerfram. I onsdags tappade han höger fram, igen. :(
Senare på kvällen såg jag att han grävde i hagen. Det gör han lite då och då. Stampar i marken för att göra sig hörd, mest med höger fram.
Hovslagaren säger att han har inte specellt dålig hovkvalite, men det tycker jag. Ska köra med biotin till hösten.
När jag köpte honom i september förra året hade han extremt dåliga hovar. Fransiga och för små för hans storlek.
Jag har köpt nåt hovstärkande grej som ska läggas på 1 gång/ vecka. Däremellan kletar jag på rapsolja/matolja. Vad kan jag mer göra?
Jag rider mycket och det är en väldigt het häst som behöver mycket motion. Tränar ca. 1 g/veckan.
Vågar jag låta honom gå barfota? :confused:
Är rädd för att han kanske ska bli ömfotad och slita ner hovarna totalt.
Vad göra? :crazy:

(Hovslagarn kommer på tisdag)

1) en utbildad och duktig hovslagare
2) bra mineraler (biopromin tex)
3) fukta hovarna med vatten; spola, låt hästen stå i vatten, ut tidigt så de får dagg, det finns särskilda boots att köpa som du blöter och så har hästen dem på när du gör iordning...

:)

Fattar precis hur det känns! Min häst tappar också skor hela tiden! Men problemet med honom är att han blir rätt så halt när han gör det, så då måste hovslagaren komma ut på en gång... Han får biotin men det har inte hjälpt så jätte mycke, bara lite.
Jag är ingen expert precis men fråga din hovslagare om han/hon kan sätta sömmarna högre upp eller nåt, tror dom sitter lite bättre då. Min hovslagare fick göra det för min hästs hov vart för trasig för att man skulle kunna sätta sömmarna normalt och den skon satt bra...
Tycker du att det har hjälpt nåt med det där hovstärkande? jag tänkte också prova det.

Känner igen bekymret då min förra foderhäst trampade av sig samma sko 4 ggr på 3 tre veckor.. Att han tappar skorna kan bero på flera olika faktorer...
1. "Vrider" han mycket på hoven när han rör sig?? alltså precis när han sätter i hoven?
Detta kan göra i kombination med mjuka hovar, att sömmarna går av, och skon lossnar..
2. Trampar han av sig skorna? Då har hovslagaren inte balanserat hovarna ordentligt, det kan vara att utsidan på hoven kan vara 3 mm längre/kortare än insidan, handlar alltså inte om speciellt stora skillnader..

Om han "vrider" hovarna i nedtrampet kan det hjälpa med skor med sidokappor...

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 229
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka