Slänger över tungan över bettet! Vad ska jag göra

M

mghorse

Hej!

Jag har en häst som kommit på att han kan slänga över tungan över bettet när jag rider. Det funkar bra att rida honom ändå, men det kännsju att det är något som inte riktigt stämmer.

Har nu provat med en sådan plastsak som gör att tungan inte ska komma över, men trycker han tillräckligt hårt lyckas han snurra runt den.

Vet att det finns andra bett som ska hjälpa emot detta, är det någon som har några tips eller egna erfarenheter om det här? Tipsa och hjälp mig gärna. :)

Mvh Michaela

michaela@mghorse.com

Sv: Slänger över tungan över bettet! Vad ska jag göra

Det finns sk tungfelsbett, hade det på en av mina gamla hästar, funkade kanon. Växlade mellan att använda det och ett hackamore. Tungfelsbettet känns som att rida med ett vanligt bett tycker jag.

Sv: Slänger över tungan över bettet! Vad ska jag göra

en del hästar lägger över tungan då ryttaren är för hård i handen!

annars, kolla tänderna! om allt är bra så:

*rid med tungfelsbett/sticka en tid
*höjj sidostyckerna något hål
*remontgrimma håller bettet på plats
*rid bettlöst och prova sen med bett efter en tid

en häst som börjar med detta kan lätt vänja sig, så man måste aggera snabbt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar