Slakteri el avliva hemma?

Linda.B

Trådstartare
Vet att frågan ställts många gånger och personligen skulle jag aldrig köra min häst till ett slakteri, utan vänder mig till Svensk Lantbrukstjänst och får hästen avlivad i dess lugna & trygga hemmiljö.
De som jobbar på Lantbrukstjänst är fantastiska, lugna och vänliga mot hästarna och medkännande med oss tvåbenta vrak som blir kvar.

Igår skulle en vän ta bort sin häst (som bor på annan ort, annars hade jag hjälpt henne) och allt gick hur fel & snett som helst. Hästen fick ångest & panik och det sluta med att den kom lös och skena runt. När den blev infångad stog den i ett hörn, alldeles skummig av svett och darrade i hela kroppen av rädsla.

Hästen togs ut ur slakteribyggnaden, lugnades och avlivades tillslut med spruta av veterinär, eftersom slaktpersonalen kunde inte komma i närheten av hästen, så rädd var han.

Även om det var en fruktansvärd upplevelse för min kompis kunde jag inte låta bli att ge henne en duvning, som säkert gjorde henne mer ledsen, för att hon inte lyssna på mig och avliva hästen hemma, när hon visste vilken orolig & känslig häst hon hade, eller såg till att hästen avlivades ute direkt efter avlastning vid ankomsten.

Hästkroppen fick ligga kvar under en pressening och hämtas upp av Lantbrukstjänst. Hade hon vänt sig dit direkt hade hästen slippa uppleva detta hemska, för det gjorde mig väldigt upprörd. Slakteriet i frågan gjorde inget fel, men eftersom just den hästen var så nervös lagd hade jag aldrig kört iväg den någonstans utan avlivat hemma.

Mvh Linda

Sv: Slakteri el avliva hemma?

vi avlivar hemma, lugnast och enklast.

skickar man en häst på slakt, slaktas dom inte i sverige.. för vi i sverige äter inte så myke hästkött, så dom svanska slakterierna tjänar inget på att slakta själv.. dom säljer istället hästarna utomlands och köper sen in hästkött till dom som äter det.. och hästen får färdas lååånga sträckor utan mat och vatten utomlands.. och många hästar dör i transporten.. hur vet ja detta? jo.. jag såg det på tv för inte så länge sen.. så avliva dom hemma, då slipper dom få det ödet..

Inte alls sant att de skickas utomlands. Jag har bekanta som jobbat länge på slakteri och jag har varit med när några slaktats. Ingen trevlig upplevelse alls måste jag säga. Här kommer nödslakt att få kommer när det är dags för min trettioettåring.

Nu är du allt ute och cyklar!!! Det är brist på hästkött i Sverige, så att det importeras kött för att tilverka hästkorv:crazy: .
dessutom får slakterierna inte sälja vidare djur som är inlämnade för slakt utan ägarens medgivande. har du lämnat in din häst för slakt så blir den slaktad.
Nu vet ju inte jag hur det går till på just ert slakteri , men här tas aldrig hästarna in i slakthallen förräns dom är bedövade(=skjutna) utan avlivningen görs i en inhägnad strax utanför slakteriet, en mycket lugn miljö med vacker sjöutsikt. Personalen är dessutom kunnig på häst och gör ett fantastiskt jobb.

Men om hon nu hade en så nervig häst, meddelade hon inte dem på slakteriet det? Har man det så ska hästen få lugnande, så att inte sånt här händer!
Jag själv skulle aldrig köra iväg min häst, utan hon skulle få avlivas hemma på gårdsplanen där hon trivs bäst!

Här är det likadant, man lastar av och häster bultas utanför släpet i lugn miljö. Jag har lämnat 7-8 hästar genom åren och det har alltid varit mkt proffsigt och lugnt gjort. Ingen häst har stressat upp sig utan varit trygga in i det sista.

jag är nog inte helt ute å cyklar ska jag tala om, programmet sändes nog på grund av att det kanske var (ett, två eller flera) slakterier som inte följde reglerna och skickade det utomlands ändå.. för att, för dom kanske det inte var lönsamt.. så det finns bluffmakare till slakterier också.. alla slakterier är nog inte att dom blir bedövade på en lugn miljö med utsikt eller nått sånt..

självklart tycker jag att man avlivar djur hemma, där dom bor.. där dom känner sig lugna. det är oftast bäst för djuret..

min blev avlivad hemma ,men vet många som gjort det på slagteriet och har bara hört positivt om det iaf

En av mina gamla foderhästar, en ridskolehäst, körde vi till slakteri. De tar oftast hästarna först på morgonen, jag förmodar att det är lugnast då. Det tog en minut från det att hästen lastats av och lämnats över till slakteripersonalen tills vi fick tillbaka grimman. Helt lungt och smärtfritt, inga som helst bekymmer. Så ja jag kan tänka mig att lämna till slakteri, förutsatt att hästen är trygg med att åka och inte stressar i nya miljöer.

Hej! Jag har avlivat två hästar, en senast i morse faktiskt :cry: Den första var väldigt orolig utav sig, så veterinären kom hem till oss och sprutade henne. Kort därefter kom lantbrukstjänst och hämtade kroppen. Det gick jättebra och hon var lugn och trygg.

Den andra var mer lugn i sig så henne valde jag att köra till djursjukhus och spruta. Det gick också jättebra och lantbrukstjänst hämtade kroppen även där kort efteråt. I båda fallen har det kännts helrätt!

Efter diskussion med veterinären så tyckte han personligen att det bästa sättet var lugnande-bult-avlivningsvätska (för att stoppa hjärtat istf avblodning). Det görs på klinik alt. hemma i samrådan med lantbrukstjänst (bult) och vet. (spruta). Endast bult hemma ger mycket blod som övriga hästar reagerar på, och enkom spruta kan misslyckas och ge en häst som springer runt i panik.

Alla mina hästar har blivit & kommer att bli avlivade hemma.

Måste bara kommentera det där med blodet...Det är möjligt att det finns hästar som reagerar på blod, men när min förra foderhäst avlivades och avblodades i hagen (benbrott) för ett par år sedan var det ingen häst som reagerade på något "upprört" sätt. Det släpptes ridskolehästar där mindre än två dygn efteråt, när kroppen hämtats, och de flesta brydde sig inte medan några gick fram och skrapade och nosade på fläcken.

Min ponny avliva vi hemma. vetrinären kom ut och gav han en spruta, han va en väldigt lugn poa i hantering och reagera väldigt snabbt på allt lugnande medel.
Tyckte det kändes helrätt, för han somna in inom ngn sekund och sen begravde vi han i stort sett på plats.
Men hade dock en väldigt duktig vetrinär som jag lite på till 110 %.

aldrig att jag skulle skicka en älskad häst till slakt. även om dom tas väl omhand på slakteriet etc så känns det fel för mig.

min häst fick jag avliva för nästan 2 år sen. hon togs bort av veterinär i skogsbrynet över stallet, och ligger även begravd där. om möjligt så kommer liknande ske med alla mina framtida hästar.

Jag har avlivad både hemma och på slakteri. Har inget problem med någotdera stället, omständigheterna och hästen får avgöra.

Ponnyerna togs bort hemma och ligger begravda hemma. Den ena bultades, den andra med spruta av gamla sorten (DET gör jag aldrig om på stående häst!!).

Kallblodsstoet körde jag de tre milen till lilla, lokala gårdsslakteriet. Jag var med henne hela tiden, och hon var FULLSTÄNDIGT trygg. Hur det gick till etc kan man läsa här http://hem.passagen.se/xyplex/slakt.html

Tvåårsstoet bultades hemma av nödslakten, fanns inga alternativ. Hon var fullproppad med mediciner, och så dålig att hon inte var i transporterbart skick. Skulle egentligen ha avlivats av DV på natten, men DV ville inte om det gick att undvika, för att slippa ha hästkroppen liggande med varg i byn.

JAG har INGA problem med att hästen blir kött, och med handen på hjärtat så hellre det naturliga kretsloppet så att säga, att hästen på samma plats den dör 'tas om hand' och köttet tas tillvara, än att vinschas/lyftas upp med kran i en kontainer full med andra kadaver huller om buller, när kontainern är full förseglas den, och sen åker den över halva Sverige till destruktion.

Ofta har man inte så många val (bägge mina nuvarande måste gå till destruktion t ex), men det som är VIKTIGT för mig är att avlivningen och tiden fram till den är så lugn och värdig som det går och att hästen är HELT UTAN RÄDSLA. Sen är det ett kadaver, det gäller att försöka se det så.

man ska inte tro allt man hör.Jag har varit med när en kompis slaktade sin häst på swedish meats den sköts på plats.

Själv tar jag ut nödslakten om får det avklarat i lugn o ro hemma där hästyen känner sig snygg.

Till TS tycker det var lite onödigt att gå på vännen, hon mådde nog tillräckliogt dåligt som det var, tror hon förstod själv, i den situation skulle jag tröstat.

JAG har INGA problem med att hästen blir kött, och med handen på hjärtat så hellre det naturliga kretsloppet så att säga, att hästen på samma plats den dör 'tas om hand' och köttet tas tillvara, än att vinschas/lyftas upp med kran i en kontainer full med andra kadaver huller om buller, när kontainern är full förseglas den, och sen åker den över halva Sverige till destruktion.

Ofta har man inte så många val (bägge mina nuvarande måste gå till destruktion t ex), men det som är VIKTIGT för mig är att avlivningen och tiden fram till den är så lugn och värdig som det går och att hästen är HELT UTAN RÄDSLA. Sen är det ett kadaver, det gäller att försöka se det så.[/QUOTE]

Samma inställning att tiden innan kadaver är mest betydelsefull. Men vem vill välja att ens trotjänare och älskling blir uppäten?? De är inte värda det, det kan inte vara lika hemskt med uppvinschad kropp till destruktion, (det är det endast ca 20 min resa till destruktion från mig) som styckning och nedmalning av din vän? Det går inte att jämföra för mig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka