slakt... :(

Sv: slakt... :(

FY F*N stackarns djur!

Sådär behandlar man inte ett djur, oavsett om det är till för mat eller sällskap :devil: :mad:

Senast ändrad:

Tyvärr så händer ju även sådana liknande saker i Sverige,fast allmänheten får ju nästan aldrig veta det. Många ex kycklingar plågas till döds innan de äntligen avlider på slakterierna i Sverige.Halvt avskurna halsar men de lever trots det. Korna plågas i ladugårdana till döds.Svält,vanvård... Grisarna stressas. Tjurar går ett ovärdigt öde till mötes vid på och avlastning till slakthusen.
Osv ...Osv.... Fler bönder blir påkomna med att inte sköta sina kor,kalvar och tjurar för var månad som går.

Fy faan va VIDRIGT!!!:eek:
Dom blinkade!!! Kossan levde när hon drogs ut på rygg med ett rep runt benet och Kalven levde när dom skärde upp och tappade blod från den!!!:cry: HUR FAN KAN MAN GÖRA SÅ MOT ANDRA OSKYLDIGA LEVANDE VARELSER!... Eftersom dom totalt saknar medlidande borde dom bli behandlade på samma sätt som dessa djur blivit, tills dom önskar dom vore döda...:cry: :eek: Nej, usch...
Vad ska vi göra åt dessa människor?!?!!:confused:

Tyvärr så händer ju även sådana liknande saker i Sverige,fast allmänheten får ju nästan aldrig veta det. Många ex kycklingar plågas till döds innan de äntligen avlider på slakterierna i Sverige.Halvt avskurna halsar men de lever trots det. Korna plågas i ladugårdana till döds.Svält,vanvård... Grisarna stressas. Tjurar går ett ovärdigt öde till mötes vid på och avlastning till slakthusen.
Osv ...Osv.... Fler bönder blir påkomna med att inte sköta sina kor,kalvar och tjurar för var månad som går.

Jag skulle hemskt gärna vilja se belägg för dina påståenden. Att det förekommer vanvård tror jag varje svensk är medveten om, att få se siffror på det vore intressant.

Allmänt inlägg gällande svenska regler.
"Operativa ingrepp på nötkreatur får endast göras om det är nödvändigt av veterinärmedicinska skäl. En veterinär ska anlitas för operativa ingrepp på djuren och även för annan behandling som orsakar lidande som inte är obetydligt. Undantag från detta kan göras om behandlingen är så brådskande att en veterinär inte hinner anlitas.

Exempel på operativa ingrepp som får genomföras utan veterinärmedicinska skäl är att avhorna nötkreatur och kastrera tjurar. Kastrering ska alltid utföras av veterinär.

Avhorning av nötkreatur ska ske under bedövning och utföras av en veterinär eller av någon annan som veterinären finner lämplig."

Kalvar ska utfodras minst två gånger om dagen. Kalvar ska senast från och med två veckors ålder ha fri tillgång till grovfoder.

Boxar för kalvar upp till en månads ålder ska vara försedda med strö av halm eller annat jämförbart material.

Kalvar får inte hållas bundna.

Inredning och övrig utrustning ska vara utformad så att den inte skadar nötkreaturen eller medför risk för deras hälsa. Den får inte heller hindra djuren att bete sig naturligt, otillbörligt inskränka deras rörelsefrihet eller annars verka störande på dem.

Allmänna råd: I ett stall för bundna nötkreatur bör det finnas en båsavskiljare mellan minst vartannat djur.

Osv. Det är tagit från djurskyddsmyndighetens hemsida. Mer runt slakt finns att läsa här.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=465

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=471

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=466

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3542

Fy faan va VIDRIGT!!!:eek:
Dom blinkade!!! Kossan levde när hon drogs ut på rygg med ett rep runt benet och Kalven levde när dom skärde upp och tappade blod från den!!!:cry: HUR FAN KAN MAN GÖRA SÅ MOT ANDRA OSKYLDIGA LEVANDE VARELSER!... Eftersom dom totalt saknar medlidande borde dom bli behandlade på samma sätt som dessa djur blivit, tills dom önskar dom vore döda...:cry: :eek: Nej, usch...
Vad ska vi göra åt dessa människor?!?!!:confused:

I amerika och även andra länder skär dom av halsarna levande tyvär :( Ja tkr dom borde få samma behandling tillbaka:cry: :mad: :(
Jag har faktiskt sätt på tv att dom behandlar djur illa även här i sverige...
må dom brinna i helvetet:devil:

må dom brinna i helvetet
Men du skrev ju att vi inte skulle blanda in Sverige? :confused:

Varför sätter man så ofta likhetstecken mellan uppfödning/slakt och dålig djurhållning/djurplågeri? Det är två skilda saker.

LIA

Fast det här är ju hur djurskyddsmyndigheten skulle vilja att det var. Om det redan vore så överallt i landet så skulle vi inte behöva någon kontrollerande myndighet.

ja sa inte alls att vi inte skulle blanda in sverige btw så sa jag detta bara för att de kom upp i ett annat inlägg...

Jag tyckte att det var viktigt att visa att det finns ett regelverk i Sverige. Alla känner inte till det. Ännu färre orkar sätta sig och läsa i djurskyddslagen.

Det finns de som missköter sig av någon anledning. Det är bara tråkigt när vi seriösa får smällarna av det i onödan.

Senast ändrad:

Själv jobbar jag bla med att tolka djurskyddslagar, så jag känner till det, men visst. Då och då stöter jag på människor som knappt vet att det finns.

Tyvärr uppfostras barn att djur inte har några känslor = de gör sådär mot djur.

Du har ju aldrig varit på ett svenskt slakteri det hör ja det. inga djur som är vanvårdade går aldrig in på rätt sida av slakteriet utan nödslakten. sen att dom lastas av ovärdigt är ju inte sant heller de ställs i fina ladugårdar vet besikigas, slaktas dan därpå.

sen att vi i sverige gör också fel som vid avlivningen o.s.v. men vi är snabba o fixa djuret när det händer.

*KL*

hur kan man "lastas av ovärdigt"?

att döda ett friskt djur är ovärdigt!

att sitta och gnälla över hur slakt går till och äta kött.. hm.
jag har bott brevid en köttproducerande lagård, och det var ingen vacker syn. värdigt för djuren? knappast.

*KL*

hur kan man "lastas av ovärdigt"?

att döda ett friskt djur är ovärdigt!

att sitta och gnälla över hur slakt går till och äta kött.. hm.
jag har bott brevid en köttproducerande lagård, och det var ingen vacker syn. värdigt för djuren? knappast.

Värdigt o värdigt dom lider inget extra som djuren ex i USA där man Kosher slaktar djur (skär halsen av dom) bara för en religon säger att man ska göra så. och många länder i europa gör. Man har extrem hög prioritering hur djuren har det sista dygnet innan slakt sen när dom väl ska avlivas att det går snabbt och stressfritt till.

http://www.glumbert.com/media/dolphin

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs....meet_your_meat

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=fur_farm

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=agri_long

Så här går det INTE till i Sverige det vet ja iaf.

Senast ändrad:

I amerika och även andra länder skär dom av halsarna levande tyvär :( Ja tkr dom borde få samma behandling tillbaka:cry: :mad: :(
må dom brinna i helvetet:devil:

Det är olagligt att avliva ett djur på det sättet, djuret måste vara bedövat först (dvs bult, el eller gas)

Var det inte någon politiker som ville att man skulle "godkänna" halalslakt i sverige?

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 289
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar