Slakt och pass

G

Grethe

Våran granne skal skicka 3 häster till slakt. Skal hon då skikca med dom passet? Hon tenkte på dette med häster som blir skickad till Italia och skrekk historier.

Sv: Slakt och pass

Nej passen ska väl ändå inte ges till slakteriet? de ska vil skickas in till respektive avelsförbund?
Tipsa henne om att hon är med och ser så att hästarna verkligen tas bort?

Nej det var de jag menade, att slakteriet inte ska behålla passen efter att man varit dit med hästarna. Utan att dessa sedan ska lämnas tillbaka. Då har jag fattat rätt iaf :)

3 hästar?? :crazy:
man bör köra sina hästar till slakteriet själv så man vet att dom får ett värdigt slut. ännu hellre ta ut vet/trotjänaravlivning och göra det hemma.

Men man kanske är av den uppfattningen att köttet ska tas tillvara och inte skickas till destruktion. Då är det slakteriet som gäller. Självklart ska man vara med hästen/hästarna till slutet och se till att allting blir rätt utfört!

För att få slakta hästen på slakteri krävs att man kan uppvisa pass, passet måste även innehålla en sida som heter "Hästar som är avsedda för livsmedelproduktion" och självklart får de ej vara behandlade med något med livstidkarens.

Efter själva avlivningen får man tillbaka passet och det ska då skickas till respektive avelsförening.

Vid slakt hemma och destruktion krävs inget pass.

For at dom skal avlivas hemma måste man ha tillatelse från Jordbruksvärket? pga. grunnvattenet?

Den ene hästen är gammal och mätt på livet. Dom 2 andre är sjuk i sine lunger å har svårt för at puste.

Nej, man behöver inga tillstånd för att avliva eller slakta en häst hemma, däremot krävs det tillstånd om man vill gräva ner kroppen efteråt.

Vilket oerhört löjligt resonemang. Varför misstror du de som jobbar på slakterier? Vad är det som säger att de får ett värdigare slut bara för att slaktas hemma? Det är väl bättre att köttet tas tillvara än att det bara bränns.

Vilket oerhört löjligt resonemang. Varför misstror du de som jobbar på slakterier? Vad är det som säger att de får ett värdigare slut bara för att slaktas hemma? Det är väl bättre att köttet tas tillvara än att det bara bränns.

Nu är det inte jag som skal skicka häster till slakt men min granne;).

Jag skulle helst inte vilja att någon åt upp min bästa vän.
Är mycket väl medveten om att det finns människor som äter kött och också häst, jag gör det inte och kan därför aldrig tänka mig att skicka mina vänner till slakt.

Vissa människor vill bli kremerade andra tycker att det vore hemskt, det är högst personligt och varje vilja borde respekteras tycker jag.

Vissa människor vill bli kremerade andra tycker att det vore hemskt, det är högst personligt och varje vilja borde respekteras tycker jag.

Det kan jag hålla med om. Även när det gäller hästar.

Men det där med att hästköttet tas till vara och blir livsmedel är bra, om man betänker alternativen...

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 154
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar