agtatoon

Trådstartare
Vår fyråring har börjat sparka i vagnen när man pressa honom lite. Sist det hände var det iallafall rakt spår men det är otäckt om (eller när han fick) han får över benet över skakeln. På söndag är det dags för dressyrträning för instruktör och jag har planer på att köpa en slagrem. Någon som har erfarenhet om de slutar med att slå eller om det bara är en hjälp att när de slår så lyckas de inte slå över benet. Vi har en maratonvagn så vi måste ju fästa den på något vettigt sätt.

Undrar också om den är hindrande tex i galoppen eller om den påverkar när man kör nedför en backe. Slagrem är ju vanligt i trav men där travas det ju bara och deras lätta sulky rör ju sig inte fram och tillbaka som en vagn gör med.

Sv: Slagrem

En slagrem gör inte att de slutar slå men hindrar hästen att få kraft när den slår. Dock måste man sätta den rätt för att den ska hjälpa. Håller på med trav så vet inte hur det skulle funka med maratonvagn.
Slaggjorden hindrar inte hästarna från att galoppera eller att gå i nerförsbacke, de ska inte sitta så tajt.

Sv: Slagrem

Min brunskäck kör jag alltid med slagrem när han går enbet. Gissar att du vet vem han är ;) Han började också "spåra ur" när han var 4 år efter att ha varit med om två olyckor. I den sista av dem stack han och slog och slog och slog tills han kom över med benet över skackeln till rockarden. Jag lyckades få stop genom att styra in i ett staket. Han blev så rädd att han la sig ner på sidan och spelade död tills jag hade fått loss honom. Efter det var han MYCKET rädd under lång tid. Tog nog ett år innan jag vågade lita på honom igen.

Är slagremmen lagom spänd stör den inte varken i galopp eller i nerförsbackar, utan gör bara att han inte kommer för högt upp med rumpan om han bockar eller slår. Det har fungerat bra i enbetsvagnen, men han har ju tyvärr fortsatt att slå i vagnen även när han går i par och då kommer han ju alltid över draglinan på yttersidan. Det har alltid skett när han känner sig pressad. Jag vågar aldrig driva honom. Han har fått ta det i sin takt och gå så fort han vågar/tycker att det känns bra. Som tur är går han ju som ett skott nu för tiden om jag släpper på tömmarna :D Nu, efter 5 år, känns han nästan helt säker. I Vaggeryd var jag så himla nöjd med honom i precisionen. Då vågade han gå i full galopp hela omkörningen utan att bli ängslig och vann.

Så mitt tips är att slänga på en slagrem och ha den på ALLTID! Låta honom ta sin tid och ta det i sin takt. När han blir säkrare vågar han bli snabbare. Jag trodde aldrig att det skulle gå att köra min häst igen efter de 2 olyckorna men med otroligt mycket tålamod har han blivit en pärla :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 507
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar