Slagit i huvudet...

O

oskis

Idag fick man sig en riktigt skräckupplevelse...
Vi var ute hos bekanta och barnen lekte, min tös på dryga 3 år stod och kittlades med en tös på 7 år... Helt plötsligt tappar min tjej balansen och ramlar på sidan på en trapp/trätrall som var bredvid henne. Hon skrek direkt "aj min arm" så jag rusade upp och tog upp henne, trodde dock inte att det var så farligt. Ända till jag fick syn på stora blodpölar på trätrallen (allt gick på nån sekund). Sprang med dottern på armen in i köket (typ 10 m), väl där forsade bloden i hela hennes ansikte (kommer ALDRIG glömma den synen!!!), rann över mina armar, golvet blev verkligen fullt i blod. Snacka om PANIK!!!
Tror aldrig jag varit så rädd!
Fick till slut tag på papper och höll tryck över huvudet på henne. Min vän ringde 112 och fick prata med nån där.
Dock stillade sig blodflödet så småningom och vi försökte kolla hur stort såret var, döm om vår förvåning när vi fick se att det inte alls var stort.
Åkte i alla fall in till sjukhuset för att jag ville att de skulle kolla på det, men det var inget som behövde sys. Enda var att jag skulle hålla koll så hon inte verkade slö eller började kräkas.
Detta hände vid ett-tiden och jag tycker att lilltösa varit som vanligt hela eftermiddagen, nu har hon gått och lagt sig.

Tror ni att man ska väcka henne inatt eller ska jag låta henne sova och bara kolla till henne? (Tänker ha henne på mitt rum inatt).

(Tilläggas bör kanske att jag tror egentligen inte att själva "slaget" mot huvudet varit särskilt kraftigt, utan hon lyckades ramla på ett prydnadstroll som stod på trappen, och träffa en liiiten vass del som fanns på det.)

Kolla till henne tänker jag oavsett göra, men frågan är om man ska väcka henne med jämna mellanrum också...

Oj blev långt detta, men jisses vad man VERKLIGEN inser vad man älskar sina barn när en sådan här sak händer. Man älskar dem ju alltid men när en sån här sak händer så inser man verkligen hur skört livet är (även om detta inte var så allvarligt).
Min lilla skrutta :love:

Sv: Slagit i huvudet...

Tror inte du behöver väcka henne, men kolla till henne ordentligt. Verkar klokt att sova i samma rum.
Troligen är det inget allvarligt eftersom du inte märkt något ovanligt med henne, men håll koll i ett par dagar (huvudvärk, onormal trötthet osv)

det blöder FRUKTANSVÄRDA MÄNGDER ur sår i huvudet.. jag fick en spegelbit kastad i min panna som gav ett 2 mm långt jack och det SPRUTADE blod ur det lilla lilla såret..

dock så ser ½ dl utsmetat blod på golvet ut som halva mängden blod man har i kroppen, så du behöver inte oroa dig..

låt flickan ligga ner och vila lite extra imorgon så hon inte blir matt i kroppen..

anledningen till att du ska hålla koll på om hon blir slö eller börjar kräåkas är utifall hon har fått en hjärnskaning, men om hon inte slog i huvudet speciellt hårt utan bara hade oturen att skära sig på TT'n så tror jag att hon är utom fara..

Tack för ditt svar :bow:

Okej, symtomen för hjärnskakning kan komma flera dar efter alltså?
Hon vaknade till här alldeles nyss, pratade lite men sen somnade hon om, men så kan hon göra annars också. Hon verkade "med" i alla fall och svarade på frågor jag ställde.
Ja sova i mitt rum ska hon absolut göra, och tänker ställa klockan med jämna mellanrum för att hålla koll.

Tack för ditt svar också :bow:
Ja usch så mycket blod det kom...:eek: Jag har annars mycket svårt för att se blod (blir svimfärdig direkt), men kan lova att när det var MITT barn det handlade om fanns inga svimningsattacker i närheten, bara panik! Hade inte en tanke på att det var "äckligt", bara på att få stopp på det hela....

Jag var i ungefär samma ålder när jag slog upp ett litet jack i pannan. Det blödde enorma mängder; mamma försökte stoppa med handdukar och badrummet var sedan fullt av blodfläckiga handdukar.

Tror inte det är någon fara för hjärnskakning. :)

Trots att hon inte visar några symptom kan hon ha fått en lindrig hjärnskakning, och bara vara tung i huvudet eller lite trött i ett par dagar. Att hon tar det lugnare kan säkert vara bra, men kanske inte alltid så lätt... Tror inte du behöver vara orolig, men att ha lite koll skadar ju inte. (visst blir man sjåpig när det är ens barn som råkar ut för något.....)

Ja man blir hur sjåpig som helst när det är ens allra dyrbaraste det handlar om :love:

Tack för alla era svar! Skönt att få skriva av sig lite också :):crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 213
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 811
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar