Tomatpuré är bättre än annan form av tomat till köttfärssås. Kan tänka mig att det blir lättare vattnigt annars.
Bara tomatpuré?
Jag har absolut tomatpuré i, men passerade/krossade tomater också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tomatpuré är bättre än annan form av tomat till köttfärssås. Kan tänka mig att det blir lättare vattnigt annars.
JaBara tomatpuré?
Bara tomatpuré?
Köttfärssås med tomatkross behöver puttra ett tag så att tomatsåsen reduceras (vattnet minskar) sedan stärker man upp med lite tomatpure, kryddar med oregano eller annar ört man gillar i torkad form. Vill du ha i (färsk är godast)basilika har du i den när såsen är klar, annars har smaken en tendens att försvinna.Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.
Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.
Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom () men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst
(Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).
Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gottHur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner
Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida![]()
Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.
Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.
Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom () men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst
(Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).
Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gottHur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner
Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida![]()
Bolognese: fräs grovt riven rotselleri, morot, hackad lök, vitlök och tomatpuré. Tillsätt passerade tomater och mixa ihop. Fräs färsen och strimlad bacon, tillsätt den till mixet. Krydda med salt, peppar, oregano och timjan samt rött vin. Puttra ihop och spä vid behov med vatten.