Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som använder älgfärs, vad tillsätter ni ?
Sambon är älgjägare så 99% av allt kött och all köttfärs vi har i frysen kommer från älg.
Så gör jag med, fast jag tärnar ett par kycklingbröstfiléer istället, skippar löken och använder Dolmios kryddiga sås, alternativt den med vitlök. Så samma fast helt annorlundaKöttfärs, hackad gul lök, en burk Dolmio classic smooth.
Klart![]()
Vi har altid kört på bara älgfärs såvitt jag kan minnas. Själv tillsätter jag inget annat kött i alla fall, varför paja bra färs liksom? Det ska ju ändå bli en sås. I köttbullar kan jag eventuellt förlåta/förstå om man vill tillsätta något lite fetare... men bara på nåder.Ni som använder älgfärs, vad tillsätter ni ?
Sambon är älgjägare så 99% av allt kött och all köttfärs vi har i frysen kommer från älg.
Vi har altid kört på bara älgfärs såvitt jag kan minnas. Själv tillsätter jag inget annat kött i alla fall, varför paja bra färs liksom? Det ska ju ändå bli en sås. I köttbullar kan jag eventuellt förlåta/förstå om man vill tillsätta något lite fetare... men bara på nåder.![]()
Jag brukar köra på gräddfil, och/eller finhackad skogssvamp.När jag gör älgköttbullar har jag i en skvätt grädde i smeten och steker i smör. Det räcker tycker jag.
Jag brukar köra på gräddfil, och/eller finhackad skogssvamp.![]()
Falbygdens och ett par andra mejerier har svensk ”parmesan” som är helt ok som tipsJag använder gärna färska tomater om jag kan. Annars hela tomater på burk plus lite tomatpuré. En finhackad stor gul lök, rejält med oregano, salt och peppar. Vitlök om man vill, fond eller buljongtärning och en skvätt rödvin. Är det för lite vätska häller jag på någon dl vatten. Gör så att du börjar med pastasåsen och sedan kokar spaghettin, så får såsen koka lite längre.
Serveras med rikligt med rivost. Jag försöker äta svenska mejeriprodukter, så jag river västerbottensost istället för parmesan, men traditionen säger förstås parmesanGör det lite festligare med tagliatelle och ett glas rött (om kvällen tillåter)
Ja, brännvinsost t ex. Funkar ju bra det med. Bara det är en smakrik ost tycker jagFalbygdens och ett par andra mejerier har svensk ”parmesan” som är helt ok som tips