Efter jag skrev mitt inlägg i tråden ställde jag mig och lagade k*ttfärssås på mitt vis.Jag förstår verkligen inte hur det kan komma sig men är fasligt sugen på köttfärssås nufår nog bli det i morgon
Fasiken vad gott det blev!!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter jag skrev mitt inlägg i tråden ställde jag mig och lagade k*ttfärssås på mitt vis.Jag förstår verkligen inte hur det kan komma sig men är fasligt sugen på köttfärssås nufår nog bli det i morgon
Hacka lök och bryn. Ha i köttfärsen, krydda med salt och peppar. Ha sen i chilisås och ketchup (dubbel mängd ketchup mot chili). Ha därefter i vatten och låt puttra till önskad tjocklek.Nu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.
Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.
Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom () men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst
(Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).
Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gottHur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner
Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida![]()
Oavsett vilket recept man gör efter så får man komma ihåg att när du äter det så kommer det mest vara pasta och pasta är smaklöst. När du smakar av såsen i pannan ska den nästan vara lite FÖR salt, då kommer det bli perfekt på tallriken.
Efter jag skrev mitt inlägg i tråden ställde jag mig och lagade k*ttfärssås på mitt vis.
Fasiken vad gott det blev!!![]()
![]()
Kokar alltid såsen i gjutjärnsgryta. Mixar krossade tomater med passerade diton och låter det koka länge för att bli av med överflödigt vatten. I såsen i övrigt använder jag oftast bara lök, vitlök, köttfärs/vegetarisk dito å en finhackad röd paprika. Kör på med god kryddsättning av salt å svartpeppar (typ enda gången jag använder svartpeppar) å paprikapulverNu behöver jag hjälp. Vi har svårt att komma överens här hemma om hur köttfärssås egentligen ska tillagas och vilka ingredienser som ska ingå. Inte för att någon av oss är någon mästerkock direkt, och jag har ganska dåligt matlagningssjälvförtroende men gör mitt bästa.
Maken gör sin köttfärssås väldigt såsig och väldigt kryddig (med massor av grillkrydda, no comments...) medan jag hellre vill ha en köttfärssås med mycket tomatsmak.
Problem uppstår när jag ska försöka göra en riktigt god köttfärssås för att överbevisa honom () men misslyckas... Jag tycker att jag gör ungefär så som det står i recepten jag googlar fram och det smakar gott när jag smakar av, men när det ligger på tallriken är det vattnigt och smaklöst
(Krossade tomater och morötter kanske kan vara boven här).
Hjälp mig nu! Hur gör man en god köttfärssås? Helst utan att den absolut måste stå i flera timmar och puttra... Jag är öppen för förslag och tycker inte det finns några rätt och fel så länge det blir gottHur gör ni köttfärssås? Vad har ni i? Gärna idiotsäkra instruktioner
Min plan är alltså att få till en riktigt god köttfärssås som kan få över maken på min sida![]()
Ja självklart måste man salta pastavattnet men jag tycker ändå att pasta liksom "späder ut" smaken av såsen.Jag saltar alltid i pastavattnet. Annars smakar pastan vatten och mjöl och jag vill att även pastan i sig ska bli god.
Saltar därför aldrig i såsen utan låter buljong och soja vara sältan![]()
Öl och cider i mat är underskattat!Just det, glömde det viktigaste, även om jag inte använder det så ofta numera, vanlig öl. Ger en helt annan mustighet och smak och fungerar som motpol till tomaternas sötma och syrlighet.
Öl och cider i mat är underskattat!