Slagdörr eller skjutdörr????

M

MiaMamma

Vi skall inreda en befintlig ladugård med 8 boxar och har försökt bestämma vilken slags dörrar vi skall ha till boxarna. Detta är svårt då de flesta föredrar skjutdörrar och vi tycker att slagdörrar av exklusiva modeller skulle passa bättre. Det skulle kännas bättre med mer öppet utan galler ovantill och trevlig i stilen med kupoler mm. Stallgången skall bli 3 meter bredd, inte bredare och att slagdörrarna är dubbelt så dyra jämfört med skjutdörrar vilket talar emot.
Har någon av er erfarenhet av sådana här exklusiva slagdörrar? Är det verkligen skjutdörrar vi skall välja för att vara smarta? Vi har tittat på tegelstensvägg som mellanväggar.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Funderar på samma sak. Fördelar med slagdörrar tycker jag är att det blir tystare i stallet och att man kan ha täckeshängaren på sidan och öppet vid dörren. Gillar inte att ha täckeshängaren så hästarna kan komma åt den och dra in täckena i boxen eller bryta käken av sig. Nackdelarna med slagdörr är väl att det skäl lite plats när man ska stänga dörren och det blir bökigt om det står någon häst i vägen. Men om jag får välja så väljer jag slagdörrar!
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Slagdörrar.
Jag har aldrig lärt mig förstå vitsen med skjutdörrar, och inte är det snyggt heller.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Kul med fler som tyckte om slagdörrar!
Det vad jag inte förstår är varför de är dubbelt så dyra jämfört med skjutdörrarna?
Sedan det med täckeshängare, så tror jag att vi inte kan ha det på boxfronten då vi tänkt minimalt med galler. Kanske skall man ha mer galler för att just få bekvämligheten med täckeshängaren? Å andra sidan, ett stall med 8 boxar är inte så stort så avståndet till ett spteciellt ställe där man hänger alla täcken blir inte så stor....
Har någon upplevt det som jobbigt att hästarna har möjlighet att titta ut från boxen med naffsande mm?
Som ni förstår så är jag inte så erfaren! En mamma till hästtjejer som köpt en gård för att kunna ha koll på dem och hästarna!
Måste också berömma att det varit otroligt intressant med forumet och jag hittat många ideér och nyttigheter här!!!
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Och jag som har både och i stallet för tillfället säger definitivt skjutdörrar, är så trött på slagdörrarna så jag håller på att bli tokig, är 1000gånger klumpigare att hantera vi kommer att byta ut de slagdörrar vi har mot skjut så snart vi får tummarna loss till dess fortsätter jag att reta mig på dem.
Det går precis lika bra att ha gallerlöst på stjutdörrar då har man bara en ytterram som fästs i skenan. Dock har vi valt att ha galler på dörrarna och gallerlöst på fronterna (murade) bredvid, det är på dörren trycket är störst om tex en häst inte vill stå kvar inne själv och det är där risken att de ger sig på att klättra är störst för de vet att det är där man kommer ut.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

samma här, har haft slagdörr och har nu skjut. mkt bättre, dom andra dörrerna var ALLTID ivägen.

jag har öppningsbara galler så kan ha båda stängd och öppet. och ja, dom nafsar gärna på varann när en står i stallgången, så jag tyckr det bör finnas möjlighet att stänga. är inte alltid det är så kul när kompisen tar sig en tugga av hästens rumpa (tex vid skoning eller när man grejer med hästens ben), det kan bli farligt! ska du ha 8 hästar så är kanske inte alla bästa kompisar heller...
 
Senast ändrad:
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

har stått i stall med både skjut o slag, i ett större stall skulle jag välja skjut o i ett mindre. Nu är det fyra boxar o slagdörrar, inga galler alls o det är super! Aldrig stått i ett bättre stall o hästarna stortrivs. Stallet är under uppbyggnad o vid uppställningsplatsen kommer det upp ett galler så man kan sko, klippa o tvätta utan att ngn annan häst "lägger sig i"
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Jag avskyr skjutdörrar. De låter och tar "utsikts"plats med ram och galler. Jag vill ha ett helt öppet stall utan galler med slagdörrar.

I stallplanerna just nu hade vi tänkt mura väggar och ha slagdörrar i trä/galler (för ventilation). Inget som stör förutom ev bärande bjälkar. Men vi kommer ha 2 boxar bredvid varandra och inte ha skötselplatsen utmed boxarna. Vid skötselplatsen ska hästen kunna stå i fred men jag löser det hellre på annat sätt än genom att bygga in den andra hästen.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Vi har hemmabyggda dörrar i stallet. Visst kan man uppleva att de är lite ivägen i bland men de är såååå tysta.
På ridskolan har dom skjutdörrar och det slamrar, smäller och är fruktansvärt tröga att öppna.



 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Föredrar slagdörrar skjutdörrar tar bort utrymme på väggarna och låter oftast mycket. Det är också lättare att slarva med att öppna ordentligt och på så vis skrämma hästar när man går ut och in.

Vi har egenhändigt gjorda boxdörrar där det går att fälla ner en del av gallret i dörrarna, vill ha så att det går att stänga även om vi sällan har hästar uppställda mellan boxarna. Måste ju passera ibland!

Eftersom stallet är så pass litet har vi inga täckeshängare på boxarna utan de finns på den gången som är i vinkel mot den på bilden, där vi också står med hästarna när vi hanterar dem.
stallet_090801.jpg
,
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Skjutdörrar har man börjat med i högre utsträckning för att de inte tar någon plats i stallgången och risken blir därmed mindre att hästar ska fastna i dörren när de passerar. Även om vi vuxna kanske tänker på att ställa upp dörren helt när vi tar ut eller passerar med häst så gör barn definitivt inte det. De förutser inte saker på samma sätt. Därför anser jag att skjutdörrar är att föredra. Dessutom så finns det idag boxtillverkare som gör skjutdörrar som är betydligt tystare än de man gjorde förr. Jag har skjutdörrar, och mina skramlar väldigt vilket är pest, men jag har sett flera stall från andra boxtillverkare vars dörrar är tysta och fina även efter flera års användning :) Men även om mina dörrar skramlar skulle jag inte byta ut dem mot slagdörrar.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Våra skjutdörrar låter inte ett dugg eller jag man kan kanske höra ett svagt ljud från hjulen en lätt putt med handen så öppnar de sig helt (eller ett lätt drag med mulen mellan gallerna som min gamling lärt sig). Ljudnivå och hur bra lager det är i hjulen är ju sådant man naturligtvis noggrant kollar upp innan man investerar i dörrarna, finns säkert mkt billigt skit som inte håller måttet/skramlar/väsnas.
Hos oss låter slagdörrarna mer gnisslar fint i gångjärnen och den ena sorten (har två olika) är trög att öppna, den andra sorten som sitter i färdigköpta boxar är värdelösa då de skall gå in i en på mm avpassad ram, dock räcker det att det ligger två spånkorn eller ett halmstrå inne i tröskeln någonstans för att de inte går igen.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Hej!

Jag föredrar slagdörrar alla gånger!

De skjutdörrar jag träffat har efter mycket kort tid börjat kärva, inte gått att öppna, krävt enormt mycket styrka för att komma in i och även efter lagning har det inte tagit lång tid innan de gått sönder igen! Plus att de låter, har man titthål kläms hästarna lätt och man kan inte hänga saker på dörren..

Så slagdörrar, även om de tar plats när de är öppna.. Det är ju bara att stänga dom! (vilket btw jag tycker är bra mycket lättare än att stänga en skjutdörr med häst med sig.).

/ Lavinia
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

kl

Skjutdörrar absolut. Våra låter inte något. Skulle dessutom inte funka i vårt stall med slagdörrar. Alldeles för trångt. Tycker det är lättare att hantera hästen med skjutdörr.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

men vad har ni för tunga och dåliga skjutdörrar som knapt går att stänga/öppna?? :confused: kanske dags för lite olja?
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Jag är tudelad där. Jag vill å ena sidan få plats med täckeshängare, stallplaketter, namnskylt och annat på boxen så då är en slagdörr att föredra. Snyggare är det också.

Men rent praktiskt så är ju en platsbesparande skjutdörr överlägsen. Kan öppnas och stängas trots hästar i gången osv. Står inte i vägen om de lämnas öppna mm mm. Så mitt tips är nog allt en skjutdörr, de nyare är inte tunga och de låter inte.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

Våra skjutdörrar låter inte ett dugg eller jag man kan kanske höra ett svagt ljud från hjulen en lätt putt med handen så öppnar de sig helt (eller ett lätt drag med mulen mellan gallerna som min gamling lärt sig). Ljudnivå och hur bra lager det är i hjulen är ju sådant man naturligtvis noggrant kollar upp innan man investerar i dörrarna, finns säkert mkt billigt skit som inte håller måttet/skramlar/väsnas.
Hos oss låter slagdörrarna mer gnisslar fint i gångjärnen och den ena sorten (har två olika) är trög att öppna, den andra sorten som sitter i färdigköpta boxar är värdelösa då de skall gå in i en på mm avpassad ram, dock räcker det att det ligger två spånkorn eller ett halmstrå inne i tröskeln någonstans för att de inte går igen.

För att inte tala om att man faktiskt kan smörja dörrarna så de blir helt ljudlösa :D

Mina skjutdörrar låter inte det minsta och jag skulle aldrig byta ut dem mot slagdörrar som jag haft innan.
 
Sv: Slagdörr eller skjutdörr????

men vad har ni för tunga och dåliga skjutdörrar som knapt går att stänga/öppna?? :confused: kanske dags för lite olja?

Hej!

Inte mina dörrar, lyckligtvis.

Vi hade dom på jobbet och maken till värdelösa dörra har jag aldrig varit med om. När vi smorde dom (för det gjorde vi- ofta!) blev dom marginellt bättre och då menar jag verkligen marginellt.. Och det var vanliga typen skjutdörrrar- fast typ de värsta jag varit med om. Alltsomoftast fick man be "starka stalltjejen" om hjälp att komma in till hästarna, det krävdes både teknik och styrka, en dörr funkade med ryck utåt och dra åt sidan, en annan med tryck inåt, dra åt sidan.. Ingen vidare arbetsmiljö där inte... (Inte för att tala om brandsäkerheten..., tror inte någon står och slåss med en dörr när det brinner och 50 andra hästar också måste ur stallet)..

/ Lavinia, vars slagdörrar inte krånglar särskilt ofta och ännu så länge inte behövt smörjas en enda gång för att gå att öppna/stänga
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 284
Senast: MaRomer
·
Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 385
Senast: Pudlan
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 593
Senast: Buck
·
Anläggning Vi håller på med ladugårdsrenovering och ska så småningom låta inreda med nya hästboxar. Det finns ju boxar av en mängd olika...
Svar
16
· Visningar
3 947
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp