Slänga HELA balen?

milly

Trådstartare
Om man hittar mögel på en hösilage bal, ska man slänga HELA balen då eller går det att rädda nåt av det?

Jag hittade mögel i vårat hösilage idag och visade för stallägaren. Hon menade på att man kunde slänge den delen och fortsätta fodra med resten av balen.

Vi hittade ett litet, litet hål på sidan av balen som troligtvis är orsaken till att det börjat mögla.
 
Sv: Slänga HELA balen?

Ja, hela balen ska slängas efter som att mögelsporerna sprider sig fort och alla syns inte med blotta ögat men är lika farliga iaf.
 
Sv: Slänga HELA balen?

mirjada skrev:
Ja, hela balen ska slängas efter som att mögelsporerna sprider sig fort och alla syns inte med blotta ögat men är lika farliga iaf.

Det var min tanke också... Aldrig att jag ska ge av den balen till MIN häst som just haft kolik!! (hon får hö istället)

Jag tycker att silaget är väldigt dåligt emellanåt. Det kan vara fullt av tistlar och annat sånt som man får stå o plocka bort... Det ser inte fräscht ut!! Är det bara JAg som känner så eller kan det vara DÅLIG KVALITE på silaget??
Emellanåt är det dock jättefint (utseendemässigt iaf) och ser ut som hö nästan.

Stallägaren anställde folk i somras som tog detta silage på en av hennes beteshagar...
 
Sv: Slänga HELA balen?

Om det är på ytan och på utsidan av balen och väl avgränsat kan man ta bort det mögliga och REJÄLT med hösilage runt omkring och ge. Är möglet inuti i balen (och inte bara ytmögel) ska hela balen kasseras. Allt enligt SVA/SLU.

JAG kastar hela balarna (har småbal) om det är mögel, samma sak gäller höbalar, just för mögelsporerna sprider sig oich jag inte vill ta risker. Däremot skulle jag nog INTE kasta en hel storbal för lite ytmögel på ½ dm * ½ dm på utsidan..
 
Sv: Slänga HELA balen?

Att det är tistlar med i ensilaget är väl inget att oroa sig för :confused: . Jag skulle inte lägga kraft på att rensa ensilaget om det inte innehöll skadliga saker, dvs mögel, jordklumpar, kadaver etc.

Jag skiljer (rätt el helfel :confused: ) på jästsvamp, vitt mögel och mögel (brukar vara megaäckliga blågröna blaffor). Jästen tar jag bort om det är mycket, vitt mögel tar jag bort och rensar runt och när det är blått vill jag helst inte använda av den balen alls även om det är ytlagret.
 
Sv: Slänga HELA balen?

Tack för svaren.

Alltså silaget innehåller VÄLDIGT mycket tistlar och taggiga rejäla,hårda "pinnar" emellanåt så vi slänger det då. Det är så hästarna inte knappt kan tugga det :crazy:

Vad gäller möglet så är det YTLIGT på ena sidan av balen. Och vita prickar samt vitt mögel på en yta som är ca 2dm*2dm. Precis intill möglet hittade vi hålet i plasten på balen...
 
Sv: Slänga HELA balen?

Gammeln skrev:
Oj då :crazy: ......... Kan det vara därför din häst fick kolik

Ja, du... säg det du! jag vet inte. Har svårt att bedöma vad som är bra hösilage och vad som inte är bra!
 
Sv: Slänga HELA balen?

Är du säker på mögel då..kanske är jästsvamp..hur såg det ut ? Färg och resten ?...mer info
 
Sv: Slänga HELA balen?

Alltså silaget innehåller VÄLDIGT mycket tistlar och taggiga rejäla,hårda "pinnar" emellanåt så vi slänger det då. Det är så hästarna inte knappt kan tugga det
Du kan vara säker på en sak, nämligen att hästarna både vet och kan plocka undan det dom inte skall ha. Dom är fenomenala på att sortera! Finns ingen anledning att du gör det åt dom.

Svartmögelklumpar tar jag bort + rejält runt omkring. "Vita prickar" bara om det är mycket. I hösilage verkar det som att möglet bara sprider sig i ett mindre område. Det är ju beroende av fukt och syre.

Fråga: Hur farligt är mögelsporerna för hästar, egentligen? Sådana finns ju alltid i miljön. :confused: Jag vill ju inte förgifta någon, men inte vara pipplig heller.

LIA
 
Sv: Slänga HELA balen?

Jag tror inte det är ngn fara om det bara är lite vitt mögel precis vid hålet. Om inte annat kan du ju fodra från andra sidan av balen.
Har vi bara lite vitt mögel på vår ensilage, tar vi bort det + en del runt omkring, sen fodrar vi med resten om det ser fint ut osv.

Har möglet spritt sig runt om hela balen, ja då är det nog bara att kasta.
Sen tror jag hästarna sorterar bort den maten som är dålig, så har de väl gjort i alla tider?
 
Sv: Slänga HELA balen?

Förutsatt att möglet beror på plastskada; beror på storleken på balen. Hittar jag mögel i en 40 kgs bal slänger jag hela. I ena kortsidan på en 170 kgs bal skalar jag bort rejält (oavsett färg på mögel). Rundbalar tycker jag är svårare, där sprider det sig lätt inåt och det är svårt att plocka bort den aktuella "tårtbiten" om man inte har en vettig ensilagesåg.

Hittar jag ingen skada i plasten men ytmögel på/i balen åker hela balen ut.

Jäst i stora partier åker på gödselhögen, men inte resten av balen.

Till LIA: jag vet hästar som glatt smaskar i sig grönblått mögel i skimrande kakor. Jag tror att det ibland beror på vilken foderkvalité de är vana vid och vilka fodringsrutiner man har. Hästar som är vana vid förstklassigt foder äter sällan det som smakar illa, samma sak med de hästar som sällan går hungriga, jag tycker att de är mer "petiga" med maten, d v s "vågar" avstå om det smakar bäver.
 
Sv: Slänga HELA balen?

Inte behöver du rensa bort tistlar och pinnar. Tistlar tycker ju hästar om att äta. Likaså pinnar äter dom ju av ute i hagen. Men däremot om det har blivit mögligt. Om du känner en värme, mer än normalt kasta då alltihop. Men som dom andra skrev om vitmögel etc...kan man plocka bort om det inte är så mycket.
 
Sv: Slänga HELA balen?

Mögelsporerna är ju främst farliga för hästen att inandas, ger på sikt luftrörsproblem.
 
Sv: Slänga HELA balen?

Att "damm", inkl mögelsporer, är onyttigt för alla att inandas, står ju klart.

Finns någon här som i detalj, och fr a exakt, kan redogöra för farorna med mögel och mögelsporer? Typer, mängder etc?

Om jag t ex påstår, att det är värre för en häst att stå i stall med den ständiga koncentration av damm i luften som där är, än att vara utomhus och där äta av grovfoder med rimligt innehåll av mögelsporer... Har jag fel då?

LIA
 
Sv: Slänga HELA balen?

Det är svårt att säga men jag tror nog att det är farligare att stå i ett dammigt stall iaf.
 
Sv: Slänga HELA balen?

Vissa anser att man ska slänga hela balen å vissa tycker det går bra att ta bort det dåliga, saken är ju att man inte kan se mögelsporer å då vet man ju inte om man ger dåligt hö eller inte.
Enligt endel så är det ganska vanligt att det är lite mögel högst upp men det är inget jag varit med om på balar jag använt.
Jag skulle ta å slänga allt, det är extra viktigt för mej eftersom jag har en häst med kvickdragssymtom å får hon i sig bara lite dåligt hö så mår hon inte bra alls.
 
Sv: Slänga HELA balen?

Jag skulle säga att mögelsporerna är farligare. Men det beor så klart på vad man pratar om för koncentrationer av både dammet och sporerna. Ett stall behöver inte vara speciellt dammigt, beror helt på ventilation och hur det sköts i övrigt (när man ströar, vad man ströar med, hur man sopar m.m.) och mögelsporer kommer man nog aldrig ifrån helt i ett hö. Även det bästa hö innehåller förmodligen en liten mängd mögelsporer.
Höet som hästen äter står den ju med näsan rakt i, och andas alltså in dem rakt in. Vet inte exakt (kan kolla upp) men mögelsporer kan säkert orsaka förgiftningsproblem på sikt med, plus att mögelsporer (större mängd) ofta är indikationer på att höet i sig inte är särskilt bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp