Slänga blött hö?

mysko

Trådstartare
Hästarna äter inte så mycket hö i hagen så länge det är barmark så höet blir liggandes i regnet :crazy:
Blir höet förstört av att ligga där så man måste kasta det??

Om det blir oätligt isf vad är det som händer med höet??
 
Sv: Slänga blött hö?

Det börjar mögla.

Risk för tillväxt av botulinum-toxin (perfekta förhållanden, jord och blött, gärna nedtrampat).
 
Sv: Slänga blött hö?

Bara det att höet blivit blött, borde inte vara anledning för dom att rata det. Jmfr bete när det regnar. Vi plockar från storbalar, och det blir ju surt då och då, även om överdelen är täckt.
Får det däremot ligga ett par dagar eller bli nedsmutsat är det en annan sak.

LIA
 
Sv: Slänga blött hö?

Höet ligger i traktordäck så smutsigt blir det inte men det blir liggandes i flera dagar utan att dom äter det.
Att dom bara betar gräset kan ju inte vara bra för det finns ju ingen näring i det eller hur?
Hon är väldigt lös i sin avföring och jag antar att det är därför hon äter gräset som det är så?
 
Sv: Slänga blött hö?

Försök att inte lägga ut mer vid dåligt väder, än vad som går år på ett dygn .
Våra hästar äter också vissnat gräs nu, utan problem. Det innehåller väl i stort sett bara fibrer. Dessutom knaprar dom buskar och träd, förutom hösilaget.

LIA
 
Sv: Slänga blött hö?

Många blöter ju sitt hö, och jag har, innan jag bytte till hösilage, lagt ut höet på kvällen så det varit färdigt på morgonen, jag vattnade det (kvalserallergsik häst) och de äter med god aprit. Efter tre dagar skulle jag nog ta bort det, med tanke på hygienen. Gräset lockar alltid ser det ut som. Kanske lite fin halm kan göra magen bättre?? OM det nu går ner förståss!!
 
Sv: Slänga blött hö?

LIA skrev:
Försök att inte lägga ut mer vid dåligt väder, än vad som går år på ett dygn .
Våra hästar äter också vissnat gräs nu, utan problem. Det innehåller väl i stort sett bara fibrer. Dessutom knaprar dom buskar och träd, förutom hösilaget.

LIA

Det är inte jag som lägger ut utan den ena inhyrningen som fyller på hela tiden & till slut får jag kasta det men funderade på om det blev giftigt om det fick ligga för länge

Tack :bow: till er alla för svaren..

Gott slut på året :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 760
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp