Släd tråden!

Kicki_83

Trådstartare
Nu när snön har kommit på många ställen så behöver vi väl en slädtråd. Här kan vi prata slädar och så och titta på fina bilder :)

Såhär såg vi ut i lördags:
Bild0551.jpg

Och nån dag tidigare i veckan:
Bild0544.jpg

Sv: Släd tråden!

Men alla våra slädar står ju längst in på lon med massa rat innan man får fram dom :crazy:
Borde ialla fall försöka få fram risslan.
Jag kan hju inte köra enbart snösladd hela vintern.

Jag kan ju lungt säga att jag önskar att jag kom mig för att fräscha upp dom färgmässigt lite.
Materialet är ok i alla utom en, men utseendet är rätt slitet och som det gärna blir sskabbigt när det bara står på en loge. :o

Är du barhänt på första bilden? :eek:
Kul med dina bilder iaf och tack för inspirationen!

Hittade en bild iof ingen bra bild men som gav mig mer träningssug, bästa stället för uppdragskörningar vi haft.
Visserligen i ett hyreshusområde, men kyrkan som höll i det, de anställda var så trevliga :love:
..och som deras soppa värmde gott efteråt :D

SSC_0413.jpg

Jopp barhänt men det var inte så kallt. Vantarna låg ju i min bil och vi åkte i sambons till stallet.

Vilken julkänsla i bilden :love:

*kl*

Min sambos morbor har en gammal släde som suktar efter lite kärlek och renovering. Den är helt i metall, föutom sitsarna som är i trä. Har inga skaklar...

Kan man hitta skaklar någonstans eller måste man låta någon tillverka?

Är det annorlunda körteknik när man kör släde eller är det som med vagn?

Vi är så himla sugna på att fixa iordning den, men kör inte förrän vi fått grönt ljus av körtränaren. :)

Jag är inte så hemma på slädar och så där men kan försöka svara lite grann.

Man kan nog hitta på annonser och göra själv. Har för mej att jag sett skaklar på annons på blocket bl.a.

Jag kör lika som när jag kör rockarden. Får ta ut svängarna ganska bra om man ska vända och så eftersom skaklarna sitter fast på våran släde iaf och inte är ledade eller vad det heter.

Det är en speciell känsla att köra/åka släde så testa :)

Jag funderar på att investera i en äldre släde.

Min fråga om skaklar har du redan besvarat!

Nu till nästa fråga:
Kan man köra släde med maratonsele? Det är nämligen det enda jag har, förutom en loksele som jag inte vet hur man passar in, och då känns det jävligt dumt att ge sig in på det.

Måste ju då ha en svänger eftersom bröstan är lös, aldrig sett en släde med svängel, finns det?

Nu till nästa fråga:
Kan man köra släde med maratonsele? Det är nämligen det enda jag har, förutom en loksele som jag inte vet hur man passar in, och då känns det jävligt dumt att ge sig in på det.
Måste ju då ha en svänger eftersom bröstan är lös, aldrig sett en släde med svängel, finns det?

Jo man borde väl kunna köra med maraton sele bara man hittar en släde som fästena eller va sjutton man ska säga passar i hop. Våran släde är det hål för seltungorna så den är väl gjord för loksele men går kanske att bygga om också.
Det finns ganska bra förklaringa på internet hur en loksele ska sitta men känner du dej osäker så kanske du hellre låter bli.

Våran släde har inte svängel men det borde ju gå att montera dit en om man vill ha en. Borde inte vara så svårt.

Är inte själv så hemmma på körning så ni får gärna rätta mej om jag har fel ni som har mer kunskap än jag.

många slädar har ju rekade skaklar och det borde gå att fästa en kedja från skakeln till bröstan?

minns inte hur jag gjorde, men skaklarna la jag ju bara i snabbkopplingen och bakselen satte jag på nåt sätt fast i seltungehålen. Det blev en kort runda den gången, och enda, för medarna på släden såg ut som spaghettis när jag kom hem och min tappre häst hade alltså dragit släden på rent trä med spikar nerstickandes i snön efter medarna. Det var nog tungt..

*kl*
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1030653

I den tråden finns ju en hemmagjord släde som jag antar funkar med maratonsele.

Har för mig att jag sett mång vackra lite lättare sirliga slädar (kanske främst från USA) där det verkar vara med svängel och allt.

Till dom rekade skacklarna med hål för seltungor är jag nog för lat för att mixtra med maratonsele, det funkar så ypperligt med loksele. :laugh:
(så näör som på att den är tung, men då får man ju lite styrketräning ;) )

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
639
Senast: Hajfisk
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Stergo
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka