Släd tråden!

Sv: Släd tråden!

Svarar alla som svarat mig:

Skaklarna behöver ju inte sitta fast, det är helt ok om de bara "vilar" i selen så att säga.

Jo jag vet ju att loksele är bättre att dra släde med, iomed att en släde lätt blir tung, men jag vet som sagt inte hur man passar in en loksele, men om det går att få det hyffsat med tips härifrån så kanske jag vågar prova! Jag har en körkunnig kompis som har tävlat med loksele, men hon vill nog inte prova ut en sele åt mig, men hon kan säkert kolla hur ok en sele är om jag hittar en ok med kunskapen som går att få ut här!

Ponnyexpressen på slädtur Vinter 2009.
Iår ska vi ut med 4spannet och köra!
bild kommer då.

Ponnyexpress3.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Åh va mysigt det såg ut :) Så stilig pålle också :)

Tror jag ska skotta fram släden och testa och ta en tur :) Var ett tag sedan jag åkte nu.

Finsk rankbåge med öviksrissla. Bågens historia: tillverkad av lönn, sannolikt tillverkad i Ryssland när Finland var ryskt. Kommit med handelsmän till norra Sverige där jag köpt den.

31953790.jpg

Vore kul att se rankbågen live nån gång. Har bara sett bilder på dom eller så hängandes i en sadelkammare, vore kul att se hur den funkar. :laugh:

agatoon- ja jag har också suttit och dregglat över den släden. :D

Vi får tvinga oss på herr Nordtravare för en demonstration :D
Eller vänta nu, du syftade nog på släden va? :rofl:

Rankbågen fungerar utmärkt den gör att ingenting av hästens rörelser kommer till släden .Den släden är en vanlig öberg o östman öviksrissla .Jag vet en öviksrissla som har två korta kälkar under men har trots många försök att köpa eller byta till mig den inte lyckats.Den svarta har en korg släde som sälgs ofta dock har den två korta kälkar under i stället för två långa medar , den går väldigt trevligt .Jag har bjudit in ett flertal flickor till körtur och visning av mina ca 15 selar ca8 slädar och ca 8-10 hjuldon,men dom dyker tyvärr inte upp.

Vad mysigt det ser ut! Och vilken fin fjording:)

Jag ser att du inte har några draglinor behövs inte det till lokselar? Jag frågar för att jag inte kan så mycket om kör- utrustning och dess funktioner. Jag är lite i valet och kvalet om vilken sele jag skall köpa till min blivande ardenner och så har jag hört att draglinor är bra men jag har ingen aning om varför dom skall användas eller ej:o

på vilket vis är dom bra? Vad har dom för inverkan?

Hoppas någon annan som är med insatt i körning kan svara på det...jag är inte så hemma på det själv :D

Nordtravare! Tack för upplysning om denna rankbåge, har alltid undrat över detta när man ser äldre bilder på just ryska o finska ekipage. Har du någon närbild på själva infästningen, så man ser på vilket sätt den dämpar?

Är det något särksilt som kännetecknar däckelbågen du talar om, jag har ju en av ungefär sådan modell(kan inte se så tydligt på bilden) på en av mina selar.
Jag tycker det saknas ett svenskt uppslagsverk om selar,vagnar, slädar, redskap o dess användning, historia, underhåll mm. Dags att skriva en nu innan länken bakåt försvinner, kanske något för dig?
mvh/Malin

Rankbågen fungerar utmärkt den gör att ingenting av hästens rörelser kommer till släden .Den släden är en vanlig öberg o östman öviksrissla .Jag vet en öviksrissla som har två korta kälkar under men har trots många försök att köpa eller byta till mig den inte lyckats.Den svarta har en korg släde som sälgs ofta dock har den två korta kälkar under i stället för två långa medar , den går väldigt trevligt .Jag har bjudit in ett flertal flickor till körtur och visning av mina ca 15 selar ca8 slädar och ca 8-10 hjuldon,men dom dyker tyvärr inte upp.

:rofl::bump:He inte lätt inte.

Fast jag kommer ju bli avis på alla dina fina gerjjer om jag skulle ha mig förbi.
Men jag vi kanske skulle försöka boka in lite barnvakt och sen kommer min ärade tvåbente sambo och jag och dregglar på prylar och blir lite mer peppade. :D
...och så tar vi med lite fika.

Hmm... hur har ni tänkt bromsa släden, ni som tycker det funkar att bara lägga skaklarna i hållarna?

Min rissla har både svängel och skaklar med öglefäste, den ska alltså dras med linor i svängeln som sitter under men bromsas och hållas på kurs med skaklarna. Vår hemmagjorda kälke fick rekad skakel, dras i selringarna med seltungor och bromsas med samma teknik som timmerdoningarna, dvs kälken går upp på skakeln och trycker ner den i snön - men eftersom den är gjord som en gammal "vedspark" kör man den stående och kan bromsa med fötterna också. Det märks dock att den tekniken är gjord för att släden ska gå i spår alt djupsnö för på väg vill den gärna "köra om" hästen på utsidan i svängarna om den glider för lätt.

Vilka mysiga bilder ni har! Här är det alldeles för kallt med -25, kan inte hålla i tömmarna då.

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
639
Senast: Hajfisk
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Stergo
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka