Slå på "tappsko" själv?

Sv: Slå på "tappsko" själv?

Pinge skrev:
Det här är inget kul svar att ge..
Just för tillfället när det är snöigt och så kanske det fungerar, men varför??
Tänk om alla får för sig att plocka av motstående sko nar det är barmark och hästen kanske har spröda hovar..
Då måste man plötsligt laga upp och om möjligt försöka slå dit TVÅ "tappskor"!! Dessutom blir ju hästar oftast sulömma av tappskor. VArför "plåga" två hovar? Det är nog skönast för hästen om den kan stödja lite extra på den andra skon om det ömmar i den skolösa hoven.
Min stilla undran är: om du får punka på bilen, går du ut och sticker hål på det andra däcket med??;) ;)
Skämt å sido,, plocka INTE bort den andra skon. Det kan vara nog så besvärligt ändå.

Har skon tappats så att hoven fortfarande är fin och man har en häst som klarar sig bra utan skor, ser jag igen anledning till att plocka bort den andra med och rida ändå. Inte heller min hovslagare, är det en häst han vet har bra hovar så säger han ta bort den andra skon och rid ändå. Att man ska ta bort den andra skon också är ju ganska logist för annars så blir det en ojämn belastning när ena benet är 1 cm längre än det andra.

Och "Det är nog skönast för hästen om den kan stödja lite extra på den andra skon om det ömmar i den skolösa hoven." vad smart... gud vad kul sen när hästen är halt bar pga överbelastning på det benet som hade en sko :smirk:
Ska man rida så ser man till att belastningen är jämn, alltså aningen inga skor eller två skor.
Och har hästen bra hovkvalitktiet så har dom inte ont av att gå barfota ett par dagar. Jag sa också att om hästen har riktigt taskig hovkvalitet så att hästen trasar sönder hoven så får dom stå på boxvila, men dom flesta klarar att gå på bra underlag ute utan ryttare tills hovslagaren kan komma.

Och nej jag punkar inte det andra däcket på bilen, för den går inte att köra med punka. Men går min ena sko sönder så plockar jag av mig den andra också för att det är då bekvämare att gå barfota.

Pinge skrev:
Det här är inget kul svar att ge..
Just för tillfället när det är snöigt och så kanske det fungerar, men varför??
Tänk om alla får för sig att plocka av motstående sko nar det är barmark och hästen kanske har spröda hovar..
Då måste man plötsligt laga upp och om möjligt försöka slå dit TVÅ "tappskor"!! Dessutom blir ju hästar oftast sulömma av tappskor. VArför "plåga" två hovar? Det är nog skönast för hästen om den kan stödja lite extra på den andra skon om det ömmar i den skolösa hoven.
Min stilla undran är: om du får punka på bilen, går du ut och sticker hål på det andra däcket med??;) ;)
Skämt å sido,, plocka INTE bort den andra skon. Det kan vara nog så besvärligt ändå.
:bow: :D
Håller helt med dig,och jag försöker fixa ev tappskor så fort det är möjligt så då finns det ingen anledning att de drar av den andra skon...

Blir det inte väääldigt halt med silvertejp när man kommer in på betonggolvet? :S

Jag sätter på en "toffla" iväntan på hovis. Då kan den vara ute ändå.
Har köpt dem på Hööks och använder dem som reservhjul eftersom min häst har pappersfötter.

Tinen skrev:
Blir det inte väääldigt halt med silvertejp när man kommer in på betonggolvet? :S

Inte nämnvärt. Man låter broddarna sticka ut precis som vanligt, så hästen får grepp om det är vinter. På sommaren har jag inte märkt att det är ett problem - undersidan blir snabbt skavd av marken och fransig och ruggad, inte nåt vidare problem vad jag märkt alls.

Lilla Skutt skrev:
:bow: :D
Håller helt med dig,och jag försöker fixa ev tappskor så fort det är möjligt så då finns det ingen anledning att de drar av den andra skon...
Juuuust precis... Där har vi den bästa metoden..

Klister skrev:
gud vad kul sen när hästen är halt bar pga överbelastning på det benet som hade en sko

Belastar den om så mycket för att den är öm i den skolösa hoven så ska man nog inte fundera på att rida alls... Då är den himla illa däran kan jag säga. Testa stödbandage och låt defenetivt den andra skon sitta kvar om du har en häst som blir så pass sulöm.

Om man fått bra instruktioner och lärt sig att vända sömmen åt rätt håll (så att den löper utåt och inte inåt hoven) så kan man greja det så länge skon inte är helt vriden eller hoven söndrig. Jag har inte verktyg för det, men om jag hade det skulle jag inte tveka. Jag gick en praktisk kurs över en dag för ett antal år sen och det var super! Hovisen lät oss öva på att ta loss skor (så det kan jag också med rätt verktyg eller i värsta fall med en vanlig tång) och slå dit dem igen på hans egna hästar!:eek: Skulle jag inte vågat själv, men det gick ju finfint och tur för mig att han vågade låta oss greja!:D

Däremot skulle jag inte försöka om jag inte kände mig säker just på att vända sömmen rätt. (sömmens spets är vinklad åt ena hållet och det är åt det hållet den kommer att löpa när man slår i den).

Det lät ju himla enkelt. Nu kanske till och med jag kan slippa att en del hästar får sömtryck!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 043
Senast: Marvin
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama