Slå hästen?

M

Manzii

Ja, jag är ganska ny här men får en chock om att en häst gör fel ska man slå den :S har jag läst i vissa inlägg. Bara för att en häst inte gör rätt i ridningen eller nått ska man ABSOLUT INTE slå den. Jag har aldrig fått för mig att slå en häst. Jag har egen häst och har haft sköthästar. Jag har ALDRIG slått dom fast dom har gjort fel.

Ni som ger råd att man ska slå hästen när den gör fel. Om du gör fel nån gång och du får en smäll varje gång. Skulle du tycka det var kul och skönt?

Tänk efter !

Sv: Slå hästen?

Tror att det är en missuppfattning mellan dig och inläggsskrivaren.
Min uppfattning är att ingen på Buke SLÅR sina hästar.
dock finns situationer då hästen behöver åtsägelse i form av höjd röst och antydan till slag, t.ex. att man höjer handen, klappar i händerna eller knäpper med fingrnarna frnaför hästen (eller där den gjort fel...)

dock kan även jag ha misstagit buke helt :smirk:

Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...

Jag håller med:bow:
Jag tycker att man måse få säga till hästen, men absolut inte slå den hårt, med olika saker!

var som ägaren jag rider hos och unghästen jag pillar med lite, longerar osv. trängde in en minishettland (han själv är väll 168 varmblodig travare..) i ett hörn och började kicka jag gick fram med långpisken och särade på dem medans ägaren rusade in och skrek "nu din JÄVEL ska du allt få SPÖ kom hit" (han trängde in och pollen försökte ju smita i paniken men han kastade sig så att hästen inte kunde smita tils han efter ett tag tog tag i hästem och lede in han i stallgången)

min reflektion mitt i hans ilska var Vad får DIG att tro att HÄSTEN förstår VARFÖR du slår han?
för då gör ju DU samma sak mot HÄSTEN som HÄSTEN gjorde mot minishettisen. alltså dubbel moral. var på vippen att säga det till honom men jag höll tyst.

varje gång hästen gör fel på backen osv. tänk ett varv i huvudet innan ni tex. smäller den på nosen (om den inte atakerar eller gör nått mot er som ledare.) eller ger den ett pisk rapp på baken
Varför skulle hästen förstå att "aha man får inte krafsa med frambenet" när du slår den över länden.
utan det blir ju emr "aj varför gjorde du så?"

när den stora hästen trängde in den lilla shettisen för att sedan få pisk utav sin ledare blir ju bara fel fel fel. för i hans natur så är det ledarskap, den stora hösten har alltid vart låg i rang, fått pisk utav de andra i hagen osv. sedan han var liten antagligen gav han igen.

var som ägaren jag rider hos och unghästen jag pillar med lite, longerar osv. trängde in en minishettland (han själv är väll 168 varmblodig travare..) i ett hörn och började kicka jag gick fram med långpisken och särade på dem medans ägaren rusade in och skrek "nu din JÄVEL ska du allt få SPÖ kom hit" (han trängde in och pollen försökte ju smita i paniken men han kastade sig så att hästen inte kunde smita tils han efter ett tag tog tag i hästem och lede in han i stallgången)

min reflektion mitt i hans ilska var Vad får DIG att tro att HÄSTEN förstår VARFÖR du slår han?
för då gör ju DU samma sak mot HÄSTEN som HÄSTEN gjorde mot minishettisen. alltså dubbel moral. var på vippen att säga det till honom men jag höll tyst.

varje gång hästen gör fel på backen osv. tänk ett varv i huvudet innan ni tex. smäller den på nosen (om den inte atakerar eller gör nått mot er som ledare.) eller ger den ett pisk rapp på baken
Varför skulle hästen förstå att "aha man får inte krafsa med frambenet" när du slår den över länden.
utan det blir ju emr "aj varför gjorde du så?"

när den stora hästen trängde in den lilla shettisen för att sedan få pisk utav sin ledare blir ju bara fel fel fel. för i hans natur så är det ledarskap, den stora hösten har alltid vart låg i rang, fått pisk utav de andra i hagen osv. sedan han var liten antagligen gav han igen.

Oj så hemskt... :S

kan tillägga att han aldrig slog hästen men ägaren är lite vrickad.
alla hästar står inte i stallet om ni fattar.

Det där lät verkligen inte bra :s

TS: Håller helt med om att det är fel att slå hästar. I första hand tycker jag att man ska använda rösten eller nått 'tecken', alltså typ vifta med handen lr liknande. MEN om en häst försöker bita eller sparka DÅ tycker jag det är okej att smälla till (inte allt för hårt, men så att den fattar att det är fel) på det stället som hästen gjorde felet. Alltså om den biter, så smäller man till på mulen och om hästen kickar så smäller man till på benet. Hoppas du fattar. ;)

Alltså, jag kan inte ärligt skriva under på att jag aldrig klappat till en häst. Undviker det så långt jag bara kan - självklart - men i vissa situationer (hugg, sparkar mm) måste jag få försvara mig. I 9/10 fall räcker det med röst och kroppsspråk men att aldrig slå skulle inte fungera.

Sen tar jag självklart inte i för kung och fosterland, det är inte misshandel jag pratar om, men en rejäl markering att så där gör man bara inte. Handkas med djur på 600-700kg - de måste veta var gränserna går annars kan det bli direkt farligt.

Jag tror det absolut viktigaste, i all "uppfostran", är att det kommer i rätt ögonblick (dvs direkt och inte en minut senare) och att man aldrig är långsint (vilket hänger ihop med förra).

jag kan markera på tre olika sätt
rösten
kroppen
sedan röda linjen då jag säger IFRÅN inget jä*la puuttti nuutii :D

dock skulle jag ALDRIG anvönda röda linjen på en häst som inte dominerar mig eller på annat sätt ifråga sätter mitt ledarskap och tar sig friheten att trampa på mig.

ex. jag leder en häst och jag stannar för att kontroloera hans lydighet och då stannar han frammför mig vänder på huvudet och börjar klia på mig. det kallar jag att han inte respekterar mig och mitt ledarskap då hoppar jag upp och viftar med armarna SÅ FORT jag såg tendens till "kliighet" och sedan vare bara att backa honom sedan fram och göra en hel drös med halter och varje gång han kliade vare vifta på på mig sedan rygga och massa halter det är oftast vad som behövs OM dem inte ifrågasätter igen och går över mig, väljer väg själv och inte lyssnar när jag tillrätta visar så får han sig en dask md grimskaftet SÅ SOM HÄSTAR GÖR i hagen när en annan häst dominerar/ifråga sätter ledarskap då om de inte lyssnar så får dem sig en kyss helt naturligt, eller om en annan häst kommer in innaför den hästens "bubbla"

kortfattat :angel: n häst som kliar på mig kommer in innaför min bubbla och det vill inte jag då måste jag visa hästen att MIIIN BUBBLA!
så som hästen gör i hagen "Min bubbla"

slår absolut inte min häst!:eek:men jag markerar så jag tillåter inte att hon är dum!

Jag skulle vilja säga att det är ytterst sällan någon här på forumet ger någon rådet att slå hästen.

Jag använder precis samma hjälper som när jag hade hand om syrrans unghund för några år sen.

• röst
  • kroppspråk
  • godis

och det kommer i alla fall jag långt med. :bow:

För mig skulle det aldrig räcka med att bara använda röst och kroppsspråk. Om hästen hotar dig med att sparka eller bitas så måste man både försvara sig och lära hästen att respektera dig och ditt personliga utrymme. Om hästen sparkar mig sparkar jag tillbaka direkt, om hästen biter mig biter jag tillbaka, och absolut inte hårt!

Sparka på en häst skulle jag absolut aldrig göra, och jag har aldrig gjort det sedan jag började hålla på med hästar 1964. Däremot daska till den (med handen eller med ett spö) om den sparkat.
En häst som biter nyper jag på halsen. Lättare än att bita (vilket jag aldrig heller skulle få för mig att göra)

Immer

Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...

Så genom att hästen upplever obehag framifrån ska man få den att vilja gå fram :confused::mad: Det var något av det dummaste jag hört.

Om min häst backar petar jag med spöet alldeles bakom hennes has, så att hon känner det som om hon går på någonting, när hon stannar upp smackar jag och så fort hon tar ett steg framåt berömmer jag. Det fungerar alldeles utmärkt.

Immer

Hästar flyr från obehag, backar den o du slår den i panna, lär ju hästen fortsätta backa!:D:smirk::eek:

kan tillägga att han aldrig slog hästen men ägaren är lite vrickad.
alla hästar står inte i stallet om ni fattar.

Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.

Eller hade det varit helt okej om varmblodet sparkat sönder miniskettisen?

Jag skulle nog säga "bravo" att han vågade agera

Hästar flyr från obehag, backar den o du slår den i panna, lär ju hästen fortsätta backa!:D:smirk::eek:

Obehaget kan vara att hästen inte vill bli riden, för att den är lat eller arbetsovillig.

Så vill man inte ge den hästen någon form av tillsägelse, så är det bara att sadla av och låta hästen få sin vilja igenom.

Hästar är faktiskt väldigt olika i temperamentet, vissa är arbetsvilliga och vissa lata. Vill man inte ta tag i det, så börja med någon annan sport då istället, golf, simning etc, där har du bara redskap som inte är levande och går dom sönder är det bara att köpa nytt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 091
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 550
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar