Slå för hästhö

bukelist

Trådstartare
Ni som slagit hästhö/hösilage nyligen har ni hunnit få några värden?
Vet inte om det är för tidigt eller inte. Bor i västernorrland och nu ser det ut som det ska bli uppehåll i veckan och i så fall måste jag ringa och beställa tjänsten i morgon bitti.
I fjol hade vi slagit den här tiden redan och fick kanonbra värden. Men då var vallen tidig som jag förstod bönderna.
Arrenderar bara lägdorna och är inte allt för insatt i allt. Men vad tror ni?
Skulle ni våga slå? Man brukar ju slå efter midsommar också så det känns ju som det är läge nu.
Någon erfaren där ute???

Sv: Slå för hästhö

Ni som slagit hästhö/hösilage nyligen har ni hunnit få några värden?
Vet inte om det är för tidigt eller inte. Bor i västernorrland och nu ser det ut som det ska bli uppehåll i veckan och i så fall måste jag ringa och beställa tjänsten i morgon bitti.
I fjol hade vi slagit den här tiden redan och fick kanonbra värden. Men då var vallen tidig som jag förstod bönderna.
Arrenderar bara lägdorna och är inte allt för insatt i allt. Men vad tror ni?
Skulle ni våga slå? Man brukar ju slå efter midsommar också så det känns ju som det är läge nu.
Någon erfaren där ute???

Jag skulle verkligen slå nu om de lovar bra väder. Vi slog vårt sista igår och det var i senaste laget. Vet inte om ert är senare än här i söder, men här fröar det sig redan.

Vi slog igår...vänder idag...håller tummarna för att vädret håller sig så balar vi på lördag och kör in...:crazy:

Här uppe hos oss har de slagit i början av veckan och det ligger fortfarande ute.. skulle gissa på att de siktar på att bala i slutet av veckan. Hos oss är de tidigare i år än förra året, mitt parti slogs den 4 augusti förra året - inga höjdarvärden där direkt :crazy:

Tack för svaren. Var och kollade på vallen i söndags och det såg bra ut. De slog ner det i går, strängar det i dag och pressar det i morgon. Låter väl som en bra plan? Vi brukar ta hö ungefär den här tiden. I fjol fick vi en kvot på 7 och en annan vall på 5,4. Det är väl rätt bra väden?
Ska springa ut och ta prover i morgon innan de pressar.

Bäst jag rättar mig innan någon annan gör det. :-)
Vi brukar ta hösilage den här tiden och inte hö.

Vi fick inte strängat i dag utan gräset ligger fortfarande utspritt på åkern.
I morgon f.m ska de stränga och pressa på en gång.
Men jag är orolig det är fuktigt om det inte får ligga strängat ett tag. Men det ska ju också plastas. Tror ni det kan bli dåligt?
Vallarna är inte gödslade eller nått, så det är inte så mycket gräs. Så det har torkat otroligt mycket. Var och kände på det i morse och då var det ganska så torrt. Kändes inte så fuktigt då och då har det legat 24 timmar till efter det. Ganska bra torkväder i dag. Sol och lite vind.
I fjol slogs vallen klockan 14 på dag 1, strängades klockan 14 dag 2 och pressades klockan 10 dag tre. Vi fick en TS på 72% och haft kalasfina balar hela året.
Nu slogs vallen klockan 10 dag 1 och kommer alltså att strängas och plastas dag tre. På morgonen/f.m så jag hoppas de väntar tills daggen har gått ur.

*kl*

"Mitt" hö ska pressas i dag, NV Skåne. Regnet är på väg upp hit och jag är kraftfullt orolig.

Jag bor i NV Skåne och det slogs för många veckor sedan och är inplastat (enligt fd stallkamrat).
Det jag använde i vintras hade 69 smrp och 9.något MJ (minns inte MJ exakt). Hoppas på liknande i år!

Senast ändrad:

*kl*

Här går det inte heller bra... pga sega gubbar:crazy:

Vallen slogs i söndags. I tisdags plockade jag prover för jag var övertygad om att han snart skulle bala och plasta, jag vill ha en ts på ca 65%.. Inget hände..veckan gick... Fick analyssvaret igår, och på proverna jag tog i tisdags låg ts på 63%. Plussa på onsdag,torsdag, fredag.. Vem som helst kan räkna ut att detta blivit torrt som hö. Inatt har det regnat några timmar, inte mycket men dock regn. I morse börjar karln att bala och plasta...!!!!:confused: Så, legat på tork 6 dagar, sen regn, och dåså plastar vi:crazy:
Undra vem han ska sälja detta foder till..? Inte till mig i alla fall:crazy:
Synd. För värdena var rätt ok faktiskt.

*kl*

Här går det inte heller bra... pga sega gubbar:crazy:

Vallen slogs i söndags. I tisdags plockade jag prover för jag var övertygad om att han snart skulle bala och plasta, jag vill ha en ts på ca 65%.. Inget hände..veckan gick... Fick analyssvaret igår, och på proverna jag tog i tisdags låg ts på 63%. Plussa på onsdag,torsdag, fredag.. Vem som helst kan räkna ut att detta blivit torrt som hö. Inatt har det regnat några timmar, inte mycket men dock regn. I morse börjar karln att bala och plasta...!!!!:confused: Så, legat på tork 6 dagar, sen regn, och dåså plastar vi:crazy:
Undra vem han ska sälja detta foder till..? Inte till mig i alla fall:crazy:
Synd. För värdena var rätt ok faktiskt.

Är det för att det kome regn på som du inte vill köpa det höet eller för att det blev för torrt?

Hösilaget ska det vara!

Vi fick ju vårat nerslaget på onsdag klockan 10, strängat vid 13 tiden på fredag och pressat på fredag klockan 16.
Testet jag gjorde hemma för att kolla TS halten var 60 procent. Men då tog jag provet på f.m och tror det hann torka till ytterligare under dagen för det var strålande sol och så började de blåsa.
Sen tog jag prover från den bättre vallen som har mer gräs. Så jag tror TS kommer att ligga runt 65 procent på ena vallen och 70 procent på andra. Vi har 70 och 72 procent på det vi har nu och det har varit kanonfint.
Ska bli intressant att se värderna.

V har tagit eget hösilage i 5 år nu. De två första åren hade vi torrhö i balarna 84% TS.
De tredje året kom det regn på det när de pressade. Tror TS var runt 75% det året. I fjol hade vi 70 och 72% TS.
Hittills har vi tagit runt 400 balar och fått kastat kanske 7-8 st. Så är det så stor mögelrisk med så hög TS?
De balar vi köpte ett år när inte det räckte. Alltså hösilage med en TS runt 60% kanske. Tror vi köpte kanske 15 balar varav 3-4 styckna var dåliga, med mögel i.
Så min erfarenhet säger att det är mindre mögel när det är högre TS. Fast jag vet att det inte brukar vara så. Men vi kanske har haft tur. Själv gillar jag hög TS.
Lättare balar att hantera och de fryser inte.
Jag håller en tumme att vi har riktigt torrt i år igen och mitt test i micron inte fungerade optimalt. I dag ska proverna ur frysen och med posten. Så svar lär komma i veckan.

Jag rekommenderar en genomläsning av www.ensilagenytt.se Där finns fakta, inte gissningar och tyckande.

Så hög ts-halt som 70 % hade jag aldrig accepterat. På tok för stor risk för mögel, jäst och andra svamptillväxter. Dessutom är det enorm risk att så torrt material sticker småhål i plasten som i sin tur leder till små mögelangrepp som inte alltid kan ses med blotta ögat utan kräver kvalitetsanalys/bal. Det behövs också fler plastlager till så torrt material, om man vill försöka undvika dessa småhål. Kort sagt: torrare - dyrare (om man gör rätt).

Vi gör en chansning med det höt vi slagit och som legat snart nog en vecka nu...slänger upp det löst på lon och luftar och håller tummarna. Tur att vi inte slagit allt, säger jag bara:crazy:

De hösilaget vi har kört med i år som har en TS på 70 och 72% har varit kanon. Eftersom ena hästen vart dålig på hösilaget så körde vi en analys på det. En som visar mögelsporer m.m. Allt låg inom rekommenderade gränserna. Så det hösilaget höll bra kvalite. Pratade med förra ägaren till valacken och han tålde helt enkelt inte inplastat foder. Gick inte alls. Så han fick vi köpa buntat torrhö till.
Väljer man sen att köra de inplastade fodret så torrt måste man självklart välja mer lager plast. I fjol hade vi 16 lager, men i vanliga fall 10 eller 12 lager.

Liknande trådar

Foder & Strö Ni i västernorrland. När slår ni vallen? Var och kollade på lägdorna som vi arrenderar och axen (heter det så?) är på väg upp på några...
Svar
1
· Visningar
949
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama