Slå för hästhö

Sv: Slå för hästhö

De hösilaget vi har kört med i år som har en TS på 70 och 72% har varit kanon. Eftersom ena hästen vart dålig på hösilaget så körde vi en analys på det. En som visar mögelsporer m.m. Allt låg inom rekommenderade gränserna. Så det hösilaget höll bra kvalite. Pratade med förra ägaren till valacken och han tålde helt enkelt inte inplastat foder. Gick inte alls. Så han fick vi köpa buntat torrhö till.
Väljer man sen att köra de inplastade fodret så torrt måste man självklart välja mer lager plast. I fjol hade vi 16 lager, men i vanliga fall 10 eller 12 lager.

Vad är det i inplastat hö som gör att en del hästar inte tål det? Symptom? Jag kör med torrhö ute (lättare att bära och portionera) och hösilage inne (60-70% ts) Beroende på att förstaskörd blir torrhö och andraskörd hösilage. Inte märkt att någon av hästarna (11st) reagerat negativt.

Vet inte vad det är han inte tål. Kanske det var för blött för han fast en TS på 70-72%.
Men förra ägaren sa att han inte tålde inplastat foder. Dock EFTER vi köpt han. Han blev lös i magen.

Jag håller en tumme att vi har riktigt torrt i år igen och mitt test i micron inte fungerade optimalt. I dag ska proverna ur frysen och med posten. Så svar lär komma i veckan.

En fråga från en novis på detta. Vi ska ta grannen till hjälp med inplastning & balning i år för första gången, då vi alltid gjort torrhö i småbal innan. Så jag är helt ovetandes av det du nämner med micron, vad är det ?
Ni som mäter TS halten hemma har ni egen mätare då ?
Varför lägger man proverna i frysen ?
Undrar hur många dagar ni låtit det ligga för att nå upp till en TS halt på över 80% ?
Tål inplastat hö regn bättre än småbalar ? Läser här att en del fått regn på samma dag som det balas, vilket inte skulle vara ok på hårdpressat/löspressat hö,då skulle det mögla på logen på nolltime.
Vi har tagit en stor risk då vi tagit ner det igår kväll, men väderprognoserna ändrar sig dag för dag, det är redan sent som det är. Vi riskerar att få regn på det var 3:e dag enl senaste prognosen.
Nu när höet är så högt & grovt, funkar det att bala det på dag 3 då, som dom flesta tycks göra.
Vi har haft regn varje dag, med undantag av 3 dgr sol för 2 veckor sedan. Så vi får helt enkelt köra på, då semestern slutar nästa vecka.

Man kan köra hösilaget i micron för att torka det. På så sett hur hög TS är.
http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm#3

Lägger proverna i frysen för de inte ska hinna torka något mer eller bli dåliga. Behövs ju inte om man skickar proverna på en gång. Har dock inte kommit iväg med mitt ännu. Ska fixa det i morgon eller i dag.

Det är ju inte optimalt att få regn på det samma dag som det plastas, men vi har fått det ett år och det var bra balar ändå. Dock var det inte allt för mycket regn.

Är risken för regn övervägande skulle jag välja att plasta in så fort som möjligt. Stränga dagen innan och sen plasta.
På tre dagar brukar man få ganska torrt hösilage. I fjol fick vi 70-72%TS och då slogs vallen klockan 14 på onsdag, strängades ca 14 torsdag och pressades fredag vid 11. De tre dagarna var de sol, men ganska vindstilla.
Har haft kanonbalar. Tror det är 2 dåliga balar på 85 balar.
Men i år är väderleken mer fuktig än i fjol. Får hålla tummarna på mycket vind.

Man kan köra hösilaget i micron för att torka det. På så sett hur hög TS är.
http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm#3

Vet inte om jag fattar rätt. Men jag var ute & tog 50 gram från vallen som är strängad, & ska balas imorgon ev.
Klippte det & micrade i 12 min, då fick jag det till 23 gram ?
vilket skulle bli 23/50*100= 46 i TS

Eller menar dom att man ska dra ur 50 gram i en bal som man öppnat innan fodring & göra ett prov utav det............förstår inte riktigt:confused:

Du har gjort helt rätt. Just nu är TS 46%. Men det kommer ju att torka tills i morgon. Vill du veta TS i dina balar utan att ta en analys måste du ta 50 gram från vallen precis innan pressning.

Liknande trådar

Foder & Strö Ni i västernorrland. När slår ni vallen? Var och kollade på lägdorna som vi arrenderar och axen (heter det så?) är på väg upp på några...
Svar
1
· Visningar
949
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama