SL:s biljettsystem hur långt kan man åka på en biljett?

Islandshästryttare

Trådstartare
Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska till Täby köper jag bara en enkelbiljett då eller måste jag köpa för en större zon eller vad man ska säga? Funderar på att köpa en sjudagarsbiljett men blir nog inte så prisvärt om jag till exempel inte kan ta mig till Täby på den till exempel. Västtrafik som jag åker med till vardags har olika zoner men jag hittar ingen riktigt bra information på SLs sida.

Och måste man blippa en biljett på appen när man går på en buss? Eller går man bara på. Vid tunnelbanan finns det ju spärrar.
 
Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska till Täby köper jag bara en enkelbiljett då eller måste jag köpa för en större zon eller vad man ska säga? Funderar på att köpa en sjudagarsbiljett men blir nog inte så prisvärt om jag till exempel inte kan ta mig till Täby på den till exempel. Västtrafik som jag åker med till vardags har olika zoner men jag hittar ingen riktigt bra information på SLs sida.
Allt är en zon. Du betalar 42 kronor och det gäller som inpassering under 75 minuter.
 
Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska till Täby köper jag bara en enkelbiljett då eller måste jag köpa för en större zon eller vad man ska säga? Funderar på att köpa en sjudagarsbiljett men blir nog inte så prisvärt om jag till exempel inte kan ta mig till Täby på den till exempel. Västtrafik som jag åker med till vardags har olika zoner men jag hittar ingen riktigt bra information på SLs sida.

Och måste man blippa en biljett på appen när man går på en buss? Eller går man bara på. Vid tunnelbanan finns det ju spärrar.

För att tillägga, man blippar vid chauffören när du stiger på en buss. Det är bara vissa innerstatsbussar du kan kliva på längre bak och blippa.
 
För att tillägga, man blippar vid chauffören när du stiger på en buss. Det är bara vissa innerstatsbussar du kan kliva på längre bak och blippa.

Tack då fungerar det ungefär som här då, här kliver man på en buss fram och blippar vid chauffören fast det fungerar sådär ärligt talat. Ganska många chaufförer struntar tyvärr i om folk kliver på på samtliga dörrar. Svårt mitt i stan när det kliver av folk vid varenda hållplats antar jag och på alla dörrar. En del chaufförer säger till de flesta gör det inte.
 
I teorin kan man åka från Hallstavik till Nynäshamn på en biljett. I praktiken går det inte inom 75 minuter. De tog bort zongränserna eftersom de endast gällde för enkelbiljetter och de flesta gjorde fel. Många i ytterområdena tyckte också att det var orättvist att de behövde passera zongräns vid resa till närmaste centralort medan man i Stockholm kunde åka långt utan att passera en gräns. Blev dyra matinköp och läkarbesök för en del. För att ändå få extra betalt för de långa resorna (av dem som inte har periodbiljett) förkortades giltighetstiden på en biljett,
Man kan även åka till Gnesta och Bålsta med SL-biljett, trots att de ligger i andra län.

Åker du med Roslagsbanan (eller spårvagn) så blippar du på plattformen.
 
I teorin kan man åka från Hallstavik till Nynäshamn på en biljett. I praktiken går det inte inom 75 minuter. De tog bort zongränserna eftersom de endast gällde för enkelbiljetter och de flesta gjorde fel. Många i ytterområdena tyckte också att det var orättvist att de behövde passera zongräns vid resa till närmaste centralort medan man i Stockholm kunde åka långt utan att passera en gräns. Blev dyra matinköp och läkarbesök för en del. För att ändå få extra betalt för de långa resorna (av dem som inte har periodbiljett) förkortades giltighetstiden på en biljett,
Man kan även åka till Gnesta och Bålsta med SL-biljett, trots att de ligger i andra län.

Åker du med Roslagsbanan (eller spårvagn) så blippar du på plattformen.

tack för bra info! Låter ändå vettigt att ta bort gränserna tycker jag! Ska räkna lite på hur mycket jag kommer åka kanske köpaer en sjudagarsbiljett. Enkelt och jag behöver inte tänka på att köpa biljett varje gång.
 
tack för bra info! Låter ändå vettigt att ta bort gränserna tycker jag! Ska räkna lite på hur mycket jag kommer åka kanske köpaer en sjudagarsbiljett. Enkelt och jag behöver inte tänka på att köpa biljett varje gång.

Ska jag vara i Stockholm mer än en dag köper jag alltid flerdagarsbiljetter. Jag har hittills inte gått back på det plus att det är skönt att slippa stressa och hålla koll på de där 75min.
 
Ska jag vara i Stockholm mer än en dag köper jag alltid flerdagarsbiljetter. Jag har hittills inte gått back på det plus att det är skönt att slippa stressa och hålla koll på de där 75min.


Ja jag ska vara i Stockholm åtta dagar. Förhoppningsvis kan jag gå från centralen till hotellet på Birger Jarlsgatan första dagen. Kommer till Stockholm på förmiddagen så går dit och lämnar stor väska tänker jag. Så behöver jag inte ha biljett första dagen.
 
Det beror på vilken del av gatan du ska till. Jag brukar bo på Kung Carl (på Stureplan) och då går jag Hamngatan förbi NK. Det går också att gå Kungsgatan men jag brukar vilja glida in på NK :angel:

Ska bo på ett elitehotell på Birger Jarlsgatan 29 ingen aning om vilken del det räknas som :cool:

Glida in på NK låter som det kan vara en dyr historia! 😄
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 466
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 484
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: 95johsv
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp