Skyltar på häst/djurtransport?

Andorra

Trådstartare
Har hört att det ska finnas regler för hur stor skylten för djurtransport måste vara på hästtransporten. Kompisen sa att den som sitter bak på transporten måste vara 80 cm lång.

Finns inte en möjlighet för mig att få plats med en 80 cm lång skylt på min kärra. Har försökt googla på jordbruksverket men hittade bara info om att det måste finnas tydliga skyltar/dekaler men inga mått på dom.

Vad är det som gäller?

Sv: Skyltar på häst/djurtransport?

Man köper de självklistrande och klipper itu dem där balkarna på lemmen går och fortsätter helt enkelt på andra sidan balken. Ofta får man tom dela dem två gånger för att de skall få plats, visuellt tänker man inte ens på att balkarna går mitt i skylten. Vi har faktiskt nu tom en hästransport ;) hade problem med utrymmet och få till en vettig delning så ett t fick stryka på foten.

Fast vad säger lagen? Finns det några mått?
Saxat från jordbruksverkets hemsida. Står inga mått i texten utan bara att det ska framgå tydligt att det är levande djur i fordonet.

"Skyltar

Det ska finnas skyltar på motordrivna fordon och släpvagnar som djur transporteras i. Kravet gäller inte personbilar.
•Svenskregistrerade fordon ska ha skyltar både bak och fram.
•Det ska vara tydligt att det är levande djur i fordonet.
•Skyltarna ska vara lätta att läsa på håll.
•Texten kan vara på svenska eller engelska."

Ja det finns måttkrav i lagen om hur stora skyltarna skall vara har läst det i lagen men kan inte på rak arm säga var exakt det står. De färdiga gula skyltarna följer i alla fall exakt de måttkrav som finns den avlånga bak och den fyrkantiga fram.

Efter en snabb googling på mått+skylt+djurtransport fick jag fram följande:

Skyltar
Varje motorfordon måste ha skyltar som visar att levande djur transporteras, till exempel med texten "Djurtransport" eller "Hästtransport". Skyltarna ska ha svart text på gul botten och placeras väl synliga fram- och baktill på fordonet. Storleken på skyltarna ska vara minst 0,9x0,2 meter. Skylten framtill på en släpvagn som är kopplat till en personbil ska vara minst 0,5x0,3 meter. Reglerna kring transportmedel är omfattande och komplett information finns hos Jordbruksverket. Det finns också särskilda regler för transport med fartyg och flygplan.

Men när jag sedan går in på Jordbruksverket hittar jag inga mått angivna så jag vet inte exakt vad som gäller. Texten på jordbruksverket är från 2010.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 751
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 643
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka