Skyldigheter som bilsäljare

Handlar inte riktigt om ”går på”, jag tycker man har rätt att förvänta sig av även privatpersoner att de följer lagar och regler och inte medvetet lurar eller undanhåller. Jag tycker vi är skyldiga varandra det, om vi vill kunna kalla oss hederliga.

Vilket inte betyder att jag saknar kunskap och erfarenhet om motsatsen.
Skillnad på att kalla sig hederlig och att vara det. En bilhandlare gör en egen bedömning av bilens skick oavsett kundens uppgifter i ett sådant här fall.
 
Har jag aldrig varit med om, de har tittat på bilen, ibland provkört och sen har de gett ett pris.
Det beror nog på övriga omständigheter i affären.
Om de tjänar tillräckligt bra på den ändå så struntar de nog i småsaker som de inte ser på en gång.
 
Lagen är köplagen men som jag och andra skrev innan så har de faktiska omständigheterna betydelse för bedömningen och en försäljning till en bilhandlare ställer mindre krav.

Mm, med andra ord inte så absolut som vissa här påstår. Sen är det ju fortfarande konstigt att en bilfirma inte frågar om sånt om man väntar sig sån info.
 
Senast ändrad:
Mm, med andra ord inte så absolut som vissa här påstår. Sen är det ju fortfarande konstigt att en bilfirma inte frågar om sånt om man väntar sig sån info.

Dom bryr sig inte, helt enkelt. Besiktningsprotokoll + deras egna besiktning räcker för dom. Dom köper så många bilar, och alla begagnade bilar har små grejer som felar.

Det som kanske är en grej för dig (låt mig gissa, varvtalet sjunker så den knappt går igång vid kallstart och du får stampa lite på gasen för att få igång den?) är inte det för dom, dom har sett så mycket skit och vill bara sälja den vidare för en liten vinst.
 
Jag skulle aldrig få för mig att lura folk bara för nån annan luras. Jag trodde faktiskt det fanns mer etik och moral hos användare här. Men världen är ju inte bättre än vad vi gör den till.
 
Dom bryr sig inte, helt enkelt. Besiktningsprotokoll + deras egna besiktning räcker för dom. Dom köper så många bilar, och alla begagnade bilar har små grejer som felar.

Det som kanske är en grej för dig (låt mig gissa, varvtalet sjunker så den knappt går igång vid kallstart och du får stampa lite på gasen för att få igång den?) är inte det för dom, dom har sett så mycket skit och vill bara sälja den vidare för en liten vinst.

Nej, det är inget sånt. Inga problem alls att starta.
 
Jag har svårt att se hur det du anser var ett problem ens är ett problem då. Inget som fastnar i varken officiella besiktningen eller bilfirmans, inget farligt, inget problem att starta.

Låter som något som är helt normalt slitage/åldersrelaterat.

Nej, det är inget som påverkar bilens funktion alls i dagsläget.
 
Min bil ska bytas in som kontantinsats på en nyare. Det är alltså till en (stor) försäljare, inte privat. Har jag några skyldigheter att uppge ev problem då? Hade jag sålt privat hade jag definitivt gjort det, nu är det mer aktuellt att få så mycket betalt som möjligt 🫣

Nej, de gör en undersökning av bilen och ser vad som behöver göras med den och sätter ett pris därefter. Förmodligen kommer du ändå att få ett lägre pris än om du hade sålt den privat eftersom de dels räknar med att behöva lägga ner jobb på den och dels behöver generera vinst på försäljningen av bilen.

Du har inga skyldigheter alls att påtala några problem.
 
Jag kan i alla fall säga att jag inte fick en enda fråga om hur bilen fungerade. Eller om det var nått jag ville säga. Nu visste jag ju det efter den här tråden, men ändå lite förvånad. Trodde nog ändå jag skulle få nån fråga om det var nått som jag visste om var knas.

Trots problem fick jag en bra värdering i alla fall 👌
Jag kan inte bli särskild upprörd av dina resonemang. I lawlines svar står bl a Här måste beaktas det faktum att du som privatperson knappast kan förväntas upplysa en näringsidkare om särskilt mycket, i synnerhet inte när det handlar om upplysningar inom dennes bransch. Case closed för min del.

Att de inte frågade något om din bil betyder dessutom sannolikt att de gör sin kalkylerade vinst på både din nya bil och inbytesbilen, även om de behöver göra nån reparation på den.

Hoppas det blir bra med nya bilen!
 
Jag kan inte bli särskild upprörd av dina resonemang. I lawlines svar står bl a Här måste beaktas det faktum att du som privatperson knappast kan förväntas upplysa en näringsidkare om särskilt mycket, i synnerhet inte när det handlar om upplysningar inom dennes bransch. Case closed för min del.

Att de inte frågade något om din bil betyder dessutom sannolikt att de gör sin kalkylerade vinst på både din nya bil och inbytesbilen, även om de behöver göra nån reparation på den.

Hoppas det blir bra med nya bilen!
Fast det var väl endast personen på lawlines bedömning - inte någon absolut sanning. Dessutom i ett fall då felet var okänt för privatpersonen. Jag tycker det verkar fullt rimligt att man som privatperson inte ska förutsättas ha kunskapen att känna till och förstå allt kring produkten man säljer. MEN man är väl fortfarande skyldig att upplysa om sådana fel man känner till - bara att kraven på vad man förväntas begripa är lägre om man som privatperson säljer till proffs, än tvärtom.
 
Nej, det är inget som påverkar bilens funktion alls i dagsläget.
Jag har vagt minne av att du har en lite mindre, äldre bil? I så fall har de säkert bara kastar ett getöga på den och gett dig ett schablonbelopp. Är det en större märkesfirma så är det inte ovanligt att de säljer iväg ”billigare äldre bilar” till andra mindre bilfirmor.

Hoppas du blir nöjd med nya bilen!
 
Fast det var väl endast personen på lawlines bedömning - inte någon absolut sanning. Dessutom i ett fall då felet var okänt för privatpersonen. Jag tycker det verkar fullt rimligt att man som privatperson inte ska förutsättas ha kunskapen att känna till och förstå allt kring produkten man säljer. MEN man är väl fortfarande skyldig att upplysa om sådana fel man känner till - bara att kraven på vad man förväntas begripa är lägre om man som privatperson säljer till proffs, än tvärtom.
Av hela texten drar jag slutsatsen att ansvaret för säljaren inte blir särskilt stort när hon säljer till ett företag. Men nyckeln här är antagligen "med fog". Vad kunde bilfirman med fog förvänta sig? Vi vet inte om felet på vare sig frågeställarens eller @MissFideli s bil är sådant. Dessutom ska bilen vara "i väsentligt sämre skick", det vet vi heller inte om den är.
 
Jag har vagt minne av att du har en lite mindre, äldre bil? I så fall har de säkert bara kastar ett getöga på den och gett dig ett schablonbelopp. Är det en större märkesfirma så är det inte ovanligt att de säljer iväg ”billigare äldre bilar” till andra mindre bilfirmor.

Hoppas du blir nöjd med nya bilen!

Den är 8 år drygt. Den gicks igenom någorlunda ordentligt, de har dragit av för skador men nämnde inte nått om t.ex bromsar som jag sade till om första gången. Men mycket möjligt att de säljer den vidare till annan handlare.
Tack! Jag tror jag kommer bli väldigt nöjd.❤️
 
Senast ändrad:
Fast det var väl endast personen på lawlines bedömning - inte någon absolut sanning. Dessutom i ett fall då felet var okänt för privatpersonen. Jag tycker det verkar fullt rimligt att man som privatperson inte ska förutsättas ha kunskapen att känna till och förstå allt kring produkten man säljer. MEN man är väl fortfarande skyldig att upplysa om sådana fel man känner till - bara att kraven på vad man förväntas begripa är lägre om man som privatperson säljer till proffs, än tvärtom.
Inte riktigt så, när bilfirman går genom bilen gör de en bedömning av vilket skick den är i och de kan förväntas se de fel bilen har även om du inte berättat om dem, det är först när det är ganska speciella fel och fel som avsiktligt dolts som det är aktuellt.

Sen beror det förstås på värdet på bilen också, är det en Ferrari i mångmiljonklassen är det såklart inte samma som om det är en äldre lite billigare bil som jag antar det gäller här.
 
Jag kan förstå att ts inte vill säga exakt vilket felet var men nog många som är som jag som velat veta för det blir lite en cliffhanger av historien utan det :)
 
Av hela texten drar jag slutsatsen att ansvaret för säljaren inte blir särskilt stort när hon säljer till ett företag. Men nyckeln här är antagligen "med fog". Vad kunde bilfirman med fog förvänta sig? Vi vet inte om felet på vare sig frågeställarens eller @MissFideli s bil är sådant. Dessutom ska bilen vara "i väsentligt sämre skick", det vet vi heller inte om den är.

Inte riktigt så, när bilfirman går genom bilen gör de en bedömning av vilket skick den är i och de kan förväntas se de fel bilen har även om du inte berättat om dem, det är först när det är ganska speciella fel och fel som avsiktligt dolts som det är aktuellt.

Sen beror det förstås på värdet på bilen också, är det en Ferrari i mångmiljonklassen är det såklart inte samma som om det är en äldre lite billigare bil som jag antar det gäller här.
Precis- vi vet inte vad felet är eller hur det visar sig, och därmed är det svårt att veta om det är något de kunnat förvänta sig om att bli upplysta om, eller inte.

Jag föreställer mig att fel som inte syns vid en yttre besiktning, men är uppenbara om man använder bilen i vardagen och markant påverkar användbarheten, faller under säljarens skyldighet att informera om även om man råkar vara privatperson. Typ om bilen inte går att starta utan startkablar när den inte är varmkörd, eller om den inte går att köra på de högre växlarna. Medan däremot sådana fel man inte uppenbart märker som privatperson, eller sådant slitage som är någorlunda rimligt utifrån bilens övriga skick och pris, inte gör det.
 
Jag kan förstå att ts inte vill säga exakt vilket felet var men nog många som är som jag som velat veta för det blir lite en cliffhanger av historien utan det :)

Felet är ett missljud precis vid starttillfället. Det skrapar till under nån sekund. Låter som starten hänger sig lite. Jag har bytt startmotor, vilket troligen var i onödan då det kom igen. Jag har bytt batteri, vilket inte hjälpte. Det nån föreslog var att smörja upp tändningslåset, vilket jag gjort med visst resultat. Den startar på en gång, inga missljud vid körning, inget utöver skrapet precis vid starten. Men det är bara vid kallstart, aldrig när den gått en stund. Därför märkte de troligen inget vid testet, men kommer märka när de kallstartar den. Och det skulle de göra innan den gått ut till kund. Om jag inte skulle sagt nått vill säga.

Felet är flera år gammalt som sagt och har aldrig vållat problem.
 
Jag föreställer mig att fel som inte syns vid en yttre besiktning, men är uppenbara om man använder bilen i vardagen och markant påverkar användbarheten, faller under säljarens skyldighet att informera om även om man råkar vara privatperson. Typ om bilen inte går att starta utan startkablar när den inte är varmkörd, eller om den inte går att köra på de högre växlarna. Medan däremot sådana fel man inte uppenbart märker som privatperson, eller sådant slitage som är någorlunda rimligt utifrån bilens övriga skick och pris, inte gör det.
Växellådan lär bilfirman lär märka vid en provkörning och startproblemen är bara en normal service. Jag skulle säga att det krävs betydligt mer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: julgrisen
·
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 893
Senast: Jeffery
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 715
Senast: Kirre
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp