Skyldigheter som bilsäljare

Så har det alltid varit för mig också. Jag har aldrig varit med om att bilföretaget har ställt frågor om bilen. De har gjort en besiktning och fastställt värdet där. Och i de fallen har jag inte känt ansvar för att peka ut kända fel.
Olika personer har dessutom olika tolerans för hur bra bilen ska funka.
Så länge bilen är trafiksäker skulle jag inte göra nåt.
Köper jag en begagnad bil räknar jag med att den har gått igenom besiktning och.är säker att köra.
 
Min erfarenhet är att de sällan är det.
När jag köpte en tidigare bil av en bilfirma sades inget om att den hade varit krockad.
Inget som synes heller utom möjligen om man kröp under den, jag vet inte hur bilfirman såg detta.
Det fanns i alla fall inte i min och sambons tanke att leta efter just märken efter krock på bilen.

Jag hade bilen ett antal år och när jag skulle byta in den mot en mindre bil hos en mindre bilhandlare kollade de igenom den och sa till vår förvåning att de inte ville byta in den.
Att bilen var fin förutom att den hade varit krockad (här bytte jag och sambon häpna ögonkast varför säljaren frågade om vi inte visste det? Näe, det visste vi inte) men mest för att han inte hade samma försäkring som de stora bilfirmorna och vågade inte byta in en premiumbil till då han fått några dyra reparationer på de han hade bytt in.
Dubbelt snopet för mig, att den varit krockad, att han inte ville byta in min bil och så fick jag börja leta bil att köpa igen.

Alternativt att den säljande bilfirman bedömde att det inte var något som försämrade bilens egenskaper och därför inte behövde deklareras för kund.

Bytte bil då jag inte längre hade häst och behov av så stor bil, dyr i skatt och försäkring.
 
De gånger som jag och mina närstående lämnat bil som inbyte till bilfirma så har bilfirman gjort en besiktning av inbytesbilen, det har inte varit aktuellt att diskutera eventuella fel och problem på annat sätt. Men jag gissar att olika firmor gör på olika sätt och du får självklart inte ljuga om bilens skick.

Det handlar ju mer om att inte upplysa om de inte ställer frågor. Inte om att svara att allt är bra om de frågar.
 
Olika personer har dessutom olika tolerans för hur bra bilen ska funka.
Så länge bilen är trafiksäker skulle jag inte göra nåt.
Köper jag en begagnad bil räknar jag med att den har gått igenom besiktning och.är säker att köra.

Det här är ett fel som kommer märkas innan den säljs, så ev köpare skulle inte drabbas.
 
När jag köpte en tidigare bil av en bilfirma sades inget om att den hade varit krockad.
Inget som synes heller utom möjligen om man kröp under den, jag vet inte hur bilfirman såg detta.
Det fanns i alla fall inte i min och sambons tanke att leta efter just märken efter krock på bilen.

Jag hade bilen ett antal år och när jag skulle byta in den mot en mindre bil hos en mindre bilhandlare kollade de igenom den och sa till vår förvåning att de inte ville byta in den.
Att bilen var fin förutom att den hade varit krockad (här bytte jag och sambon häpna ögonkast varför säljaren frågade om vi inte visste det? Näe, det visste vi inte) men mest för att han inte hade samma försäkring som de stora bilfirmorna och vågade inte byta in en premiumbil till då han fått några dyra reparationer på de han hade bytt in.
Dubbelt snopet för mig, att den varit krockad, att han inte ville byta in min bil och så fick jag börja leta bil att köpa igen.

Alternativt att den säljande bilfirman bedömde att det inte var något som försämrade bilens egenskaper och därför inte behövde deklareras för kund.

Bytte bil då jag inte längre hade häst och behov av så stor bil, dyr i skatt och försäkring.

Fy vad trist. Jag har letat efter en bil med fullständig nybilsgaranti för att klara mig undan det värsta. Men bilformor ska man nog generellt vara försiktig att lita på.
 
Olika personer har dessutom olika tolerans för hur bra bilen ska funka.
Så länge bilen är trafiksäker skulle jag inte göra nåt.
Köper jag en begagnad bil räknar jag med att den har gått igenom besiktning och.är säker att köra.

Mig veterligen är den helt trafiksäker! Jag skulle inte vara rädd för att köra vidare med den om jag inte velat ha en nyare med mindre mil.
 
Och då beror det helt på fel. Inte säga att bromsarna är dåliga är helt okej. Det märker de vid en normal undersökning.

Att t ex inte upplysa om att du superlimmat ihop axeln och spacklat över så det inte syns är lite värre

Som jag skrivit tidigare, det är ett fel som hade märkts innan försäljning och definitivt inget trafikfarligt. Hade aldrig kommit på tanken att sälja en trafikfarlig bil.
 
Nej, det var ju ett tydligt skuldbeläggande.
Faktiskt inte menat så. Men jag tror många resonerar precis sådär, att ingen mer än bilfirman blir ju lidande. En bilfirma går back på att sälja en bil som de kan få en reklamation på. De flesta bilfirmor är dessutom medvetna om vad lagen säger, och krånglar inte vid reklamation. Dvs de säljer inte medvetet defekta bilar. Utan om de köper en bil med kända fel åtgärdar de först och säljer sen. Men vet de inte om felen så är det ju värre.

Firman jag köpte min senaste ifrån (en liten) tog inte in ett visst premiummärke i inbyte. Inte för det märket var sämre eller svårt att sälja eller något. Utan för att firman blivit totalt blåst på en sådan bil och gjort en förlust om 300 000 på den vilket varit mycket kännbart och ffa ville ägaren inte se en sån bil igen.

Sen finns såklart bilfirmor som är rötägg och luras med, som fullt medvetet säljer skit, mörkar det och inte tar ansvar sen
 
Som jag skrivit tidigare, det är ett fel som hade märkts innan försäljning och definitivt inget trafikfarligt. Hade aldrig kommit på tanken att sälja en trafikfarlig bil.
Märks felet vid en normal undersökning är det som jag skrivit i första inlägget jag skrev inget de kan åberopa som fel.

Så märks det vid en normal kort provkörning och normal undersökning kan du utan oro vara tyst om det. Dock säger du ju att om du berättar om felet skulle det vara stor skillnad på värdet, och jag tänker att ett fel som märks vid normal koll märker de väl innan du fått pengarna? Eller för olika firmor olika kanske. Här har de besiktigat innan man fått pengarna
 
Märks felet vid en normal undersökning är det som jag skrivit i första inlägget jag skrev inget de kan åberopa som fel.

Så märks det vid en normal kort provkörning och normal undersökning kan du utan oro vara tyst om det. Dock säger du ju att om du berättar om felet skulle det vara stor skillnad på värdet, och jag tänker att ett fel som märks vid normal koll märker de väl innan du fått pengarna? Eller för olika firmor olika kanske. Här har de besiktigat innan man fått pengarna

Det märks bara vid kallstart, så inget de kommer märka idag eftersom jag kör dit bilen. Jag vet inte hur mycket det skulle kosta, men jag tror nog att de gärna skulle ta en möjlighet att få dra av lite till på värdet. Eller mycket till för den delen.
 
Det märks bara vid kallstart, så inget de kommer märka idag eftersom jag kör dit bilen. Jag vet inte hur mycket det skulle kosta, men jag tror nog att de gärna skulle ta en möjlighet att få dra av lite till på värdet. Eller mycket till för den delen.
Det känns inte alls rätt, ska vi som köper bilar lita på bilfirman så bör ju även bilfirman kunna lita på när folk lämnar in sina bilar att dom inte medvetet undanhåller problemen. Sen är det ju människor som driver firman och som också är beroende av att folk är ärliga mot dom så dom kan fatta rätt beslut.

Sen är det också pinsamt överlag tycker jag att lämna in en bil med uppenbart fel som har märkts av innan som dom märker av liksom andra gången dom startar bilen, då skulle jag aldrig kunna åka tillbaka till den firman efteråt iallafall.
 
Det känns inte alls rätt, ska vi som köper bilar lita på bilfirman så bör ju även bilfirman kunna lita på när folk lämnar in sina bilar att dom inte medvetet undanhåller problemen. Det är ju människor som driver firman och som också är beroende av att folk är ärliga mot dom så dom kan fatta rätt beslut.

Eller så känner man att man är trött på att vara ärlig utan att få ärlighet tillbaks?
 
Eller så känner man att man är trött på att vara ärlig utan att få ärlighet tillbaks?
Då iståfall om denna bilfirman är såpass oärlig som jag antar att den varit mot er och det är därför som du känner att det är berättigat att lämna in en bil med fel du vet om? Då undrar jag varför du köper en ny bil hos dom, om du vet med dig att dom inte är ärliga? Jag hade iallafall inte vågat köpa en bil hos en sådan firma.

Var ärlig istället, köp bilar på firmor som är ärliga och vill göra rätt för sig och stötta dom istället. Laga den bilen du har och sälj den och lev vidare med ett gott samvete. Två fel gör aldrig ett rätt.
 
Då iståfall om denna bilfirman är såpass oärlig som jag antar att den varit mot er och det är därför som du känner att det är berättigat att lämna in en bil med fel du vet om? Då undrar jag varför du köper en ny bil hos dom, om du vet med dig att dom inte är ärliga?

Var ärlig istället, köp bilar på firmor som är ärliga och vill göra rätt för sig och stötta dom istället. Laga den bilen du har och sälj den och lev vidare med ett gott samvete.

Därför att de är en av få som har en sån bil jag vill ha. Svårare än så är det inte.
Men ja, jag har blivit lurad av dom. En gång av säljaren jag köpte bilen av, en gång av verkstan. Bakluckan är omlackad 3 ggr, varav 2 pga slarv av 2 olika lackverkstäder. En annan verkstad försökte få mig att byta bromsar, trots att de var långt ifrån slut.
 
Därför att de är en av få som har en sån bil jag vill ha. Svårare än så är det inte.
Sälja den andra privat då, laga den och sälj med gott samvete och få det som bilen är värd.

Och om det visar sig vara fel på den du köper, då kan du nog inte komma tillbaka och kräva saker och ting när du så medvetet lurat dom på bilen du bytte in. Det blir bara jättekonstigt. Jag hade inte kunnat med det iallafall.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 606
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 823
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 727
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp