Skyldigheter som bilsäljare

Då iståfall om denna bilfirman är såpass oärlig som jag antar att den varit mot er och det är därför som du känner att det är berättigat att lämna in en bil med fel du vet om? Då undrar jag varför du köper en ny bil hos dom, om du vet med dig att dom inte är ärliga? Jag hade iallafall inte vågat köpa en bil hos en sådan firma.

Var ärlig istället, köp bilar på firmor som är ärliga och vill göra rätt för sig och stötta dom istället. Laga den bilen du har och sälj den och lev vidare med ett gott samvete. Två fel gör aldrig ett rätt.
Men det är normalt inte så man säljer en bil till en firma. De tar själva hand om besiktningen och säljaren förväntas inte uppge kända fel.
 
Sälja den andra privat då, laga den och sälj med gott samvete och få det som bilen är värd.

Och om det visar sig vara fel på den du köper, då kan du nog inte komma tillbaka och kräva saker och ting när du så medvetet lurat dom. Det blir bara jättekonstigt. Jag hade inte kunnat med det iallafall.

Jag vill inte sälja privat, i så fall hade jag gjort det och troligen ändå fått mer betalt än nu. Är det fel på den nya, har den garantier eftersom den är såpass ny.
 
Eller så känner man att man är trött på att vara ärlig utan att få ärlighet tillbaks?
Det finns alltid en risk att det slår tillbaka senare.
Jag skulle aldrig riskera mitt rykte på det viset.

Vad tror du kommer att hända om bilen som du köper har några fel som du vill ha åtgärdade?
Tror du att de i det läget kommer att hjälpa tjejen som blåste dem på inbytesbilen?
Visserligen så är du skyddad i lagen men de har ändå möjlighet att krångla tills att du blir galen och vänta på utslag i ARN.
 
Det finns alltid en risk att det slår tillbaka senare.
Jag skulle aldrig riskera mitt rykte på det viset.

Vad tror du kommer att hända om bilen som du köper har några fel som du vill ha åtgärdade?
Tror du att de i det läget kommer att hjälpa tjejen som blåste dem på inbytesbilen?
Visserligen så är du skyddad i lagen men de har ändå möjlighet att krångla tills att du blir galen och vänta på utslag i ARN.

Skulle den ha fel är jag mest troligen skyddad av garantier. I så fall behöver jag inte vända mig till dom utan till min vanliga verkstad.
Att jag skulle få dåligt rykte i hela bilbranschen hållet jag för helt osannolikt.
 
Jag vill inte sälja privat, i så fall hade jag gjort det och troligen ändå fått mer betalt än nu. Är det fel på den nya, har den garantier eftersom den är såpass ny.
Jag tycker bara argumentet att "trött på att bli lurad" är galet. Två fel gör som sagt inte ett rätt.

Det kan lika gärna vara ett väldigt måndagsexemplar och den förra ägaren kanske redan använt upp garantin. Då tror jag inte du kan använda den igen om dom anses ha fixat felen. Det finns många anledningar till att hålla sig väl med bilfirman.
 
Jag tycker bara argumentet att "trött på att bli lurad" är galet. Två fel gör som sagt inte ett rätt. Och jag tror knappast att garanti täcker alla fel, jag vet att det inte gör det. Hört om många med nya bilar med fel som inte täckts av nybilsgarantin, så den bron hade jag inte vågat bränna på det sättet.

Jag har rätt bra koll på vad som brukar täckas av nybilsgaranti och inte.
Och rätt bra koll på vanliga fel på denna bil.
 
Det här är ett fel som kommer märkas innan den säljs, så ev köpare skulle inte drabbas.

Fast detta vet du inte.

Antingen märks det vid undersökning = du få ändå inte pengarna eller så märks det inte vid undersökning = blivande köpare får problem.
 
Jag har rätt bra koll på vad som brukar täckas av nybilsgaranti och inte.
Och rätt bra koll på vanliga fel på denna bil.
Jag skiver att man vet aldrig, det finns en risk att det slår tillbaka och då står du där utan hjälp från något håll. Är du beredd att bränna alla broar och bli sedd som en kund som inte är ärlig så kör på och sälj bilen till dom. Jag hade inte tagit risken och definitivt inte velat bli klassad som en kund som inte är ärlig.
 
Skulle den ha fel är jag mest troligen skyddad av garantier. I så fall behöver jag inte vända mig till dom utan till min vanliga verkstad.
Att jag skulle få dåligt rykte i hela bilbranschen hållet jag för helt osannolikt.
Man vet aldrig var ett dåligt rykte kan hamna.
Jag skulle aldrig chansa.
Jag, för min del, jobbar inte på det sättet.

Om man jämför med bussbranchen så finns det ju individer som är ökända i de flesta garage.
Så världen är för liten för att luras.
 
Jag skiver att man vet aldrig, det finns en risk att det slår tillbaka och då står du där utan hjälp från något håll. Är du beredd att bränna alla broar och bli sedd som en kund som inte är ärlig så kör på och sälj bilen till dom.

Jösses vad stora växlar du drar på detta! Låter som hela världen skulle rasa för att bilfirman får fixa ett fel på en 8 år gammal bil.
 
Man vet aldrig var ett dåligt rykte kan hamna.
Jag skulle aldrig chansa.
Jag, för min del, jobbar inte på det sättet.

Om man jämför med bussbranchen så finns det ju individer som är ökända i de flesta garage.
Så världen är för liten för att luras.

Och ännu fler som inte har några problem att byta garage trots att de missköter sig? Konstigt.
 
Är det något som riskerar säkerheten hade jag upplyst om det eller om det är något som avsiktligt dolts. Fel i övrigt är det upp till bilfirman att se tycker jag. Köplagen har nämnts men här bör man också ta med att en bilfirma förutsätts ha kunskap att kunna göra en ingående besiktning av bilen och dess skick, det är skillnad om man säljer till en privatperson utan särskilda bilkunskaper.
 
Det handlar ju mer om att inte upplysa om de inte ställer frågor. Inte om att svara att allt är bra om de frågar.
Precis. Och som jag sade - när jag eller närstående bytt in bilar har det inte varit tal om att svara på en massa frågor om bilen och bilens skick, utan bilfirman har eventuellt gett ett preliminärt inbytespris vid första kontakt och sedan gjort en besiktning innan de tog in bilen. Jag har liksom inte känt att jag har förväntats upplysa om något egentligen utan har bara gjort som jag blivit ombedd att göra (t.ex. ta bilder på bilen in- och utvändigt när vi hade kontakt på distans först).
 
Jag hade upplyst bilfirman om det är något fel utöver ”normalfel” som en bil med den åldern/milantal kan tänkas ha.

Normalt: slitna bromsar, glapp i en spindelled mm
Onormalt: ratten lossnar när man svänger åt höger, går ej att lägga i backen, svår att starta vid minusgrader mm
 
Jag har rätt bra koll på vad som brukar täckas av nybilsgaranti och inte.
Och rätt bra koll på vanliga fel på denna bil.
Det kan så vara.
Men det är egentligen helt galet hur mycket en bilfirma kan krångla om den vill.
En ny bil som står på verkstaden har du ju ingen nytta av.
 
@MissFideli
Vet du vad felet är, eller vet du bara att bilen beter sig si och så vid kallstart?

Jag tänker att om du vill vara ärlig med felet och vet vad det är så kan du ju kolla vad det skulle kosta att laga (hos en annan verkstad än säljaren). Det är ju inte säkert det dras av så mkt som du befarar?

Min förra bil hade flera både synliga och osynliga brister. Jag uppgav allt jag visste om. Det hade kostat mig ca 15 k åtgärda allt. Bilfirman drog av 5 k från vad jag skulle fått om allt varit åtgärdat
 
Tack för alla svar! Jag har nog bestämt hur jag ska göra idag, sen är det bara att hoppas på det bästa!
De kommer att be om att få behålla bilen i några dagar för värdering.
Hänvisande till att de inte har tid på verkstaden just nu.
Sedan så kommer de att upptäcka felet själva och göra en lägre värdering från det.

De kan sina saker när det kommer till att handla med bilar.
Och de litar nog inte på någon.
Man får komma ihåg att de köper bilar av varandra också de där bilhandlarna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 606
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 823
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 727
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp