Skygglappar- mer tittig?

P

Provincia

Hej!
Jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på. :)Vad har ni för erfarenheter av skyglappar? Har ni varit med om hästar som blir mer tittiga av att de inte ser lika mycket när de har dem?

Tack för svar! :cool:

Jag har kört med skygglappar på två hästar!

En valack som var bakrädd, men som fungerade bra i vagn med
helstängt huvudlag, han var lugn och fin helt enkelt.'

Ett sto som jag kunde köra, men som med andra kuskar
hoppade ner i diken och försökte skena. Jag hängde på henne
helstängt och efter att jag kört henne en vecka
gick hon lugnt och fint med tjejerna och tävlar nu på
travet utan skygglappar. (dom behövdes en övergångs period
för henne)

Jag tycker att det är ett förträffligt hjälpmedel och som
mina körinstruktörer sa. Varför ta bort ett vinnande
koncept när jag funderade på att ta av skygglapparna
på valacken.

Jag kör med skygglappar när jag kör ut. Tycker att min lilla pålle blir mer säker, skyggar inte lika mycket för nya saker.
Kör jag på volten så använder jag "vanligt" huvudlag.

Jag har en livlig och ganska tittig ponny, och jag tror att han kommer att må utmärkt av att få skygglappar på sig.
:)

min häst blev osäkrare i stallet, vid på selning osv, men ute blev det lite bättre .
hon var rädd för stenar, gräs, postlådor och allt annat som inte ingick.

det blev bättre såtill vida att jag kunde vrida hennes huvud bort lite så att hon inte såg det, och då blev det ju inget krumsprång till sidan.

Jag hakar på din tråd lite här :crazy:
Min håller på tittar bakåt hela tiden, liksom håller koll. Hon är inte bakskygg men kollar bak hela tiden. Kör jag med en annan häst framför tittar hon inget. Kanske jag borde pröva med skygglappar? Var finns det som passar shetland?

Hej!
Tack för alal svar! :banana:
Det verkar som om det är fritt fram att testa skygglappar. Det jag avr rädd för var man skulel göra så att hästen blev rädd för saker osv. Har testat på två andra hästar och då har det inte varit några problem, tänkte om det var en tillfällighet eller så.. :)

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Pegasus63
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 581
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar