Skyggar för andra hästar!

clubman

Trådstartare
Mitt problem med denna dam är att hon skyggar och lägger i backen eller kastar sig när en annan häst kommer emot henne i ridhuset...särskilt om hon kommer på utsidan själv. Antar att hon känner sig trängd. Vet inte hur jag ska få bukt med detta. otroligt jobbigt att rida i ridhuset när det är mycket hästar där och hon stressar upp sig otroligt mycket. Har en häst skrämt henne en gång så kan den knappt gå förbi i skritt sen utan att hon tycker att den är ett monster!! Någon som har erfarenheter av detta och vad gör man!!??:confused:

Sv: Skyggar för andra hästar!

Låter enligt mig som om inte känner sig trygg i en "stökig" miljö som ridhus kan vara. Hur brukar du göra när hon blir rädd för en annan häst? Hur fungerar det om du sitter av och går med henne medan andra hästar och även de som "skrämt" henne får passera? Mitt tips är i alla fall att jobba med markhantering i detta fall och ta gärna hjälp av andra med hästar som ni kan "öva med"så att även du blir trygg i ridhus-situationen. För som vi alla vet så känner hästarna av minsta lilla tveksamhet och oro.

Lycka till!

nej trygg är hon inte i stökiga miljöer...konstigt nog så brukar det fungera lite bättre på framridningar...fast det gäller ju ändå att hålla avståndet. jag har provat lite olika metoder. Går jag runt med henne så bryr hon sig inte alls...hon känner sig mycket tryggare när jag går med henne och det gäller ju allt. Så fort man hoppar upp blir hon mer osäker. Jag brukar sakta av och göra halt eller skritta förbi den travande eller galopperande mötande hästen. Vänder huvudet lite bort ifrån andra hästen. har även provat att bli lite mer bestämd och ryta till lite så fort hon spänner sig och tittar på andra hästen...det fungerar ganska så bra. Allt detta brukar fungera men jag vill ju kunna möta en häst utan panik!! Jo visst kan man öva med andra hästar fast det är svårt att få andra till och vilja det...Då deras hästar kanske oxå blir lite stirriga av att hon reagerar som hon gör....

Jag har erfarenhet i problemet men tyvärr ingen bra lösning. Har också en häst som mer eller mindre kan hoppa upp på väggen om någon stor mörk häst skulle komma galopperande på innerspår.
Nu har jag på sistone gått tidigare från jobbet för att få rida själva i ridhuset och i lugn och ro fått träna på den miljön så han känner sig tryggare där. Igår hade jag examen i uppförning, red i ridhuset när de va 7 andra ekipage där. Kan säga att han fick knappt godkänt. Inga hopp in i väggarna men däremot va det helt hopplöst att rida normalt.

Mitt tips är i alla fall att först se om de är miljön i ridhuset som är skrämmande och sen om så inte är fallet så rid på så gott du kan genom att vara bestämd.

Verkar som det är flera som har liknande problem... här är en till. Rider dock inte i ridhus, men på bana utomhus och på framridning. Spelar egentligen ingen roll... problemet är ju andra hästar. Har heller ingen direkt lösning. Har mest sett förbättring med tiden då vi helt enkelt bara fortsatt träna på som vanligt. Försökt att ignorera andra hästar och få henne att fokusera på arbetet och mig så mycket det går. Sätta hjärnan i arbete med div övningar och tempoväxlingar. Försökt att få henne att inse att om jag inte är orolig så behöver hon heller inte bli det. Håll dock avstånd ändå, behöver inte utmana och tvinga på närkontakt. Ta det stegvis. När hästen blir tryggare kan du släppa andra närmare inpå. Ska hålla ett öga på tråden i hopp om andra tips.

Senast ändrad:

Låter som att hon är mötesrädd.
Upplever du det värre om du möter någon som rider i lugn trav eller om du möter någon som rider i gallop?

Jag har stor erfarenhet av detta, min kuse har i stort sett alltid varit rädd för att möta andra hästar och har vänt och kastat sig eller bokstavligt talat klättrat på väggarna när han har blivit rädd.
Planera din ridning så du aldrig hamnar trängd vid väggen är mitt bästa tips för det läge du är i nu.
Och försök hålla dig undan om det är för livat på framridningar - svårt, jag vet, men man brukar ofta kunna hitta någon fläck där man kan vara lite mer i fred.
Jag tror inte att det är bättre i längden att hålla på att bråka på hästen och tvinga den, risken är att den kommer att tycka att situationen blir än mer obehaglig.

Jag "löste" problemet genom att bli bättre på att rida. Jag har lärt mig att ha hästen på mina hjälper precis hela tiden, så att han aldrig får chansen att fundera över saker som andra hästar. Han är inte helt oberörd vid möten alla gånger, men han accepterar och går dit han ska ändå numera. Satte man upp en orutinerad ryttare på honom skulle beteendet med all sannolikhet dyka upp fortare än kvickt igen. Jag tror inte att man kan få bort beteendet helt, men man kan lära sig att hantera det på ett bra sätt.

Synen kollas hos veterinären. Det du beskriver kan mycket väl vara synrelaterat, det kan vara lite knepigt med just synproblem eftersom hästarna ofta inte reagerar konsekvent när vi rider, hanterar etc.

Har de dålig syn är det nog inte mycket att göra åt, mer än att anpassa sig till situationen och underlätta för hästen.

I skritt och i lugn trav är det oftast inga problem alls...är den andra hästen lugn och inte har för stora rörelser så går det bra! Så det är om en annan häst är pigg eller har ett stort rörelsemönster så blir hon rädd...och bara om hon är närmast väggen. Förmodligen för att hon känner sig mer trängd då! Tyvärr är det väl bara att försöka rida på...Försöker ju verkligen hålla henne koncentrerad på mig men det är svårt när vi blir många i ridhuset. Är hon själv i ridhuset är hon lugn!

Även min häst skyggar för möte ibland. Farligast är om mötande galopperar, superäckligt om dom gör galoppombyte (blir utfallsreaktion) Skrittar man så är det inget, trav så sneglar han, om jag rider på utsidan på spåret och någon travar emot så ställer jag bara lite utåt. Men han ska inte koncentrera sig på allting annat utan vad jag säger åt honom

Om hon skyggar för grenar och folk som går, men inte när du leder henne, så låter det som att hon bara inte är helt fokuserad när du rider henne. Då hittar man annat att göra. Var noga med effekten av hjälperna, det du ber om ska du alltid få, direkt och inte om några minuter. En bra övning jag fick lära mig när jag red unghingst var att rida små hörn på volten, 4 6, eller 8 hörn, men du ska ha fokuset. Aktivera mkt och byt varv och gör tempoväxlingar, begär helt enkelt att hon fokuserar på dig och inte allt annat. Som PrinceFair säger =)

Instämmer med Prince fair.

båda mina hästar var som unga rädda för andra hästar- ranglåga.

Sätt på en röd rosett där bak o förklara för hemmaryttarna.
Det går över. Planer din ridning så att du inte blir "klämd" mellan häst o sarg.

Mitt sto kan än idag reagera på hästar utan ryttare, men inte på ridbanor- inte ens longerade hästar.

Försök att inte spänna dig o beröm när hon vågar o sysselsätt.

Tack för alla bra tips! :laugh: Ska verkligen försöka och ignorera de andra ekipagen och sysselsätta henne! Det är ju bara och fortsätta kämpa! Bra ide oxå om att sätta en röd rosett även om hon inte sparkar för då håller de kanske lite avtånd!:idea:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat