Skydda jordgubbarna från skatorna

susanne

Trådstartare
När man lägger vanligt bär-nät över så fastnar det överallt samt att skatorna ändå kan äta igenom nätet. Jag skulle behöva höja upp nätet på ett bra sätt. Mitt jordgubbsland är ca 3*3 meter. Är det någon som har en bra lösning? Förra året försökte vi med buskstöd för att hålla uppe nätet med, men det var inte riktigt bra, det var för svårt att få det tätt mot marken och ändå kunna plocka bären på ett smidigt sätt. Vi vann dock över skatorna tillslut, när två skator dött var de inte lika glupska (eller så var det just de två som ätit så mycket).

När man lägger vanligt bär-nät över så fastnar det överallt samt att skatorna ändå kan äta igenom nätet. Jag skulle behöva höja upp nätet på ett bra sätt. Mitt jordgubbsland är ca 3*3 meter. Är det någon som har en bra lösning? Förra året försökte vi med buskstöd för att hålla uppe nätet med, men det var inte riktigt bra, det var för svårt att få det tätt mot marken och ändå kunna plocka bären på ett smidigt sätt. Vi vann dock över skatorna tillslut, när två skator dött var de inte lika glupska (eller så var det just de två som ätit så mycket).

Stag a la fiberdukstunnel men med nät istället kanske?

Jag har ett grönt plastnät
11150344_919102708112198_2642166593096128999_n.jpg

Som man kan ställa som en båge. går att förankra med tältpinnar.

Jag odlar i pallkragar så jag har satt krokar på dom som man kan haka fast nätet i.

Svärföräldrarna har gjort en bur inklädd i hönsnät över sina. Taket på buren går enkelt att öppna så det är inga problem att komma åt jordgubbarna.
Du som har så stort jordgubbsland kanske skulle behöva göra taket i olika delar så man slipper lyfta på hela varje gång.

Jag har planer på att göra ett jordgubbsland här framöver, och undrar hur pass stort land man behöver ha för att man ska kunna äta en stor portion jordgubbar iaf några dagar i veckan! :love::d

Eller rättare sagt,hur många plantor behöver man? Köper man några plantor,sen utökar man från dom? Kan man ta revorna och sätta ner för att få nya plantor som ger bär? Eller köper man många plantor direkt och rensar och kastar revorna?

Mina föräldrar har en vindsnurra/tivolipinne i stil med denna : BILD, som har funkat himla bra för att hålla fåglarna borta.

@Fibusen : Revorna skulle jag ta hand om, kanske pyssla lite extra med och sätta i krukor med gójord så att de rotar sig ordentligt och sedan plantera ut i landet igen. Varje reva med miniplanta kan ju bli en ny planta. :) Eller köp en påse fröer och driv upp en hel hög plantor till samma pris som en fullvuxen. Men det är klart att det går fortare att köpa färdiga, stora plantor.

Senast ändrad:
Jag får se hur mycket energi jag har. Mitt mål får nog vara att ha både vindsnurran och hönsnätet. Jag har försökt hitta såna där bågar att sätta nät på, men det har inte lyckats så bra.
Att bara hålla upp nätet med t ex trampstolp funkar inte med skatungar, de kryper under, det var nog därför de dog förra året gissar jag.

Mina föräldrar körde med el. Inte för skatorna men för bävrarna visserligen men det funkade på skatorna också. En grov tråd som sattes lågt

Jag använder vp-rör och något som heter "rättviksknuten" (googla på det) för att få upp nätet från plantorna. Funkar jättebra tycker jag.

Jag gjorde en fälla och fångade en av dem och det blev ett otroligt liv på övriga som försökte frita den som fångades, släppte ut den efter någon timme och sen undvek samtliga skator mitt trädgårdsland :) Tyvärr funkade det inte på björktrastarna som kunde fångas hur många gånger som helst och ändå komma tillbaka :(

Jag har samma problem, fast på balkongen. Funderade på en berguv med rörligt huvud (alltså en berguv i plast :D) men vindsnurror är ju billigare...
Vill inte sätta piggar på balkongräcket för ibland hänger vi ju där själva, bärnätet hjälpte inte förra året.
Lite rädd för att de en vacker dag försöker plocka med sig en kanin, mina två små är på balkongen själva ibland.

Jag använder vp-rör och något som heter "rättviksknuten" (googla på det) för att få upp nätet från plantorna. Funkar jättebra tycker jag.
Sådana har jag också, är helt fantastiskt bra. Jag har en tunnel över två bäddar så blir den hög och bra, enkelt att plocka då. Köp bara inte bärnäten de säljer på Rättviksknuten, dom var jättedåliga. De vanliga blåa är bra. Däremot är de små "clipsen" de säljer, som man klämmer fast nätet längs elrören med jättebra.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
908
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka