M

MissNegativ

jag har tänkt att starta fälttävlan nästa sommar och undrar lite om skydd. ja har inga hel täckande skydd som ja gärna skulle vilja ha. men har inte så mycket pengar över som ja vill ha :smirk: och har ett par senskydd och låga bakskydd som skyddar och är allmänt bra. men vill ju inte bara ha dom...så ja tänkte att när man tränar och tävlar att man kanske kunde ha lindor under skydden...det ger ju heltäckande skydd och mer skydd om dom skulle trampa sig med broddarna. vilka lindor skulle då va bäst? fleece-lindor eller elastiska + pad? vill inte bara ha lindor om dom skulle gå upp och tycker själv att risken voe ganska liten att dom går upp om man har skydd över...

Vad har du för senskydd? Är de "formstöpta" (typ eskadron) så kan du inte ha mkt under, då blir passformen kass och skydden kommer troligtvis sitta mkt sämre och trycka/skava. Har funnits paddar som man ska linda över (har gaaaamla hemma) för fälttävlan dvs de är i ngt material som skyddar men inte suger upp vatten och har skena över senorna (de jag sett var till frambenen). Om du skulle kunna hitta liknande paddar kan du skippa dina senskydd annars leta efter paddar som är stabila och skyddar men inte suger upp vatten, klipp till en bit och sätt över framsidan under remmarna på senskydden. Bak är det många som har vanliga höga damasker..

de skydden jag har är läderskydd, typ sånna i börjes. dom är inte formade som eskadron skydden, de är...ja va säger man "platta", alltså inte så där utformade som du menade. jo sånna där paddar vill jag också ha, nu har ja bara i sånt material som kommer att dra till sig vatten. så ja får kolla runt lite me på strömsholm nu när det kommer.

vad använder alla för ngt eg.? vill inte köpa typiska ridskoleskydd, typ neopren och plast och inte heller såna som är öppna fram, skulle vilja ha ett par rediga läderdamasker, inga plastsaker, finns det? :confused:

Det finns speciella terrängskydd, N.E.W eller Style t ex. Kostar ca 700/par. Jackson skydd ger bra skydd också, och är billigare om du kan hitta såna. Hellre vanliga senskydd än lindor under. Det kan ge tryck som faktiskt kan skada senan mer än det skyddar.

Jag använde Style skydd runt om till min ponny.. Beställdes från England och kostade för några år sedan 990 kr/paret i ponnystorlek (d-ponny). Verkligen superbra skydd!! Älskar dem och kommer ALDRIG sälja dem om jag så enbart kommer rida stor häst resten av mitt liv! Värda det dubbla priset...

Skulle inte vilja ha läderdamasker, syntet (i kvalitet) känns säkrare, hållbarare och smidigare även om välskötta läderdamasker säker är bra de med.

Mina pållar har N.E.W-skydd runt om, tycker de är toppen, väger nästan ingenting, suger inte till sig vatten samt har en skyddande stålskena i sig. Utöver det har jag boots fram. :)

någon som har tips på bra ställen man kan beställa? gärna på internet då ja inte är ute å åker så mycket.
de där med stålskena har jag sett och kännt på...verkar asbra!

Vi har Style benskyd fram (fälttävlans skydd med stålskena i). Köpta i Sverige för längesedan (ser dock ut som nya fortfarande fast de är välanvända). Vill köpa ett par till bakbenen med, men kan inte hitta någon som säljer dem längre...
Är det någon som vet någon försäljare i Svergie så PM:a!!

Har ett par skydd som man ska linda fast, med stålskena. Köpta i Irland. Har dem på bakbenen, har även tillhörande läderskydd som jag sätter på utanpå lindorna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 181
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama