Skydd i hagen när det är lerigt???

L

Linn3a

Jag har en 6 åring som är 178 cm hög. Han har väldigt problem med att inte trampa sig i hagen. Nya sår nästan varje dag. Jag använder boots och senskydd för att han inte ska trampa sig, Men hur gör jag när det är lerigt? då är det väl till mer skada än nytta? :confused:

Sv: Skydd i hagen när det är lerigt???

Hej!

Min kompis har en häst som inte kan låta bli att få små sår på bakbenen på hösten och vintern. Förmodligen relaterat till underlaget och att han inte vet var han har benen.

Denna vinter har hon provat att ha skydd på bakbenen. Tyvärr så fick han skav av skydden, eftersom det kom in smytts och lera under dem. Så nu lindar hon benen med padd och ridlindor. Fungerar perfekt. Blir mycket tvätt dock.....

Lindor i hagen asså? Men blir det inte lätt fuktigt och blött innanför lindorna? vill ju inte att han ska få svamp osv.

Linnea

Jo jag skulle inte rekommendera lindor.. Det blir ju uppblött på nolltid. Har dock inget bättre tips än det du redan kör med, boots och senskydd..

Har din hovslagare några tips? Han kanske är obalanserad i sina ben och det kan ibland avhjälpas med hjälp av riktad verkning/skoning.

Kanske kan du göra nåt åt hagen? Ett rejält gruslass t.ex....så hästen kan gå lite mer torrskodd;)

Boots borde egentligen räcka tycker jag. Vanliga benskydd i hagen gör nog mer skada än nytta. Har sett i ngn engelsk hästtidning att det finns benskydd speciellt utformade för att bära i leriga hagar, det såg ut som benskydd+boots fast i ett enda helt stycke och det verkade vara i ngn form av vattenavstötande material. Jag vet inte hur bra de är, känner ingen som använt dem, men engelsmännen har ju också det här blöta vädret en stor del av året och borde vara kunniga på området:)

Kolla i ngn av de engelska ( obs! Inte de amerikanska hästblaskorna) hästmagasinen så hittar du säkert dem där.

*KL*

Det är knepigt när det är lerigt. Största problemet tycker jag är bootsen, som ju blir viktboots när leran kletar fast. Dock så gummiboots brukar vara bättre än neoprene just vid lera, om hästen klarar gummiboots utan att få skav. (Jag har neoprene i vanliga fall, men byter till gummi vid lera).

Vad gäller skydd så försök endera hitta sådana som inte drar åt sig så mycket lera. Alt är att ha välvadderade skydd om hästen får skav. De blir tyvärr blöta nederst, men om de är mjuka nog ger de inte skav ändå.

Finns ventilerande skydd annars, t ex NEW Airflowskydden jag brukar tjata om är suveräna när det är slakigt/blött, alla hästar klarar dem dock inte utan att få skav (har jag märkt..sucka).

Vad vill du skydda med senskydden, alltså hur trampar han sig/får sår utan dem? Eller är du rädd han ska slå på senan/han brukar slå på senan? (Lättare tipsa om man vet behovet lite mer).

/Alexandra, vars ena herre har boots fram och strykkappor bak

Jag lindar mina, padd under och sedan lindor + kardborr band...så inte lindorna kan gå upp.

Jag tvättar varje dag dock:P

Men jag tycker lindor funkar bäst:)

Men hur gör du med vätan då? Lindor blir ju dyngsura när det är blött, och det kryper gärna uppåt, fukten? *nyfiken*

(Jag har heller aldrig haft minsta problem med att de går upp, man kan ju tejpa om man är orolig. Men fukten/vätan som sagt)

Kanske kan du göra nåt åt hagen? Ett rejält gruslass t.ex....så hästen kan gå lite mer torrskodd;)

Tja, ska man grusa upp hagar på flera hektar så går det nog åt mer än "ett rejält gruslass".

Personligen så väljer jag hellre att hästen får klafsa runt i lera i jättestora hagar, än att den står på en grusåplätt i boxstorlek.

Tja...jag har särskilda vinterhagar i Hälsingland där jag tagit bort matjorden och just grusat upp samt byggt vindskydd i varje. Inga jättehagar men tillräckligt för att hästarna ska kunna gå i alla gångarter där. I sånt här väder föredrar jag att dom går där och håller sig skapligt torrskodda...benlindor och benskydd hålls torra. Den andra hagen där det är gräs har sjöbotten som grund och leran blir duktigt djup under blötväder...

Här i Småland är alla hagar i lätt sluttning så det blir inte så lerigt, trots detta väder och jag har inte behövt grusa upp någon av dom därför:cool:

nä det är inga problem, har skydd+boots runtom och han får inte skav eller så. tvättar dock båda ben och skydd noggrant varje kväll så skydden är rena och torra på morgonen.

Hejsan. Tack för alla tipsen. Han är behov av skydd eftersom han inte riktigt har koll på sina långa ben känns det som. han har ofta små sår på senan och öven kronranden. Detta gör han även i boxen så där har han lindor.

Han står ofta och viftar med hoven i stall och hage vilket som gör att han ofta sopar till sig själv.

Mvh Linnea

Nej, de finns inte på Hööks, det är jag helt säker på. De skydden jag pratar om är av högre kvalitet och priset därefter.

dom heter equi-chaps. enda svenska åf jag vet om heter typ goodforyou eller nåt i den stilen.

själv använder jag mjuka neopren damasker som skyddar ungefär som lindor, märket är shires. sen globus eller event konstläderboots. går sönder snabbt så jag får köpa nya set några ggr i året men dom är såpass billiga att det inte gör nåt..

Aha, är det så de heter. Jag tror säkert att man annars kan beställa dem direkt från England. Jag har beställt en hel del grejer därifrån och har alltid fått det jag har beställt, frakten kostar inte mkt mer än att få det skickat inom Sverige.

Fast nu har jag ju tur och behöver inte ha skydd på mina i hagen, de hästar jag har f n håller styr på sina ben!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat