Skydd eller skor, det är frågan...

C

Carro_pinnen

Jag ska skaffa barfotaboots till min häst nu, men jag är inte säker ifall det räknas som skydd eller om det går som skor... jag har även frågat överdommaren i min ryttarförening, men hon viste inte heller:( så kanske det finns någon här, på buke som vet... :idea:

Sv: Skydd eller skor, det är frågan...

Det måste väl gå som skor??

Du kanske kan rida utan också, brukar ju vara mjukt på ridbana/ridhus.

Jo, man är det inte risk då om hästen är van vi att ha skorna, och om man tar av dom att hästen då får ett lite sämmre steg :P

Är inte heller säker på hur det ligger till, men kan ju säga att jag i alla fall aldrig sett någon tävla med sådana. Kan dessutom tänka mig att de möjligen inte är tillåtna eftersom de täcker hoven (om det nu är sådan boots som jag tänker mig). Man får ju inte ha benskydd eftersom de döljer och hindrar domaren från att se hästens ben och med botts på hovarna blir det ju lite samma sak. Men det är som sagt bara en tanke från min sida...

Men sedan måste jag säga att, om du inte har planer på att tävla väldigt höga klasser, så kan jag inte tänka mig att det skulle kunna göra någon enorm skillnad på hästens gång (och därmed poängen) om du tog av bootsen (såvida den inte ömmar jättemycket, men då har den ju å andra sidan inte på tävlingsbanan att göra ändå förstås). Så för att göra det enkelt för dig kan du ju alltid skippa bootsen på tävling. De går ju alltid, precis som Centaur säger, på mjukt underlag. Lycka till med tävlandet!

Jo, man är det inte risk då om hästen är van vi att ha skorna, och om man tar av dom att hästen då får ett lite sämmre steg :P
Min fick bättre steg, iaf i ridhuset. Var det hårt så var det ju värre.

Tror inte det är nån risk. Och du, om din häst inte ens kan ridas på en mjuk ridbana/ridhus utan sko så är det nog dags att ringa hovslagaren och slå på vanliga skor.....

Jag har min ena häst barfota och så länge det är gräs eller mjuk sand går han hur fint som helst.

*kl*

Någon som fått mer tydlig info angående barfotaboots och dressyrtävling?

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 717
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar