Skvättkänslig häst

Hej på er!
Jag har fått veta att ni inom travet har utrustning för att vänja skvätträdda hästar vid skvätt.. Min häst blir vansinnig om det skvätter på hans mule när vi rider och nu undrar jag ifall någon av er har erfarenhet av att använda sån utrustning?
Jag har ingen anin om vad det heter, men har fått beskrivet för mig att det är något man sätter på nosgrimman med små saker som "slår" hästen på mulen.

Någon som vet vad jag är ute efter och som kan berätta för mig vad detta heter och var man kan köpa det?

Mycket tacksam för svar!
MVH - Jenny

Sv: Skvättkänslig häst

Jag tror att det heter "nosfladder" finns att köpa på travshopen i mantorp men jag tror att de finns i de flesta travbutikerna.

När jag köpte det till min häst så hette det "indianbländare" ... fyndigt

*KL*

ANnars borde det fungera lika bra sätta en flyweil, ger ju samma effekt? Om man har svårt få tag i ett nosfladder.

Ett nosfladder sätts fast i nosgrimman och hänger ner över mulen enbart.

Jag menade alltså sätta en flyweil som ett nosfladder. Alltså istället för att sätta ett fladder, fäst en flyweil i nosgrimman (eller strax över om man vill, den kan ju sitta i sidostyckena), så att 'flärparna' hänger ner över nosen. Klipp av om de är för långa.

Då blir det ju precis samma effekt som ett fladder.

Menade alltså inte ha flyweilen satt 'normalt', utan just använda den som fladder. Bör väl vara en läderflyweil dock.

Jag menade alltså sätta en flyweil som ett nosfladder. Alltså istället för att sätta ett fladder, fäst en flyweil i nosgrimman (eller strax över om man vill, den kan ju sitta i sidostyckena), så att 'flärparna' hänger ner över nosen. Klipp av om de är för långa.

Då blir det ju precis samma effekt som ett fladder.

Menade alltså inte ha flyweilen satt 'normalt', utan just använda den som fladder. Bör väl vara en läderflyweil dock.

Nu är jag med :D Det skulle nog kunna fungera :)

Jag tänkte faktiskt den tanken, men hittade nosfladder för 130 kronor, så jag beställde det på en gång.
Med lite tur så kommer det att funka som jag hoppas!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 443
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2