Skvättande+tax

Shenzi

Trådstartare
hej!

för att göra en lång historia kort så har vår familj tagit hand om en tax. denna tax fick valpar när hon var ett år (är inte det för tidigt?), 7 stycken kom då till världen. familjen hon kommer ifrån är stökig och ingen ville gå ut med henne. ibland fick hon vara inne 6 timmar i sträck. efter valpningen någon gång började hon kissa på golvet. familjen frågade om vi ville ha henne, för de skulle skjuta henne. hon är en mycket trevlig hund och vår familj har tidigare hundvana (dock ingen erfarenhet av detta). hon har nu varit hemma hos oss (bara sedan lunch) och har skvätt på golvet ett par gånger. detta i samband med att hon blir glad/ kelsjuk. min mamma tycker att hon har lite hanhundsbeteende. jag söker nu en liten förklaring på vad skvättandet bottnar i, så jag har lite frågor:

kan det ha hänt något med henne vid valpningen?
är det bara en ful ovana?(eftersom familjen ifråga tom erkände att de nästan aldrig gick ut med henne). isåfall, träningstips för att få bort beteendet?

vi har diskuterat möjliga orsaker här hemma, men extra erfarenheter och tankar är varmt välkomna :bow:

Senast ändrad:
Sv: Skvättande+tax

Det låter som undergivenhet. Hon fjäskar och skvätter för att visa att hon bara är en liten valp.Det kan vara lite bökigt att komma till rätta med, men de kan ge sig när hon blir tryggare

Är det bara det att hon är van vid att "göra inne" så behandla henne som man gör med valpar. Det bör gå på ett kick att få henne rumsren då.

Sv: Skvättande+tax

ah, tack för svar :)

har också tänkt på undergivenhet, hon skvätter oftast när hon lägger sig på rygg och fjäskar. hoppas det löser sig med tiden, tror att vår familj kan erbjuda en tryggare miljö än den hon kommer ifrån (vill inte vara självgod), men ingen hund ska få höra 1000 olika kommandon för samma sak, skrik och gap och barn som drar i sliter.

fler tankar om hur vi kan komma till rätta med skvättandet mottages tacksamt :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 940
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat
  • Årets matbluff