Skvätta foder

Noteca

Trådstartare
Har sett flera hästar skvätta ur foder ur krubban när de äter. De liksom kastar iväg foder åt sidorna med huvudet så det flyger ur. Alltså inte att de spiller utan de kastar ur.

Min häst har gjort så förut men inte längre, vet inte varför hon gjorde det då och inte varför hon inte gör det nu.

Nån som vet vad det kan bero på att endel gör så?

En förklaring jag har fått, men som jag inte ger ngt för är att endel hästar gillar att stå å pilla i sig fodret från golvet när det är tomt i krubban. Jag tycker mer det verkar lite nervöst...

Sv: Skvätta foder

Jag vet tre olika anledningar till beteendet.
1. Stress, av någon anledning har hästen inte ro att äta lugnt utan står och slår med huvudet.
2. Maten är inte god. Kan vara en speciell fodersort eller t ex inblandade mineraler som hästen inte tycker om.
3. Hästen har problem med sina tänder och behöver få dem översedda.

Min häst gör så jämt.. men han har inga problem med tänderna,inte stressad,älskar sin mat... Så varför vet jag inte.. han slabbar fodret på golvet o äter hellre det på golvet..:)

Ja, det är väl typ sådana problem jag har funderat över som orsak. Jag kan då inte minnas att min pålla hade ngt av dessa problem då hon gjorde så, men man kan ju aldrig veta säkert, hon kan ha varit stressad vid fodring fast hon inte var det i övrigt.

Annars är det nästan samma foder som då.
Tänder kan ju vara en trolig orsak, men då borde hästen visa mera tecken typ vid ridning kan man tro...

Men skvätter han ur med flit, alltså kastar med huvudet och liksom "skopar" ur maten, eller spiller han bara?

han typ spiller bara.. över hela golvet.. tuggar med öppen mun.. hahaha.. man får akta sej när han äter annars har man foder i hela huvudet..

Min 2 åring gör så och har alltid gjort. Jag tror att han blir så ivrig, han kör ner huvudet, kastar det åt sidorna ett par ggr och sedan äter han som vanligt. Har han tur ligger det kvar i krubban, men ibland flyger det all världens väg. Han får bara Groov.

Ok, men det beteende jag undrar över är när hästen stoppar ner huvudet i krubban och sen gör kraftiga kast åt sidan och liksom skyfflar ur maten.

Ja, så gjorde min när hon höll på. Hon kastade huvudet åt sidan ett par tre ggr så det flög ur, sen åt hon som vanligt, men hon kunde liksom hugga ner i krubban och typ "anfalla";) maten ett par gånger också, utan att kasta åt sidorna.
Jag tror att hon antingen var stressad vid fodring eller att hon bara blev för ivrig. I det stall hon stod då så kunde det vara långa nätter, dvs ganska lång tid från nattning till frukost. Hon kanske var vrålhungrig...?

Hon gör inte detta nu, bara ibland, och hon gör inte så om man blöter kraftfodret heller...

Tandproblem behöver inte visa sig vid ridning. Det beror ju helt på vad det är för problem som hästen har med tänderna. Kan ju t ex vara en lös mjölktand på en yngre häst eller en trasig på en äldre.

Ida_79 skrev:
han typ spiller bara.. över hela golvet.. tuggar med öppen mun.. hahaha.. man får akta sej när han äter annars har man foder i hela huvudet..

Finns fler hästar som "äter med öppen mun" utan att det behöver vara nåt fel på dom.
Vet flera som är ordentligt kollade i mun och övriga kroppen och de äter helt enkelt bara så. INget att oroa sej över.

Och sen finns det ju dom som skyfflar ur maten för att de hellre äter från golvhöjd än krubbhöjd.

Ja, det har du ju förvisso rätt i!
Jag har sett en blandad kompott av hästar som har detta beteende. Både yngre, medelålders och äldre. Men lite gemensamt har varit att de är pigga hästar med lite "go" i, om nu det kan ha betydelse.

Mitt varmblod gjorde så innan men när han fick en större krubba så slutade han med det.

En häst jag hade gjorde också så, verkade mest vara en fix ide han hade. Han fick inte tag i allt han spillt ut när det blandade sig med ströet, så för att få stopp på det hela köpte jag en krubba med spillkanter. Man kan lägga i en stor sten också. Det kan vara bra för glupska hästar också, de får jobba lite mer för att få tag i maten då.

Slutade han när han fick en STÖRRE krubba? Det var ovanligt! De jag känner har skvättit mindre i en liten krubba! Intressant!

En del hästar skvätter ut fodret för att de vill äta från golvnivå istället för högre upp. (Precis som Magnum skrev)
Prova ställa ned krubban på golvet och se om det går bättre då, har du en som sitter fast kan du ju prova ge han ur hink.
Vi har två hästar på ridskolan som bara kan äta från golvnivå, annars skvätter de ut maten eller river ned krubborna :) .

Precis så gjorde vår valack förut också, tror han bara var glupsk och skulle få i sig maten så fort som möjligt ;) Vi bytte i allafall krubba mot en sån med kanter så att det blir ett mindre hål ner och nu gör han inte så längre.

I övrigt har alla dessa "äta-med-öppen-mun-hästarna" jag känt/känner varit lugna trygga individer. Inga hetsporrar som stressar nåt i onödan alltså.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II