Skvallerträning?

appilif

Trådstartare
Jag har en chihuahua tik på 3 år som är väldigt skällig och aggeresiv mot hundar som vi möter. Hon skäller i princip varje gång vi möter hundar , fast det konstiga är att när vi har gått rätt långt då kan hon gå förbi hundar utan problem om dom inte kommer för nära.Men det blir ju jobbigt när man bara går den där sista kissrundan på kvällen och hon skäller ut alla hundar hon ser. Jag vet att det är något vi gjort fel när hon vart yngre då vi köpte henne när hon var 6 mån, men var endast 13 då så visste väll inte direkt vad man skulle tänka på och så, men iallafall nu har jag läst lite om skvallerträning ( belöna när den tittar på hunden så att den kommer till en själv istället för att fokusera på hunden ) Har fått för mig att det kan bli lite dubbelmoral i det , att man belönar skällandet , fast det gäller väll säket att belöna innan hon skäller.

Men om någon har något tips eller kanske till och med kan berätta om ni använt er av skvallerträning så skulle jag vara jättetacksam! :)

Sv: Skvallerträning?

Hur har du kommit fram till att den är aggressiv?

Skvaller innebär inte att man belönar något skällande. Utan man lär hunden att tala om när den sett något.
Vad de flesta gör fel när de ska lära in skvaller är att de tror att man ska gå ut och leta upp, som i ditt fall, andra hundar. Du ska inte börja med nån hund, du ska börja med vad som helst som din hund uppmärksammar. Grön plastpåse, barnvagn you name it. Lär hunden att den för betalt för allt den uppmärksammar.

Sen går man på svårare och svårare saker, för att som sista anhalt be hunden skvallar på andra hundar, men då ska den redan kunna principen.

Hur är det hunden ska uppmärksamma saker och ting? Är det när den tittar till på saken eller är det nosandet och när den hittar något man belönar? För som min hund som har nosen i marken mer eller mindre konstant och uppmärksammar allt som finns, är det inte lätt att det blir förvirrat? Att hunden tillslut konstant vill ha belöning för allt? Och hur är det man vill hunden ska tala om saker och ting?

Min hund har ju också en väldigt hög beredskap för andra hundar, ser dom på långt håll. Han kan skälla/dra mot andra ibland om man inte får komma fram, är det isåfall när han precis har sett hunden som man ska belöna det? Alltså innan han börjar dra mot dom? Just den där första anblicken.

Och då undrar jag också, hur går man vidare sen? Om man tex har problem när man passerar andra hundar som stirrar/drar/skäller, hur hjälper skvallerträningen där? För det är väl mycket därför man lär in det?

Lite rörigt det här kanske..men jag har aldrig riktigt förstått det där med skvallerträning.

Senast ändrad av en moderator:

Det var nog fel av mig att skriva agggeresiv , för hon hugger ju inte efter dom. Men hon skäller så intensivt eller vad man ska kalla det . Det är som att När vi går förbi en hund så finns bara det . Vi gick en lydnadskurs ett tag och då sa dom åt oss att distrahera henne med godis och göra kommandon . Det funka till en viss del då hon är galen i godis så tror kanske jag får börja med lite skvallerträning :) förhoppnings vis funkar det , jag tror dock hennes skällande handlar om att hon inte riktigt vet hur hon ska agera i hundmöten.

Skvaller
Från början.....

Man tar ett styck hund, sen lägger man på ett arbetstecken. Arbetstecken behövs av den enkla anledningen att vi inte kan vara konsekventa 24 timmar om dygnet. Men vi kan bestämma att nu j*vlar ska vi träna.
Ett arbetstecken kan vara ett ord "Nu ska vi träna Fido", det kan vara ett särskilt halsband som bara sätt på vid träning. What ever, bara det skiljer sig från vardagen på något sätt. Med arbetstecken på är det enbart träning, du kan inte vara på väg någonstans under inlärning, du kanske bara kommer 50 meter utanför dörren.

Utrusta dig med hög-kalibrigt godis och något som låter, jag använder klicker. Går även bra med pip-leksak, bara det påkallar hundens uppmärksamhet.

Gå ut med kopplad hund. Sätt på eller säg ditt arbetstecken, titta på hunden. Gå.
Så fort Fido vinklar upp öronen mot vad som helst, så klickar du eller klämmer på din pip-leksak.
En hund som är korrekt inklickad kommer att vända sig om, med ett ”Va?!”
Nu kommer frågan, vad är nu belöning för din hund? Är det kycklingfilé? Se då till att du har kycklingen redo. Belöna.
Gå vidare, öron fram, klick, belöna.
På nolltid kommer Fido att räkna ut, ”Jag ser nåt, hon klickar, jag vänder mig om efter godis”
För egen del lägger jag till ett ”Nämen…..” varje gång jag klickar. Jag har alltså ingen som helst aning om vad hunden har sett.
Efter en kort tid kommer Fido att fråga, ”Du, jag ser nåt därframme, kan det vara värt en kycklingbit?” Mao, hunden skvallar.

Vi går vidare, nu vill du också se det Fido ser. Barnvagn? Folk i allmänhet eller synnerhet, vad vet jag.
Skulle du råka se en annan hund, så råder träningstillfälle och arbetstecken på, du går aldrig förbi en annan hund under träning av skvaller. Om det är hundmöten som är problemet. Utan hunden får uppmärksamma den andra hunden på avstånd, klick, belöna (fort som f*n) och TA DIG DÄRIFRÅN!

Inte för ens Fido skvallrar på det mesta i hans närhet kan ni närma er andra hundar. När hunden sedan har lärt sig skvallra, räcker ett "Bra!" som belöning och arbetstecknet behövs inte längre.

Att din hund har nosen i backen tycker jag är ett helt annat problem, det löser jag på ett annat sätt.

Bra skrivet! Skulle du bara vilja förtydliga "arbetstecken"? Är inte så insatt i hundfackspråket än ;)

Jag har arbetstecken på all typ av träning, det är både för att jag och hunden ska få igång oss. Lite "nu kör vi" samt "nu är det över-känsla"

Eftersom vi inte orkar/kan/hinner träna och vara konsekventa 24 timmar om dygnet. Jag har t ex en "kantarell-skarf" på min hund, utan skarfen är vi ute och fiser runt i skogen, med skarfen är det kantarellsök som gäller. On-Off liksom.
Vid vanlig lydnadsträning slår jag ihop händerna och säger lite "spännande"; "Chivas, ska vi träna?" och när vi är klara, visar jag båda mina handflator mot hunden "Slut!" Min hund får genast mer ös i blicken, när jag slår ihop händerna så där.

Samma men kunder som har hundar som ska sluta dra i koppel t ex. Då får de ha ett träninghalsband, som betyder "Nu drar du inte en cm, om vi så inte kommer från parkeringen- Basta!" Sen ger man gärnet och jobbar med följsamheten allt vad man orkar i typ 10 minuter.

Sen tar du på hunden "Men-dra-bäst-f*n-du-vill-selen", jag använder mig av typ VGV-sele, där fästet är framtill, då ger själva dragandet ingen effekt.

Så lite On-off, för ingen orkar vara "On" hela tiden. Fast ju mer "on" du är, desto snabbare förändring.

Okej! :) Då hade jag ungefär rätt uppfattning iaf x) Men låter vettigt och bra.

Min hund är inte inklickad. Hur gör jag det på bästa sätt?

Super-duper-gott godis, sen två modeller. Ge, klicka, ge, klicka eller släng ut godis på köksgolvet, varje gång hunden biter i en godis, klick, klick, klick.

Var generös med godis första gången, mycket generös. Gör om tre kvällar i rad. Klart!

När du sen börjar klicka ska du göra nåt så simpelt att hunden får ett klick och godis var femte sekund.

Att din hund har nosen i backen tycker jag är ett helt annat problem, det löser jag på ett annat sätt.

Det är inget som helst problem, han får nosa runt. Jag ser ingen större anledning att ha honom fot hela promenaderna.

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning?discussions-1

Här tycker iaf jag det står ganska enkelt och tydligt hur man ska göra, vad det är bra för osv :) Har inte själv testat än, lär väl bli när jag har hund att testa på kan jag tänka mig... ;)

Förstår det hela lite bättre nu, tanken är ju väldigt bra faktiskt. Jag tror dock inte det är något för min hund när det gäller alla hundmöten i koppel, jag har ju inte problemet att han springer fram till andra hundar ens när han är lös och han är relativt lätt att distrahera och få på andra tankar. Han kommer även väldigt bra på kommando oavsett och går lös överallt.

Däremot så hade det varit kul att träna detta när det gäller fåglar, det är nog det enda som han kan spurta iväg på. Om han kan komma till mig istället för att jaga fåglarna hade det vart super.

Det du belönar är egentligen att hunden tar kontakt med dig. Varje gång hunden tar ögonkontakt, och varje gång den spontant kommer in till dig, blir det belöning.

Skvallerträning är ett led i detta. Hunden ser något mysko, stannar till och tittar sedan på husse/matte för att se hur de hanterar situationen. Ögonkontakt = klick+belöning.

Tyvärr lärs detta enklast in genom att ha valpen lös på promenaderna när den är 2-4 månader gammal. I den åldern är alla valpar naturligt följsamma och lite ängsliga inför den stora världen. Har man missat den mest vitala åldern, t.ex för att man fått hem en äldre hund, kan det vara svårare att träna med lös hund. Då är det koppel eller långlina som gäller, eller t.o.m det av många så föraktade flexikopplet, som kan vara ett utmärkt redskap om man bara vet hur och när man ska använda det. Men fortfarande är det ögonkontakten med föraren som främst ska belönas.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 461
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka