Skum mellan bakbenen

malinsky

Trådstartare
Jag måste fråga, är alltid arbetande bakben = skum (svett)? nog måste väl hästen kunna jobba m bakpartiet utan att skumma där. Jag har hört så mkt konstigt nu, så vad säger ni?

Sv: Skum mellan bakbenen

Att hästen skummar mellan bakbenen är ju för att den svettas, så självklart kan en häst arbeta korrekt utan att skumma mellan bakbenen. :idea:

Ja, tack! Det var min sanning innan jag mötte ngr 'bakbens-skum förespråkare' och fick mig att fundera.. Tack för ditt svar!

dessutom borde det ju bero på hur hästen ser ut.....
Vissa hästar har mera tätt mellan "låren" än andra.

"bakbens-skum förespråkare"

:rofl: Det där lät kul. Ska nog bli en sådan.

//Mizz- blivande bakbensskumförespråkare

Det där med svett tycker jag att många har en konstig uppfattning om. Många verkar tycka att ju svettigare hästen är desto bättre har den gått. Jag tycker snarare tvärtom, när jag haft ett jobbigt pass med diskussioner och tjaffs osv. är hästen mycket svettigare än om allt varit frid och fröjd och vi har samarbetat bra. Som biffen skrev så är det också olika beroende på hur den är byggd, vissa har jättelätt för att skumma mellan bakbenen och vissa får aldrig det.

Sen kan ju hästarna bli skummiga mellan bakbenen på somrarna när de springer i hagen osv.

PathOfClovers skrev:
Det där med svett tycker jag att många har en konstig uppfattning om. Många verkar tycka att ju svettigare hästen är desto bättre har den gått. Jag tycker snarare tvärtom, när jag haft ett jobbigt pass med diskussioner och tjaffs osv. är hästen mycket svettigare än om allt varit frid och fröjd och vi har samarbetat bra. Som biffen skrev så är det också olika beroende på hur den är byggd, vissa har jättelätt för att skumma mellan bakbenen och vissa får aldrig det.

Sen kan ju hästarna bli skummiga mellan bakbenen på somrarna när de springer i hagen osv.

Jag ser det ju så här: Ellisen blir väldigt lätt svettig vid arbete. Hon har kroppen för sig, bra kondition och är mycket ridbar. Därimot har hon inte fullt så mycket styrka som man skulle vilja, än. Alltså tar hon i väldigt mycket utan någon diskution, och svettas således mycket. :idea:

Kakan därimot svettas nästan aldrig, hon är raka motsatsen till Ellisen på alla punkter. Men trots detta är jag mycket nöjd med henne så gott som alltid!

Så det där är ju väldigt individuellt!

Om man skriver ihop ordet så måste det kandidera som nästa ord till svenska akademins ordlista! :D eller kanske inte... :S

Ja verkligen! Vissa hästar blir ju svettiga bara av att man tar tygeln (lätt överdrift... :p ) och vissa blir kanske bara lite fuktiga vid sadelgjorden.

Ja just det. :idea: För att inte tala om hur många ländtäcken man klär på dom när det blåser lite. :idea: :rofl:

Mycket beror det nog på hur hästen ser ut - jag har en valack som är som ett riktigt kraftpaket där bak, och han har rejäla "innanlår". Det är så utfyllt som det kan bli... Självklart blir han jättelätt skummig - det är väl som pungsvett för killar :o....
Det har absolut med temperaturen ute att göra också, sommartid kan han vara rejält skummig mellan bakbenen och inte ens varm på resterande kroppen (dvs det har inte riktigt med svettning att göra överlag utan bara att det blir väldigt varmt just där i och med att hans innanlår gnuggas mot varandra), men nu på vintern skummar han nog nästan aldrig.

Men hästar kan ju se väldigt olika ut baktill, den här hästen har en sån här rumpa när han är maxmusklad - andra hästar kan ju vara maxmusklade men ändå ha brett mellan skinkorna :p - och då blir de förstås inte alls lika skummiga om de ens blir skummiga alls oavsett arbetsintensitet.

Men jag föredrar absolut hästar som ser ut som honom - dvs hästar som lätt blir skummiga mellan bakbenen, som har väldigt fylliga "tajta" innanlår och är någorlunda "täta" mellan bakbenen. De har lite mer kraft bakifrån än andra, en finfin motor :d

Angående svettning så är det ju så att ju bättre kondition desto mer svettas man (kroppen blir duktigare på att ta hand om "skiten"). Svett är ett bra tecken. Men i hästvärlden så svettas det nog mest på grund av stress - och det är ju verkligen ett dåligt tecken. Med maximalt påslag på sympatiska nervsystemet så svettas man väldigt ymnigt (de flesta har väl kanske sett en häst som är alldeles drypande blöt av svett efter en åktur i transport? det är ju inte så positivt...). Sympatiska nervsystemet har med flykt och bråk att göra...

Kommer svetten inte på olika ställen på hästkroppen om det är jobb-svett eller stress-svett. När min ponny blev stressad blev han mycket svettig på halsen, när han jobbade svettades han under sadeln och bakom öronen.

Kul med svett-diskussion! :D

De kan svettas utan att det löddrar. Löddret kommer sig ju av att det blir friktion. Ta en svettig hästhals och gnugga så kommer det löddra där också.

Huruvida det blir lödder eller inte beror ju då på hur tätt hästen har mellan låren :D

Fossing skrev:
Kommer svetten inte på olika ställen på hästkroppen om det är jobb-svett eller stress-svett. När min ponny blev stressad blev han mycket svettig på halsen, när han jobbade svettades han under sadeln och bakom öronen.

Kul med svett-diskussion! :D

alldeles riktigt. Svettning runt flanken och baklår kommer ej av stress.

malinsky skrev:
Jag måste fråga, är alltid arbetande bakben = skum (svett)? nog måste väl hästen kunna jobba m bakpartiet utan att skumma där. Jag har hört så mkt konstigt nu, så vad säger ni?
Nej nej, dom svettas bara mellan bakbenen då dom arbetar i en korrekt form!
Det är därför Harry blir skummig när jag kör trav med honom:angel: Så ingen får säga något annat:cry: (:rofl: )
Men om jag ska vara allvarlig så tror jag nog att det är vanligt svett alt. friktions skum:D

Våran skummar bak när vi är ute och kör längre sträckor
Det är tack vare hans vältrimmade skinkor :angel:

När han rids är det framförallt bakom öronen, pannan, bog och flanker

men om hästen går och släpar bakbenen efter sig, vill inte alls jobba rätt med dem.. blir den svettig då bak? (om den svettas för övrigt tex under sadelgjord, hals osv..)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka