skum i munnen. bra eller dåligt?

J

josefin_e

jag är en riktig gröngöling när det kommer till hästar.

jag har en fråga om skummet som hästen får i munnen när man rider. jag hr hört både att det är ett tecken på att hästen trivs och att det är för att hästen vantrivs. vad är rätt?

är det olika mellan olika hästar om de skummar mycker eller lite? säg att det nu betyder att en häst skummar för att den trivs. om det är en häst som inte skummar betyde det automatiskt att den inte trivs då?

knäpp fråga! :banana:

Sv: skum i munnen. bra eller dåligt?

Min häst skummar när han äter och då trivs han verkligen. Jag har hört att de skummar för att de är avslappade men kan inte garantera att det är så.

Jag har precis som du hört att det är för dem trivs. Men även för att de inte kan svälja sin saliv. Vet dock inte vilket av det som stämmer!

Den skummar i munnen för att munnen måste vara våt och behaglig vid arbete, och
en mjuk och fin hand leder till att hästen skummar, så de tyder ju då på att
hästen även trivs.

När hästen slappnar av i sin hals (en följd av att den blir lösgjord) öppnas utgångarna från spottkörteln och saliven flyter ner mot munnen. Detta stimulerar hästen även till att suga och "smaska" och "tugga" på bettet.

Därmed inte sagt att den ska se ut som om den badat skumbad.

Min ponny skummar i munnen vid arbete.
När han arbetas, och framför allt på sweet iron bettet.
Har haft problem med att finna bett till han, som han tuggar o trivs på.
Absolut bästa bettet till min, han blir vit kring munnen.
Skumma efter ett träningspass.
Har aldrig sett han så glad över att ha bett i munnen, så de måste nog betyda att hästen trivs. =)
De är jätte kul, när man kan se att hästen trivs.

Att en häst skummar behöver inte alltid betyda att den trivs.
Allt beror på ryttarens hand och kontakt med bettet.
Mjuk och fin ridning på avspänd häst - den skummar för att den trivs.
Men...
Även en hård och elak hand (ofta knä-låg) kan framkalla skummning i munnen på en häst - men då tuggar den fradga pga smärta. Bettet skapar tryck tungan (som kläms ihop) och ont i lanerna och gommen då bettets led trycks upp dit. Prova att själv nypa dig hårt i tungan får du se, det tåras i ögonen, inte skönt alls.

för min del betyder det när dom går bra!
min ena häst skummade en hel del en period och då gick han väldigt bra även ridmässigt, men så flyttade vi till annat stall, o han gick sämre ridmässigt och då skummade han aldrig ur munnen. Nu funkar ridningen igen och nu skummar han igen...så för mig är det ett bra tecken :laugh:

min andra häst skummar också när han gör bra ifrån sig...

Samma här. Min skummar i princip såfort han fått in bettet i munnen. Inga jättemängder, men lite lagom..
Kan ju tillägga att han skummar även när jag longerar i grimma.. :P

Hästar som är lösgjorda och jobbar avslappnat skummar runt munnen, det är ett positivt tecken. Men sedan så har vi också hästar som skummar vid stress och upphetsning. Det gör mitt sto, speciellt när vi är ute och rider. Hon blir väldigt stressad och då flyger det skum både högt och lågt. Detta gör hon såklart inte för att hon är avslappnad i detta fallet. Man får helt enkelt istället mer ge akt på hur hästen arbetar under passet, man ser ju stor skillnad på en häst som är avslappnad och lösgjord och då tuggar på bettet, mot en häst som av stressen "pillar" med bettet och då också skummar.

Jag tror att om hästen trivs med bettet brukar den tugga på det och då skummar det. Det gör den då oftast för att den trivs. Men som några har nämnt innan kan det bero på att ryttaren är hård och kanske stum i handen och kan leda till att hästen tuggar fradga och då är den oftast obekväm i situationen... så tror jag

Skum i munnen på en på en tillfreds häst somär lugn och avslappnad är posetivt. Biter hästen i betten for att komma undan det är det negativt. Framförallt om det skummar.

Hur vet man då ekakt om hästen tuggar för att komma ifrån bettet eller tuggar för att det är bra?

Min häst har alltid varit väldigt pillig och tuggig med alla slags bett, har provat många olika. Hon kan ibland i perioder tugga mer frenetiskt än annars. (med eller utan skum) Och då med eller utan krav på arbete, hon tuggar endå, och då upplever jag det lite som stress, men jag vet inte varför hon skulle vara obekväm. Hon har kollade tänder osv, och det går upp och ner. Ibland kan hon tugga även med hackamore när man jobbar henne.
Hur kollar man bäst upp om hästen är obekväm eller bekväm? Märker ingen större skillnad i ridningen i övrigt under dessa tuggperioder.

Jag tycker det är ett bra tecken på att hästen jobbar!
Hästen visar att den ä avslappnad inte stressad och kan jobba lugnt!
det skummar då dom börjar tugga på bettet när ryttaren arbetar med hästen o när höästen arbetar!

det är Posetivt tycker JAG! :banana:

Ett litet läppstift är bara positivt, och det har mina hästar fått ibland även när jag jobbat dem bettlöst.

Börjar det däremot kladda och rinna skum från munnen är något fel. Antingen smärt från bettet, oförmåga att svälja pga nosgrimman eller liknande.

Det kan ju vara flera anledningar till att hästen har skum i munnen. Men efter bra rid eller arbets pass med hästen, så tycker jag de är ett bra tecken :)
Hästen jag rider skummar fast han rids på bettlöst, så bett eller inte har ingen större betydelse till anledningen. Men bettet kan vara orsaken ibland

Jag tycker man märker väldigt lätt om hästen skummar för att den är nöjd eller stressad :p

Kl

Som jag nämde någon annan stans, så beror det helt på karaktär och situation i samband med skum. Jag har sett ungefär hälften hälften (enligt mig själv) där hästen antingen ridits på ett "för skarpt bett/för hård hand", indragna, stressad som jag har sett dom som har varit avslappnade, lösgjorda, och endast "sugande" på bettet.

En häst som går bakom lod, som tuggar frenetiskt eller gapar med munnen alternativt har hårt spänd nosgrimma - och skummar - ser jag inte något positivt med.

Sen huruvida en häst skummar eller inte, är genetiskt betingat - alla hästar skummar inte och framför allt inte så mycket som vissa gör.

Om man ser då man rider skulle jag säga att de flesta hästar skumar då de är avslappnade o går i korrekt form men en annan häst jag red till en början skummade jätte mycket då jag skrittade på lång tygel eller stod still. Hästen var väldigt het och nervig av sig och grejade en del med bettet då den skummade så där nervöst. Sen då den började slappna av vid ridningen och kom i form slutade beteendet och skumade bara då hon jobbade i form.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV