Skulle verkligen behöva er åsikt i detta dilemma!

H

Hästen

Hästägare eller inte, ni är alla välkomna att tycka till i denna tråd, jag behöver hjälp i denna fråga av er seniorer.
Jag är i en jättesvår situation, jag har en häst jag haft i 8 år som jag inte kan göra mig av med.Jag har bestämt mig för länge sedan att köpa en ny (1,5 år sedan), men kan inte sälja den gamla jag har pga av kontrakt med förra ägaren (har fått hästen som skulle gå till slakt annars).Det är sagt att hon kan ta tillbaka hästen , men hon har då gjort det tydligt att hon inte kan ha honom utan låter han då sluta sina dagar......Detta gör att jag känner mig jättepressad, har ångest och kan inte tänka på något annat.Jag har haft honom utlämnad på foder men fått tillbaka honom och det ÄR jättesvårt med fodervärdar, det finns ett överskott på Varmblod idag.Han är heller ingen nybörjarhäst och jag är noga med vem jag väljer då jag vill att han ska få det bästa.Jag risker även att få tillbaka honom och köper jag en ny kommer inte plats finnas i stallet och jag kommer att tvingas hyra in honom någonstans.
Jag har ingen möjlighet att ha två stora hästar då det blir för dyrt och jag inte heller hinner eller orkar hålla igång två stycken.Jag har även en skada att ta hänsyn till, så att rida två hästar skulle bli för påfrestande.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till.Jag känner inte att det är min häst eftersom jag inte har möjlighet att göra som jag vill, har tappat motivationen och mår bara dåligt över detta.
Att skicka tillbaka honom till "ägaren" är helt otänkbart.
Hjälp mig,
:cry:

Ja det verkar ju som om du är ganska trött på hästen. Har du haft honom i 8 år kanske han börjar bli till åren också? Det är ingen mening att ha en häst man inte vill ha. Det ska vara glädjefullt att ha en häst. Jag tycker att du utan dåligt samvete ska låta ta bort hästen. mbh Superbusan

Varför kan du inte sälja hästen? Om nu fd ägaren inte vill ha tillbaks den och du kan hitta en nytt bra hem så borde det vara fritt fram. Det är även så att det inte går att avtala om att man inte får sälja hästen vidare utom att man möjligen kan man lägga in en vites klausul, att om man säljer hästen så ska man betala vite (böter) vid avtalsbrott, det finns en del diskusioner på juridik eller om det var ekonomi.

Jag antar att det inte är pengarna du är ute efter utan ett bra hem och att ta ansvar för en häst som kanske inte passar med dina ambitioner.

Jag har låtit kunniga titta på kontraktet och eftersom jag fått hästen (dvs ingen köpeskilling) gäller det.
Anledningen till att jag inte får sälja honom vidare, är för att hon inte vill att han ska bli en bytarhem-häst vilket är vanligt hos varmbloden och inte heller sluta sina dagar på olaglig slakttranspot.Tanken är god och jag håller med henne på sätt och vis.
Pengarna bryr jag mig inte om, jag vill bara att han ska få leva ett tag till.
//

Superbusan:

Det är det som är problemet, han är bara 13 år , fullt frisk, väldigt välriden och trevlig, är nästan helt problemfri.Det hade ju varit enklare om han varit knäpp eller inte frisk.Jag håller med dig om att det ska vara roligt att ha häst och inte på detta vis.
Jag har länge kämpat på med honom , gjort det han har varit bäst på och inte lyssnat till det jag vill.För att förklara så har jag ägnat mig åt dressyr i flera år då det passar honom bäst, trots att jag är en hoppryttare i stjälen.
Det har alltid varit något som saknats, och nu vill jag förverkliga det, genom att köpa en häst som passar mig.
Jag har enorma känslor för honom, jag vet inte vad jag ska göra.

Jag tror att du mycket väl kan sälja (skänka bort) hästen om man endast tänker på kontraktet och inte avsikten. Har du frågat den sakkunniga om vad konsekvensen kan bli? Att det kanske kan betraktas som oetiskt är en annan femma.

Kan du inte försöka leta rätt på en ny ägare och presentera denne för fd, ägaren när h*n ställs inför att avliva hästen eller låta en trevlig person ta över kanske valet blir annorlunda.

ja kan ta honom, haha!
älskar varmblod! har redan räddat en från slakt! :D

förlåt om de va fel tillfälle att skratta :crazy:

Usch, stackars dig..
Jag förstår att det måste vara jättejobbigt.

Som någon annan föreslog, så skulle jag försöka hitta en ny ägare, eller fodervärd som du skriver ett längre kontrakt med, så att du inte riskerar att han kommer tillbaka lika fort igen.
Men det är ju tyvärr svårare att hitta en bra seriös person som är intresserad av Varmblod. Jag själv har ett oxå, och han är egentligen som vilken pålle som helst, har absolut inge travarhuvud kvar, och använder aldrig travar traven, men det är ändå många som dömer bort dom bara pga rasen.

Jag skulle nog, om jag inte kunde hitta en seriös ny ägare eller fodervärd hellre avliva hästen. Då vet man iallafall att dom har haft det bra, och får ett bra avslut.
Men jag fasar för den dagen, om den kommer att man måste göra sig av med älsklingen...

Lycka till.
Bamsekramar Smurfan

Jo, så tänkte jag med,
När jag letade fodervärd första gången fick jag förfrågningar om det fanns möjlighet att köpa hästen efter ett tag så jag tog då kontakt med "ägaren" ´(jag kallar henne så för det är så det känns)och tog upp disskutionen om att ge honom vidare till någon annan.Hon var mkt bestämd, hade inte ändrat sig, utan den enda som skulle ha honom i ägo var jag för då hade vi koll på honom och hans öde.

Hon ser det som så att jag har gett honom 8 år, han skulle ju ha tagits bort om jag inte velat ha honom, så han har ju iallefall fått leva ett tag till enligt henne.
Problemet är ju att hon inte har samma känslor för honom som jag vilket gör att valet hon tar inte är lika enkelt för mig.....
Jag ska tillägga att vi är gamla bekanta, umgås visserligen inte i samma kretsar längre och har inte gjort på flera år, men att vi känner varann gör det hela svårare.
Jag känner att hon har ett stort övertag på mig och har väldigt svårt att stå på mig när jag talar med henne.

//

Tänk på hästens bästa!

Anledningen till att jag inte får sälja honom vidare, är för att hon inte vill att han ska bli en bytarhem-häst vilket är vanligt hos varmbloden och inte heller sluta sina dagar på olaglig slakttranspot.
Ägaren vill inte att hästen ska byta hem flera gånger. När du tog emot hästen kände du tydligen till att du gjorde det under denna förutsättning.

Om ägaren fortfarande vill ha det så, bör du inte försöka ändra på det. Ägaren ser till hästens bästa, men du förefaller vilja slippa ta ett obehagligt beslut. Vad säger att det skulle vara bättre för hästen att leva vidare?

Ägaren vill att hästen ska leva bra eller inte leva alls. Det när värt all respekt.

Låter inte kul!!!
Finns så många som tycker att det bara är att avliva så man blir av med "problemet". Själv tycker jag det är helt fel!!
Har man tagit an sej en häst så får man stå för det.
Nu menar jag INTE att du ska behöva ha kvar hästen pga detta.

Går det inte på några som helst sätt att övertala den förra ägaren om du hittar ett bra hem??
Hon kanske kan komma och kolla och verkligen se att han kan få det bra hos någon annan än just hos dej.

Hon gör det ju lätt för sej som i stort sett "hotar" med avlivning för att du ska behålla honom.
Inte så snällt tycker jag. Hon har gjort sej av med hästen och behöver inte bry sej mer.
Försök att övertala och säg att han inte har det bra hos dej om du ska skaffa en häst till. Säg att han kommer iklämm och att ni inte har så mycket att ge varandra mer och att han inte kommer att kunna ridas lika mycket.
Alltså kan en annan göra detta lika bra (eller bättre).

Tyvärr finns det mycket folk som inte tar ansvar för sina foderhästar. Har själv erfarenheter av tre stycken som haft min ponny. Men någon stanns måste det finnas både bra ägare och fodervärdar!!

Re: Tänk på hästens bästa!

""Ägaren vill att hästen ska leva bra eller inte leva alls. Det när värt all respekt""

Jag kallar henne bara "ägaren" eftersom jag är låst i min situation, jag står på alla papper osv och han är min.
Jag förstår vad du menar, och respektera hennes åsikter är precis det jag gör, och har gjort i alla år och vetskapen att hon avlivar honom om jag skulle säga att jag inte kan ha honom kvar har naturligtvis gjort att jag behållt honom.

Problemet ÄR, att känslomässigt ta ett beslut.Jag tycker´mycket min häst,.
Skulle du kunna skicka en häst till himlen som är fullt frisk, bara för att du vill ha en annan ?
Om du nu inte kunde finna någon annan lösning?
Jag vet inte om jag kommer att kunna leva med det, jag skulle ha enorma skuldkänslor och känna mig oerhört egoistisk.
Detta är inte enkelt.

//

går det inte att låna ut hästen "tills vidare"? så att den är såld på alla sätt utom på pappret?

Omoraliskt

Vore inte det högst omoraliskt? Uppgörelsen var att hästen skulle komma till ett nytt hem och inte flacka runt. Att hästen alls lever i dag, beror på det löftet.

Om du själv hade gett bort en häst mot det explicita löftet att hästen inte finge överlåtas vidare, skulle du då tycka att det vore riktigt om man sedan struntade i det?

Eftersom förra ägaren inte har ändrat sin uppfattning om avlivning så har du inte så mycket annat val än att avliva om du inte vill ha han kvar. Annars är det ingen mening att skriva så i kontraktet om man inte håller sig till det. Det är synd för en så ung häst, men kontraktet gäller. Fundera hur du vill ha det. Ha han kvar om du känner för det annars avliva.

Ägare eller ej, du skrev själv att du inte kände att det vore din häst. Helt klart står att du inte har en oinskränkt äganderätt till hästen.

Självklart måste det vara oerhört svårt att ta ett beslut som innebär att en fullt frisk häst avlivas. Samtidigt kan du vända på det och säga att du har gett hästen några år till.

Faktum kvarstår att ingen vet om det skulle vara bättre för hästen att leva vidare. Den enda som säkert skulle må bättre av det är du, men ska du sätta dina känslor framför hästens bästa?

Den som en gång hade hästen ville för hästens bästa att den inte skulle byta hem flera gånger. Hästen kommer kanske att vantrivas eller i värsta fall hamna på en slakttransport.

Var glad och tacksam för de år som du och hästen fick tillsammans! Skulle du känna dig tillfreds med dig själv, om du senare finge veta att hästen farit illa, på grund av att du inte stode för det löfte du en gång gav? Skulle du fortfarande vara glad, om du om några år finge veta att hästen kanske bytt hem igen, eller slutat på en slakttransport?

Du får inte sälja hästen vidare.
Men skaffa dig då en livstids fodervärd till pållen.. Det kan ta tid men visst finns det väldigt seriösa personer som nog skulle kunna tänka sig honom som kompis och ridhäst mm...

Det gäller hästens bästa

Varför ska man kringgå ett avtal. Det framgår att frågeställaren inte behövde betala för hästen, i gengäld förband hon sig att inte sälja hästen vidare.

Syftet med den ursprungliga överenskommelsen var just att hästen skulle slippa byta hem flera gånger.

På vilket sätt kommer hästen i ett bättre läge, om den får byta hem och kanske till slut hamna på en slakttransport än om den nu får sluta sina dagar?

Visst finns det bra fodervärdar (jag är en...och jag letar häst för fullt!)
Annars så är det i skrivet i kontraktet att en viss summa uttages om du säljer hästen vidare? De flesta av de kontrakten som skrivs där det skrivs med ex får inte säljas vidare är inte juridiskt bindande.
Jag kollade upp detta då jag ville sälja vidare en hsät jag ahde för ett tag sedan men hade då just en sådan klausul i kontraktet, Jag tog upp det med en jurist och han sa att det vara bara att sälja. Förra ägaren hade inget att säga till om det iom att det inte var skrivet någon skadestånd summa...

Detta kanske iofs är svårare för er del iom att ni är vänner oxå....

Fel, du tolkar det din jurist sa på fel sätt. Det han sa var att om det inte finns någon vitesklausul så är det svårt att som säljare få ut något av klausulen. Att den inte är bindande är fel. Den är lika bindande som alla andra avtalsklausuler som man kan hitta på. Det är en sak att ha rätt, en helt annan att få rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 277
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar