Skulle va intressant..

A

adnamA

..att höra vad ni tycker om min pålles foderstat, som jag har räknat ut. :) Så att jag inte har gjort nåt fel eller så.. :smirk:

Höets värden:
Näringsvärde MJ/kg: 8,7
SMRP MJ/kg: 44
Kalcium g/kg: 3,6
Fosfor g/kg: 2
Magnesium g/kg: 1,3

(hösilaget är hälften av höets värden, d.v.s. 2kg hösilage=1kg hö)

Krafft Groovs (Nya) värden:
Näringsvärde MJ/kg: 10
SMRP MJ/kg: 125
Kalcium g/kg: 6
Fosfor g/kg: 5
Magnesium g/kg: 3

Hästen är en D-ponny, arab, väger ca 430kg. Rids väl normalt (räknat med 25%) och är varken svårfödd eller lättfödd. Just nu är han något bukig.
Jag har räknat ut att han behöver:

Energibehov: 63,7 MJ/dygn
SMRP: 382,4 g/dygn
Fosforbehov: 19,2 g/dygn
Kalciumbehov: 25,6g/dygn
Magnesiumbehov: 9,6 g/dygn

Så iallafall, foderstaten som han står på nu är:
1,2kg Krafft Groov (Nya) /dygn
3kg hö /dygn
De äter hösilage under 3-4h i hagen, räknar med att han äter 6-7kg där. Alltså blir det 3-3,5kg hö.
Sammanlagt 6-6,5kg hö /dygn.

Sådär. Nån som har nåra synpukter eller hittar nåt som inte stämmer? Om nån har lust och ork att kolla igenom det.. :smirk: :D
 
Sv: Skulle va intressant..

Är värdena per kg foder? Skriv ut fullständiga värden på hösilaget också.

Kanske du behöver en högre kvot mellan smrp och mj om hästen är lite bukig. Fullblod behöver ofta en högre kvot för att hålla sig fina. (minst 6,5, upp till 7-7,5 av mina erfarenheter).
 
Sv: Skulle va intressant..

Ja, värdena är per kg foder, det står ju.
Tyvärr har jag inte värdena på hösilaget här, men de är nästan exakt hälften av höets värden.
Jo, jag har försökt höja kvoten lite. Men problemet är att höet har ju ganska mkt energi jämfört med protein. Och grooven är tvärom. Så då måste han äta mindre grovfoder och mer kraftfoder. Och jag vill helst inte sänka grovfodret mera.. :confused: Nått tips?
 
Sv: Skulle va intressant..

Ok men skriv ut värdena på hösilaget här, samt ts-värdet..
 
Sv: Skulle va intressant..

Jag har inte värdena på hösilaget, men de är nästan exakt hälften av höet, jag lovar. :)
Är inte hemma nu, men jag skriver TS-värdet ikväll!
 
Sv: Skulle va intressant..

Jag har letat ÖVERALLT hemma, men jag hittar inte papprena som jag har med analysen! Å så typiskt mej.. :crazy:
Har nämligen alla dom andra värdena på datorn, allt utom TS och hösilage. Suck.. :smirk:
Tror du att det kan funka ändå..?
 
Sv: Skulle va intressant..

Men det finns ju kraftfoder med en högre Smb/MJ kvot än groov t.ex. Krafft Pluss Grön. Om du skulle ge det istället skulle du få upp kvoten utan att minska på grovfodret.

Eller? Tänker jag rätt?! :cool:
 
Sv: Skulle va intressant..

Jo, du tänker nog rätt. :) Men jag vill helst inte byta foder nu igen.. Men man kan höja kvoten lite om man tar bort max ett halvt kilo hö och ökar Grooven lite. Visserligen ger det lite mer energi också, men det gör inte så jättemkt. Fast gör det nåt då om det mesta av proteinet kommer från kraftfodret?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp